Provincie Zuid-Holland

Vergadering Gedeputeerde Staten 21 maart 2006

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 21 maart 2006. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder 'Stateninformatie'.

Ontwikkeling locatie Valkenburg

In het projectplan 2006 "Ontwikkeling locatie Valkenburg" zijn de activiteiten, dilemma's en aandachtspunten voor een integrale aanpak van de ontwikkeling van locatie Valkenburg opgenomen. In het gebied As Leiden Katwijk zijn vijf kernprojecten benoemd, waarvan Valkenburg er eentje is. Het projectplan richt zich op het bereiken van de doelstelling om in de periode tot eind 2007 te komen tot een gedetailleerd landschappelijk en stedenbouwkundig plan van de locatie met daarbij een financiële onderbouwing. In het projectplan is ook het afronden van de onderhandelingen met het Rijk over de overdracht van de gronden van het Marinevliegkamp Valkenburg opgenomen en besluitvorming over een mogelijke samenwerking met het Rijk bij de ontwikkeling van de locatie. Het College van GS heeft ingestemd met het projectplan op een drietal punten na. Het projectplan heeft een sterke relatie met de Ruimtelijke Visie "As Leiden Katwijk".

Plan van Aanpak RijnlandRoute

Het plan van aanpak RijnlandRoute Planstudie tracé MER is vastgesteld. Daarin staat dat de RijnlandRoute het tracé MER fase 1 gaat doorlopen. In het plan van aanpak staat op welke manier de vier tracés (N11 West / A11, Korte Vliet Oude Rijn, Verbreden N206 en Valkenburg Zuid), die door de stuurgroep RijnlandRoute zijn aangewezen voor nader onderzoek, kunnen convergeren tot het voorkeursalternatief voor de RijnlandRoute. Een belangrijk kenmerk van deze fase in het project is dat het proces wettelijk is vastgelegd. De fase eindigt met het vaststellen van het voorkeursalternatief. Het project is onlosmakelijk verbonden met de ruimtelijk ontwikkelingen die in het gebied As Leiden Katwijk spelen.

Ambulancezorg in Zuid-Holland

De statenleden Van Dam, Dijkstra en Lamers (allen CDA) signaleren de onwerkbare situatie in de regie van de ambulancezorg: "Wij constateren dat er langzamerhand een Kafkaiaanse situatie ontstaat waarbij als gevolg van moge¬lijke aanstaande veranderingen in bevoegdheden de verschillende overheidslagen als gemeenten, provincies en Rijk naar elkaar verwijzen." Wie is er nu bevoegd actie te ondernemen tegen de overschrijdingen van de aanrijtijden?In de antwoorden van GS staat dat er inderdaad een 'vacuüm' is ontstaan tussen: het provinciale spreidingsplan van 1995 (achterhaald), het provinciaal ontwerpspreidingsplan van 2003 (indertijd bevroren in afwachting van de Wet ambulancezorg) en het door de minister vastgestelde, maar nog niet wettelijk verankerde Referentiekader. Dit kader wordt door de zorgverzekeraars wel als richtsnoer gebruikt voor de financiering van ambulancezorg. De ambulancediensten zijn zelf verantwoordelijk voor het halen van de 'veldnorm' die stelt dat de aanrijtijd maximaal 15 minuten mag bedragen. Omdat het echter geen wettelijke norm is, zijn er geen sancties verbonden aan het niet halen ervan.Ook de SP-fractie heeft, bij monde van statenlid Harmes, zijn zorgen geuit over het feit dat in een aantal Zuid-Hollandse gemeenten een ambulance in veel gevallen niet binnen het kwartier ter plaatse is. GS constateren dat er weliswaar verbeteringen zijn in de aanrijtijden door nieuwe technologie en samenwerking, maar dat de situatie op punten zorgelijk blijft.Op 22 en 23 maart wordt de nieuwe Wet ambulancezorg in de Tweede Kamer behandeld.

