Gemeente Wieringen

PUBLICATIE WIERINGER COURANT VRIJDAG 24 MAART 2006

TARIEVENTABEL GEWIJZIGD EN DIVERSE VERORDENINGEN VASTGESTELD

Burgemeester en wethouders van Wieringen maken bekend dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 9 februari 2006 heeft vastgesteld de Verordening tot wijziging van de Tarieventabel 2006, behorende bij de Legesverordening Wieringen 2006, de bouwverordening, en de Procedureverordening Bestuursschadevergoeding 2006. Verder hebben burgemeester en wethouders in hun vergadering van 21 februari 2006 het beleid "Inkoop en Aanbesteden" vastgesteld en in hun vergadering van 27 september 2005 de Procedureregeling planschadevergoeding 2005.

De tarieventabel is op slechts een punt aangepast. In de oorspronkelijke tarieventabel was een te hoog tarief opgenomen voor afgifte van een rijbewijs. Het tarief is nu naar beneden toe bijgesteld. De wijziging van de tarieventabel werkt terug tot 1 januari 2006. Overigens is vanaf 1 januari 2006 wel altijd het juiste, lagere tarief in rekening gebracht. De huidige bouwverordening van 2003 is aan vernieuwing toe. De nu vastgestelde verordening is op een aantal onderdelen aangepast. Onder andere op het punt van bodemonderzoek, de Algemene wet bestuursrecht, sloopvergunning, brandveiligheidsvoorschriften. De Procedureverordening Bestuursschadevergoeding 2006 is aangepast aan de nieuwe wettelijke situatie. Niet de raad, maar het college is nu bevoegd te beslissen op verzoeken om vergoeding van planschade. De huidige verordening gaat er nog vanuit dat de beslissingsbevoegdheid bij de raad ligt. Het onderdeel planschade is nu uit de verordening verwijderd en is nu ondergebracht in de Procedureregeling planschadevergoeding 2005, die door het college is vastgesteld. In de Procedureregeling planschadevergoeding 2005 is onder meer vastgelegd dat voordat het verzoek om planschade in behandeling wordt genomen een wettelijk legesbedrag ad 300 moeten zijn betaald en dat er een verjaringstermijn geldt van vijf jaar. Verder moet het verzoek via een vastgesteld formulier worden ingediend. Overigens vloeien de eerste twee genoemde eisen rechtsreeks voort uit artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Burgemeester en wethouders tot slot hebben het uit 1992 stammende aanbestedingenbeleid aangepast aan de tijd. Het resultaat daarvan is de beleidsnota "Inkoop en Aanbesteden". Doel van het beleid is het doelmatig inkopen en aanbesteden, systematisch en tegen zo gunstig mogelijke voorwaarden, transparant en controleerbaar en waarbij de gemeente optreedt als betrouwbare, integere partij.

De wijziging in de tarieventabel treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2006. De bouwverordening, het beleid "Inkoop en Aanbesteden" en de procedureregeling treden op 30 maart 2006 in werking en de procedureverordening op 23 maart 2006. Bekendmaking heeft plaatsgevonden door opneming in het "Register van bekendmaking" op 22 maart 2006 onder respectievelijk de nummers 270 t/m 274.

Het register ligt voor iedereen kosteloos ter inzage in het gemeentehuis. Op verzoek en tegen betaling van de verschuldigde leges wordt een afschrift van het desbetreffende besluit beschikbaar gesteld.

BOUWEN EN WONEN

A. Ontvangen aanvragen bouwvergunning ontvangen 17 maart 2006:
- het oprichten van een garage/berging op het perceel Koningstraat 15 (lichte bouwvergunning); ontvangen 20 maart 2006:
- veranderen voordeur en plaatsen raamkozijn op het perceel Westerlanderweg 59 (lichte bouwvergunning); ontvangen 21 maart 2006:
- het veranderen/vergroten van de woning op het perceel Parklaan 25 (reguliere bouwvergunning).

B. Ontvangen aanvraag sloopvergunning ontvangen 23 maart 2006:
- het slopen van alle opstallen op de voormalige vuilstortplaats aan de Lonjeweg.

C. Verleende bouwvergunning verzonden 24 maart 2006:
- het oprichten van een aanbouw op het perceel Kaapfeugel 13 (lichte bouwvergunning);
- het oprichten van een aanbouw op het perceel Akkermantje 23 (lichte bouwvergunning);
- het veranderen/vergroten van de aanbouw op het perceel Akkermantje 14 (lichte bouwvergunning);
- het oprichten van een garage/berging op het perceel Noordewiendveugelke 1 (reguliere bouwvergunning);
- het oprichten van een garage/berging op het perceel Noordewiendveugelke 3 (reguliere bouwvergunning);
- het oprichten van een garage/berging op het perceel Noordewiendveugelke 5 (reguliere bouwvergunning).

