AutoRai

Corvette Racing wint GT1-klasse in 12-Uursrace van Sebring

(3/23/2006)
Corvette Racing vierde afgelopen weekeinde Corvetteâs 50e verjaardag in de internationale autosport met de overwinning in de GT1-klasse in de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring.
De Compuware Corvette C6.R met startnummer 4, beurtelings bestuurd door Oliver Gavin, Olivier Beretta and Jan Magnussen, liep als de spreekwoordelijke klok in de 12-uurs lange-afstandsrace. Het trio finishte als eerste in de GT 1-categorie en als derde algemeen, met een ronde voorsprong op hun rivalen in een Aston Martin DBR9. Ron Fellows, Johnny O'Connell en Max Papis eindigden als vierde in GT 1 en als zevende algemeen in de Compuware Corvette C6.R nr. 3, na een harde strijd in de eindfase met de tweede Aston Martin.

âHet was een eclatante zege en ook een memorabele,â zei Oliver Gavin, âwant vijftig jaar geleden, in 1956, debuteerde Corvette hier in Sebring en won het merk ook meteen zijn klasse.â De Brit won samen met de Fransman Beretta en de Deen Magnussen vorig jaar ook al bij de GT
1âs in de 24-Uursrace van Le Mans en in âPetit Le Mansâ op Road Atlanta in de staat Georgia. Gavin en Beretta hebben zelfs hun afgelopen zes wedstrijden met de Corvette C6.R allemaal winnend afgesloten. Die zegereeks begon in juli 2005 in de Portland-ronde van de American Le Mans Series. De Corvettes domineerden de ALMS en ook het nieuwe seizoen is dus goed gestart.

Oliver Gavinâs co-equipier Olivier Beretta vierde in Sebring ook een persoonlijke triomf, want hij stelde het ALMS-zegerecord scherper met zijn 25e overwinning in het Noord-Amerikaanse sportwagenkampioenschap. âOok hier was de auto supersnel en we kenden geen enkel probleem. Het was een kwestie van racen, tanken en banden wisselen â simpelweg routine,â zei de Fransman.

De andere Corvette C6.R, met nr. 3, moest een inhaalrace rijden na een stop-and-go penalty vroeg in de wedstrijd en een transmissieprobleem halverwege de twaalf uren. Door de reparatie van de versnellingsbak viel de auto van Ron Fellows, Johnny OâConnell en Max Papis terug naar de vijfde positie in de klasse, op 13 ronden van de leiders. Door de indviduele rijbeurten te verlengen kon het
Canadees-Amerikaans-Italiaanse trio echter weer verloren terrein goedmaken. Met nog slechts een kwartier te gaan zat Papis luttele 1,9 seconde achter de Aston Martin van Thomas Enge en in de laatste ronde bedroeg het verschil nog maar 0,24 seconde. De Corvette zat de Aston Martin op de staart voor de derde podiumplaats, maar slaagde er net niet in om deze te veroveren. âOnze Michelin-banden waren beter halverwege en aan het eind van een rijbeurt, maar de Aston Martin had de hogere rechte-lijnsnelheid. Ik probeerde nog Enge tot een foutje te verleiden, maar tevergeefs. Het was een mooi en eerlijk gevecht,â besloot âMad Maxâ.

Toen de Corvette nr. 3 in het openingsuur zijn stop-and-go maakte vanwege te hard rijden door de pitsstraat, nam de nr. 4 het heft in handen en liet de leiding niet meer los. âWe wisten van tevoren dat het een harde strijd zou worden tussen ons en Aston Martin,â zei Corvette Racing program manager Doug Fehan. "Het werd ook een schitterende competitie met een zeer spannende slotfase, vooral om de derde plaats. Ook de toeschouwers hebben zodoende gewonnen.â

Het volgende evenement voor Corvette Racing, de tweede ronde van de tien races tellende ALMS, is nieuw op de kalender. Het is de Lone Star Grand Prix in Houston (Texas), die vrijdagavond 12 mei a.s. wordt verreden.

BedrijfsautoRAI.nl