Gemeente Twenterand


Twenterand en waterschap stroomlijnen vragen over water WATERLOKET VERWIJST KLANT DIRECT NAAR JUISTE INSTANTIE

Waar moet je zijn met een vraag over de riolering? Bij de gemeente of bij het waterschap? Omdat veel mensen het antwoord niet weten en dus kans lopen bij de verkeerde instantie te belanden, hebben de gemeente Twenterand en waterschap Regge en Dinkel een waterloket opgericht. Met behulp van een speciaal ontworpen `stroomschema' kunnen klanten direct worden doorverwezen naar de juiste instantie.

De gemeente, provincie, het drinkwaterbedrijf en het waterschap; allemaal hebben ze iets te maken met water. Waar de een zorgdraagt voor de riolering, zorgt de ander voor het oppervlaktewater of grondwater. Maar wie doet nu eigenlijk wat? En bij wie moet je zijn als je bijvoorbeeld een klacht wilt indienen over de onttrekking van grondwater? Om meer duidelijkheid te scheppen in deze materie, hebben de gemeente Twenterand en waterschap Regge en Dinkel een `stroomschema' ontwikkeld. In dit schema staat precies beschreven wie voor welke vraag of klacht verantwoordelijk is. Zowel het Service Informatie Centrum van de gemeente als de medewerkers van het waterschap maken gebruik van dit schema, en kunnen op deze manier de klant eenvoudig doorverwijzen naar de betreffende instantie.

Het zogeheten waterloket houdt niet op bij het `stroomschema'. Bij sommige vragen neemt de gemeente zelf contact op met het waterschap en overlegt over de verdere afhandeling. De klant wordt daarna teruggebeld met een antwoord. Op deze manier wordt de klant optimaal bediend. Twenterand is overigens niet de enige gemeente die werkt met het `stroomschema', ook Enschede, Hengelo, Borne en Almelo maken gebruik van dit format. In de toekomst wil waterschap Regge en Dinkel het schema ook uitwerken voor overige gemeenten in de regio. Inwoners van Twenterand kunnen het `stroomschema' zelf raadplegen via de website, onder de ingang 'Publieksbalie'-Waterloket. Het schema wordt ook gepubliceerd in de nieuwe gemeentegids.