Het volledige antwoord op PS-vragen 1998 en 2006 staan uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Aanbestedingen correct bij Zuid-HollandDoor Van der Zwet (CDA) zijn vragen schriftelijke vragen aan GS gesteld over de toepassing van de aanbestedingsregels door de provincie Zuid-Holland. De vragen vloeien voort uit recente discussies, onder meer in de statencommissie Bestuur en Middelen, over mogelijke concurrentiebeperkingen voor het MKB ten opzichte van het grootbedrijf. Uit de registraties binnen de provincie blijkt dat de provincie aan alle potentiële leveranciers dezelfde, proportionele eisen stelt. Bovendien blijkt dat het MKB in meer dan 50% van de gevallen als leverancier is geselecteerd. Dit in afwijking van de landelijke trend die VNO-NCW heeft geconstateerd.

Aandacht voor thuisloze jongerenThuisloze jongeren vallen vaak tussen wal en schip. Zij bevinden zich namelijk op het grensvlak van jeugdzorg (provinciale verantwoordelijkheid) en maatschappelijke opvang (gemeentelijke verantwoordelijkheid). In november 2003 werd door PS de motie 'zwerfjongeren' aangenomen om thuisloosheid onder jongeren aan te pakken. Vanaf die tijd onderneemt de provincie extra acties op dit terrein.

De provincie en de centrumgemeenten Leiden en Dordrecht financieren gezamenlijk zorgprojecten voor thuisloze jongeren: T-team en Entree-project in regio Zuid-Holland Zuid (ruim 273.000 euro) en 17+project in Zuid-Holland Noord (120.000 euro). De provincie ondersteunt en/of financiert zelfstandigheidstrainingen door de Zuid-Hollandse jeugdzorgaanbieders Trivium en Cardea op het terrein van wonen, werken en scholing die de kans op thuisloosheid verkleinen. Bijvoorbeeld het Dordrechtse Foyer de Jeunesse (ruim 123.000 euro). De provincie ondersteunt de opzet van overleggen in de centrumgemeenten voor vroegtijdige signalering van (dreigende) thuisloosheid. Hierbij wordt waar mogelijk de koppeling gemaakt met het integrale meerjarige preventieprogramma Veilig Opgroeien/Communities that Care (CtC) dat al in vier gemeenten (waaronder Dordrecht en Leiden) loopt. Belangrijk hierbij is dat gemeenten het initiatief nemen om afspraken te maken over vervolgtrajecten. Bijvoorbeeld met woningbouwcorporaties over een betaalbaar en makkelijk toegankelijk woningaanbod voor jongeren, zodat jongeren na het doorlopen van een zorg- en begeleidingstraject zelfstandig verder kunnen.De notitie 'Zorg voor thuisloze jongeren in Zuid-Holland' bevat een uitputtend overzicht van de resultaten die de beleidsinitiatieven tot nu toe hebben opgeleverd. Sluiting UWV-kantoor GoudaGS laten nagaan in hoeverre overleg over de sluiting van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) kantoor in Gouda nog zin heeft. Dit antwoorden GS op schriftelijke vragen van Lamers en Potharst (beiden CDA). De statenleden maken zich zorgen over langere reistijden voor de klanten van het UWV. GS antwoorden dat concentratie van de UWV-activiteiten in Zuid-Holland past in het landelijk beleid van de organisatie. Dit beleid is vastgesteld door de minister van SZW en goedgekeurd door de Tweede Kamer. Hoewel het frontoffice van Gouda naar Leiden verhuist, worden niet alle activiteiten van het UWV in Gouda geschikt.

Het volledige antwoord op PS-vraag 1997 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Effecten 80 km/uur zonesDraagt de instelling van de zones bij aan verbetering van de luchtkwaliteit? Dat mag je in elk geval plaatselijk bij de zones wel aannemen, als je de resultaten van de proef bij Overschie bekijkt. Maar doordat elders congestie kan ontstaan door de invoering van de zones is het mogelijk dat elders een verslechtering optreedt. De periode van invoering is nog te kort om dat te kunnen beoordelen. Dat antwoordden GS naar aanleiding van vragen van statenleden Lamers en Sloot over de effecten van 80 km/uur zones.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2001 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Extra budget beheer en onderhoud wegen en vaarwegenEr is dringend behoefte aan meer geld voor beheer en onderhoud van wegen en vaarwegen. Het huidige budget van 30 miljoen euro is onvoldoende. GS werken aan een plan om dat budget structureel te verhogen. Een besluit daarover zal door een volgend college moeten worden genomen. Voor 2006 en 2007 is per jaar tien miljoen euro nodig voor het uitvoeren van grootschalig beheer en onderhoud. Provinciale Staten is voorgesteld dit geld beschikbaar te stellen.

