Universiteit van Tilburg 16 maart 2006

We willen weten wat we eten

Promotie bedrijfseconome drs. Fleur Laros

Steeds meer van ons dagelijks voedsel is genetisch gemodificeerd of 'functioneel'. Dat roept bij consumenten vaak negatieve emoties op. Producenten moeten deze emoties serieus nemen, stelt Fleur Laros in haar proefschrift waarop ze 24 maart promoveert.

'Ik weet niet wat er in zit en hoe het is geproduceerd.' Dat was de reactie van een van de honderden consumenten op een vraag van Fleur Laros over genetisch gemodificeerd voedsel. De consument voegde er nog aan toe: 'En daarom moet ik er niets van hebben.' De reactie van deze consument is illustratief voor de studies waarop Laros 24 maart promoveert. Zij onderzocht de relatie tussen technologisch nieuwe voedingsproducten en emoties daarbij van consumenten. Biotechnologie- en voedingsproducenten hopen dat hun producten aanslaan, maar consumenten reageren daar op z'n zachts gezegd terughoudend op. Zo wordt genetisch gemodificeerd voedsel door de meerderheid van consumenten bij voorbaat afgewezen. Hun gezondheid vinden ze belangrijk en ze willen daarom weten hoe het voedsel wordt gemaakt en waar het vandaan komt. Consumenten vertrouwen eerder op hun primaire emoties; vooral degenen met weinig kennis over het nieuwe voedingsproduct. Laros onderzocht welke emoties de verschillende nieuwe voedingsproducten oproepen. Zij keek naar genetisch gemodificeerde voeding, functionele voeding (zoals Becel proactive en Danone Activia), biologische voeding en de 'gewone' voedselproducten uit de supermarkt. Uit haar onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten zich angstiger voelen wanneer ze denken aan genetisch gemodificeerde voedselproducten dan aan andere nieuwe producten, zoals functionele voeding. Dit komt in alle lagen van de maatschappij voor. Die angst komt voort uit hun bezorgdheid voor het milieu en hun wantrouwen in technologie. Functionele voedingsproducten worden door mensen van verschillende leeftijdscategorieën anders gewaardeerd. De twee belangrijkste overwegingen zijn voor de meeste consumenten gezondheid en gemak. Smaak heeft alleen een belangrijke invloed op de aankoopintentie voor consumenten tussen 35 en 44 jaar oud. Voor de ouderen (57-70 jaar) vond Laros een opmerkelijk verband: als zij gezondheid belangrijk vinden, laten ze functionele voedingsproducten eerder in de schappen staan, hoewel deze producten juist een positieve emotie voor gezondheid zouden moeten oproepen. Het proefschrift heeft belangrijke consequenties voor managers en beleidsmakers in de voedingsindustrie. Consumenten zijn niet alleen maar puur rationeel en emoties niet zo maar impulsieve reacties, zoals vaak wordt gedacht. Ze verwijzen naar diepere waarden waarin consumenten geloven (zoals vertrouwen in techniek, gezondheid en gemak) en hebben dus een grote invloed op hun (koop)gedrag. Emoties zijn daarom essentieel om reacties op nieuwe voedingsproducten te begrijpen. Producenten moeten dus niet alleen oog hebben voor objectieve risicoanalyses van voedselproducten door experts, maar ook voor de reacties van het publiek. Voor beleidsmakers betekent dit dat ze meer informatie moeten verschaffen over de achtergronden van nieuwe technologieën in plaats van deze technologieën als 'eng' af te schilderen.

Drs. Fleur Laros (1979, Roosendaal) studeerde bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg, waar ze in 2001 cum laude afstudeerde (specialisatie marketing). Gedurende zes maanden studeerde zij aan Lund University (Zweden) en vijf maanden aan York University te Toronto, Canada. Sinds 1 maart 2006 werkt Laros bij het marketing departement van de Zürcher Hochschule Winterthur te Zwitserland.

Noot voor de pers
Fleur Laros promoveert vrijdag 24 maart 2005 om 14.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg (Warandelaan 2, Tilburg) op het proefschrift Emotions in consumer research: an application to novel food products. Promotor is prof.dr.ir. Jan-Benedict Steenkamp. Het boek verschijnt als nr. 162 in de CentER Dissertation Series (ISBN: 90 5668 162 1). Journalisten kunnen een exemplaar van het proefschrift opvragen bij de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel: 013 - 466 2000, e-mail: persberichtuvt@uvt.nl. Fleur Laros is bereikbaar op tel. 0041 - 44 310 16 02 (Zwitserland) en e-mail F.Laros@cipherspace.ch. Persberichten van de UvT staan ook op internet: www.uvt.nl/persberichten/. Informatie over deskundigen van de UvT, zie: www.uvt.nl/webwijs/

UvT Persbericht