De onder A en B genoemde aanvragen kunnen worden ingezien tijdens openingstijden van het gemeentehuis bij de afdeling Grondgebiedzaken (artikel 41 van de Woningwet, ter kennisgeving). Het voornemen bestaat om de genoemde aanvragen verder in behandeling te nemen. Tegen de onder C genoemde beschikkingen kan door belanghebbenden binnen 6 weken na datum publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders van Wieringen, Postbus 1, 1777 ZG Hippolytushoef. Het indienen van een bezwaarschrift betekent niet dat er geen gebruik mag worden gemaakt van de verleende beschikking. Als u wilt beletten dat er wordt gebouwd of gesloopt moet u, naast het indienen van een bezwaarschrift, direct een gemotiveerd verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar.

Voor meer inlichtingen kunt u zich wenden tot de afdeling Grondgebiedzaken, mevrouw M. Steltenpool, tel. 0227-594396 (doorkiesnummer).

AANLEGVERGUNNING

Op 20 maart 2006 is een aanvraag ingediend voor aanlegvergunning voor het realiseren van een geluidswal aan de Elft 88.

De aanvraag kan worden ingezien tijdens openingstijden van het gemeentehuis bij de afdeling Grondgebiedzaken. Het voornemen bestaat om de aanvraag verder in behandeling te nemen.

Voor meer inlichtingen kunt u zich wenden tot de afdeling Grondgebiedzaken, mevrouw G. Deutekom-de Lepper, tel. 0227-594381 (doorkiesnummer).

ALGEMENE WET BESTUURSRECHT

Op 21 maart 2006 hebben wnd. burgemeester en wethouders de volgende besluiten genomen die onder de Algemene wet bestuursrecht vallen:

Ø Verleende inritvergunning aan de heer Groot voor personenauto's die bij de woning Koningsweg 91 parkeren. Ø Verleende inritvergunning aan de heer De Graaf, t.b.v. perceel Westerlanderweg 134. Ø Verleende sportvisserijvergunning voor een vaartuig voor ten hoogste 60 personen een C.K. Boskma. Ø Verleende ontheffing ex art. 35 Drank-en Horeawet t.b.v. beachvolleybaltoernooi op het Haventerrein te Den Oever op 20 mei a.s. aan dhr. B. Schuiling. Ø Verleende vergunning voor het houden van de jaarlijkse speculaasactie in de week van zaterdag 11 t/m 18 november 2006 aan Muziekvereniging Harmonie.

Iedereen die door de genomen beslissingen rechtstreeks in zijn belang is getroffen kan binnen 6 weken schriftelijk bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Wieringen, Postbus 1, 1777 ZG Hippolytushoef. Wie dit tijdig doet kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar (Sector bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar) schorsing van deze beslissing aanvragen.

ALGEMENE WET BESTUURSRECHT

De wnd. burgemeester heeft op 21 maart 2006 het volgende besluit genomen die onder de Algemene wet bestuursrecht valt:

Ø Verleende vergunning voor het hebben van een terras bij Brasserie Restaurant 99 aan de Rijksstraatweg te Hippolytushoef aan V.o.f Sneekes en Lin.

Iedereen die door de genomen beslissing rechtstreeks in zijn belang is getroffen kan binnen 6 weken schriftelijk bezwaar maken bij de burgemeester van Wieringen, Postbus
1, 1777 ZG Hippolytushoef. Wie dit tijdig doet kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar (Sector bestuursrecht, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar) schorsing van deze beslissing aanvragen.

RAADSVERGADERING (10 april 2006)

Ingevolge artikel 19 van de Gemeentewet maakt de burgemeester bekend dat de gemeenteraad vergadert op donderdag 10 april 2006 aanvang 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis aan de Elft 15 te Hippolytushoef.

De agenda en de daarbij behorende voorstellen en ontwerpbesluiten liggen voor iedereen in het gemeentehuis ter inzage vanaf heden.

Een uitgebreide publicatie volgt ongeveer een week voor de vergadering.

Hippolytushoef, 24 maart 2006 Drs. J. Wittink, secretaris M.J.P. van Kampen-Nouwen, wnd. burgemeester