Universiteit Maastricht

Trefwoorden: Gedragsverandering, innovaties, energiebesparing
Promotie ir. Cornelis C. Egmond
in de Faculteit der Psychologie.
Titel: Focus on Change Influencing Segments of Housing Associations to Adopt Energy Conservations Measures and Innovations.
Promotor: Prof.dr. G.J. Kok; co-promotor: dr. R. Jonkers, Haarlem. Vrijdag 24 maart 2006 14.00 uur

Met behulp van een gedragwetenschappelijk model heeft de promovendus vastgesteld welke factoren het energiegedrag van woningbouwcorporaties bepalen. De aandacht voor energiebesparing in vergelijking met leefbaarheid en diefstalpreventie, gevolgd door het hebben van een convenant met de gemeente, blijken de invloedrijkste determinanten. Vervolgens is bepaald welke overheidsinstrumenten het grootste effect hadden op deze determinanten (de werkzame ingrediënten). Koppeling van de doelgroepdeterminanten aan de werkzame bestanddelen levert een lijst op van de potentieel meest effectieve beleidsinstrumenten die het gedrag van doelgroepen kunnen beïnvloeden. Daaruit blijkt onder meer dat economische instrumenten voor woningcorporaties nauwelijks effectief zijn. Tenslotte ontwikkelde Egmond een aanpak waarmee innovaties rond energiebesparing gemakkelijker worden geaccepteerd door het mainstream segment, in navolging van het innovatieve segment (de early adopters).

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6