vrijdag 24 maart 2006, UvT
Promotie drs. F.J.M. Laros over acceptatie van novel foods

Het blijkt moeilijk consumenten te overtuigen van het nut van nieuwe voedingsproducten. De meerderheid van de Nederlandse consumenten wijst bijvoorbeeld genetisch gemodificeerd voedsel af ondanks alle gunstige risicoanalyses. Bedrijfskundige Fleur Laros onderzocht de rol van emoties in de acceptatie van voeding waaraan een nieuwe technologie te pas komt. Zij concludeert onder meer dat Nederlanders zich angstiger te voelen wanneer ze aan genetisch gemodificeerd voedsel denken dan aan andere nieuwe producten zoals functional foods (Becel proactive, Danone Activia, etc.). Dit geldt voor alle lagen van de bevolking en alle leeftijden. Consumenten die denken dat ze weinig weten over genetisch gemodificeerd voedsel vertrouwen minder op die kennis en daardoor relatief meer op hun emoties. Opvallend is ook dat consumenten tussen de 45 en 56 jaar functionele voedingsproducten helemaal niet associëren met gezondheid terwijl ze daarvoor wel bedoeld zijn. Laros stelt dat de emoties geen impulsieve reactie zijn, maar diep wortelen in waarden en opvattingen zoals vertrouwen in techniek, gezondheid en gemak. De emoties beïnvloeden het aankoopgedrag significant; beleidsmakers en marketeers dienen er dus terdege rekening mee te houden. Promotor: prof.dr.ir. J.E.B.M. Steenkamp. Titel proefschrift: Emotions in consumer research: An application to novel food products