Buys schrapt 'negerzoen', maar de zoen blijft

Buys

PERSBERICHT

23 maart 2006

Buys schrapt 'negerzoen', maar de zoen blijft

Buys Zoenen zijn de opvolgers van de alom bekende 'Buys Negerzoenen', die al zesentachtig jaar lang populair zijn bij jong en oud. Bakkerij Van der Breggen, sinds 1997 verantwoordelijk voor de produktie van deze lekkernij, vond het tijd om de produktnaam te moderniseren, na zorgvuldig markt-, merk- en consumentenonderzoek te hebben verricht. "Wij vinden dat 'negerzoen' niet meer kan in deze tijd, "zegt Jos Verhoeven van Van der Breggen uit Tilburg. "Onze lekkernij moet op iedereen een positieve uitstraling hebben. Dat is absoluut het geval met onze nieuwe produktnaam."

Zoenfoto's
De naamwisseling zal niet ongemerkt voorbij gaan: tijdens de promotieweken in april worden overal in het land Zoenen uitgedeeld aan mensen die er eentje verdienen. Fans krijgen bovendien de gelegenheid hun mooiste zoenfoto in te sturen. Een selectie daarvan zal op de website te bewonderen zijn - en de állermooiste zoenen verschijnen op de achterkant van de fleurige nieuwe verpakking. Vanaf half april liggen ze in de winkel: de nieuwe Zoenen van Buys.

Genieten voor iedereen
Sommige mensen vinden het jammer dat de naam 'Negerzoenen' verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Producent Van der Breggen heeft daar begrip voor. "Buys Zoenen moeten zijn er voor iedereen. Het kan niet zo zijn dat een lekkernij die wordt genoten op momenten van lekkere trek en gezelligheid voor sommige mensen nare bijbetekenis heeft." Overigens gingen de ons omringende landen, waar men deze lekkernij ook kent, hierin Nederland al voor. In Duitsland, zoenen-land bij uitstek waar per jaar 1 miljard zoenen worden geconsumeerd, heet hij Schaumkusse, letterlijk schuimkus - wat volgens Van der Breggen geen bruikbare vertaling is.

Feestelijke Zoenen
Zoenen als produktnaam leent zich volgens Van der Breggen ook veel beter voor allerlei promotieacties rond Pasen (Paaszoenen), Kerstmis (Kerstzoenen) en zelfs het aanstaande WK (inderdaad: WK-zoenen). "Iedereen wil wel een zoen", zegt Verhoeven. "Zeker als ie van Buys is."


---
De foto van de nieuwe Zoenen van Buys is rechtenvrij en beschikbaar via www.perssupport.nl (te vinden bij het persbericht.)

Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met: Van der Breggen, de heer Jos Verhoeven
Telefoonnummer: 013 594 64 64
Email: j.verhoeven@vanderbreggen.com