Spoorzone DrechtstedenVragen van Baruch (PvdA) over de werking van de regeling "eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen". Vragensteller wil van het college weten of het speciale actie onder neemt ten aanzien van Spoorzone Drechtsteden. Antwoord is dat prioriteit hiervoor bij de gemeenten ligt.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2005 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

RegiotaxiVragen Van Dijk (SGP / Christen Unie) over onbetaalbaarheid regiotaxi. Vragensteller wil van het college weten of er financiële problemen te verwachten zijn in gebieden waar de regiotaxi onrendabele buslijnen vervangt. Het antwoord luidt dat er geen financiële problemen te verwachten zijn.

Het volledige antwoord op PS-vraag 1991 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Ondertekening StedenbaanOp 28 maart ondertekenen GS een overeenkomst met NS en ProRail over Stedenbaan. Stedenbaan houdt in dat, na ingebruikname van de Hoge Snelheids Lijn,twee trajecten gebruikt worden voor snelle en frequente verbindingen. Dit zijn de trajecten Dordrecht-Gouda en Dordrecht-Leiden. Vanaf 2010 rijdt er dan 6 keer per uur een trein tussen Leiden en Dordrecht en vier keer per uur tussen Rotterdam-Gouda en Den Haag-Gouda. De verdichting rond de stations en de bouw van nieuwe stations langs deze spoorlijnen moeten het mogelijk maken om 25.000 tot 40.000 woningen en 1 miljoen vierkante meter extra kantoren te bouwen.Het programma Stedenbaan is een activiteit van het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel.

Natuureiland Sophiapolder stap dichterbijMet een binnenkort te ondertekenen convenant door de provincie Zuid-Holland, Deltanatuur, Rijkswaterstaat en Zuid-Hollands Landschap, zal de omvorming van het eiland Sophiapolder naar zoetwatergetijdennatuur een feit zijn. In dit convenant zijn afspraken vastgelegd over de uitvoeringsorganisatie, eigendom, inrichting, beheer en financiering van de Sophiapolder. Het eiland Sophiapolder in de rivier de Noord is onderdeel van de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur (netwerk van aaneengesloten natuurgebieden in Zuid-Holland) en aangewezen als natuurcompensatie voor de Betuweroute. Rijkwaterstaat is trekker van het project en na inrichting zal het Zuid-Hollands Landschap beheerder van het gebied worden. Voor de omvorming van de Sophiapolder naar natuurgebied heeft de provincie 480.000 euro beschikbaar gesteld. De bijdrage in het kader van het project Deltanatuur (programmagelden van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) betreft 1.255.000 euro. De feestelijke ondertekening van het convenant zal in april op lokatie plaatsvinden.

SubsidiesDe Vereniging Natuurmonumenten ontvangt een subsidie van 105.000 euro voor het project Nieuwkoopse Plassen (nr. 11591), op grond van de subsidieregeling groene ruimte.

DwangsommenBij overtredingen van wet- en regelgeving kan de provincie een 'last onder dwangsom' opleggen.

Aan Van Leeuwen Containers B.V. te Katwijk wordt een last onder dwangsom opgelegd voor overtreding van de Wet Milieubeheer. C. van den Berg Sloopwerken B.V. te Maasdijk krijgt lasten onder dwangsom opgelegd wegens overtreding van diverse voorschriften in de Wet Milieubeheer. Ook Automontagebedrijf De Groenoord krijgt lasten onder dwangsom opgelegd vanwege overtreding van voorschriften uit de Wet Milieubeheer.