Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

22-3-2006; Betreft voorbeschouwing opening Grand Prix seizoen 2006, circuit Jerez (Spanje - 24-26 maart)

Molenaar Racing bekent kleur: Oranje!

Als het aan wegrace GP-teameigenaar Arie Molenaar ligt, zal Oranje zal weer een woordje gaan meespreken en in de toekomst misschien wel weer gaan zegevieren op de nationale en internationale circuits, zoals het team met monteur Hans Spaan (9 GP-overwinningen) en Haruchika Aoki (9 GP-overwinningen en 2x de 125cc wereldtitel) gewend was! Geïnspireerd op de Olympische spelen (Passion lives here) en het aangewakkerde Oranje chauvinisme heeft Nederlands enige wegrace Grand Prix-team besloten om dit seizoen tijdens alle 16 GP's in vol Oranje te gaan rijden in zowel de 125cc GP's met het 16-jarige Nederlandse race-talent Joey Litjens als in de 250cc GP-races met de Franse ex-wereldkampioen Arnaud Vincent! Onder het motto: 'Passion lives on racebikes aswell...' gaat het Molenaar Racing Oranje-team vanaf het aankomende weekeinde proberen de dagen van weleer in de geschiedenis van de Nederlandse wegracerij te laten herleven.

Het Molenaar Racing team start het met rasse schreden naderende GP-seizoen met een volledig nieuwe bezetting wat coureurs betreft. Het Nederlandse wegracetalent Joey Litjens, die pas op 8 februari j.l. de bromfietsgerechtigde leeftijd behaalde, is de uitverkoren coureur van vaderlandse bodem, die zich in de komende twee jaar onder de technische leiding van TT-winnaar Hans Spaan en de gepassioneerde begeleiding van de nieuwe teammanager met eveneens veel race-ervaring Jarno Janssen (voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix- en WK Supersport-coureur) mag ontwikkelen tot een vaste waarde in de GP's. Joey kan dat prima doen in de schaduw van zijn ervaren teammaat Arnaud Vincent, de 31-jarige Fransman die 7 GP's won en in 2002 de 125cc wereldtitel voor zich opeiste. Arnaud Vincent is de 2e rijder in het Oranje Molenaar GP-team en komt uit op de 250cc Honda.

"We hebben getest in Valencia, Barcelona en Jerez. In totaal drie keer 2 dagen. Het weer was echter heel slecht in Valencia en Barcelona. Je kon daar pas echt goed rijden na 12 uur en maximaal tot 4 uur 's middags. Het was er maar 5 of 6 graden. De IRTA-training in Jerez was enige test waar we qua weersomstandigheden wat aan hebben gehad. In totaal reden Joey 1.100 km en Arnaud 900 testkilometers",opent chef monteur Hans Spaan, die het met oud-pupil Jarno Janssen als nieuwe teammanager in de gelederen prima naar zijn zin heeft. Voor Joey Litjens was het na winterstop en de twee races voor het Spaans Open die hij eind 2005 voor het Molenaar team reed, de eerste keer dat hij in actie kwam na drie-en-een-halve maand. "Het was wel even wennen als je zo'n tijd niet gereden hebt. Vorig jaar ging de Spaans Open race in Valencia heel erg goed. Die tijd reed ik niet zomaar. Ik stond daar wel even tegenaan te hikken. Maar ik moet realistisch zijn. Vorig jaar waren de weersomstandigheden daar met 20 graden optimaal en had ik een heel seizoen in de benen en had ik een perfect raceritme. Nu na de winterstop moest ik toch weer enorm wennen", meldde in het Limburgse America wonende Litjens.

Tijdens de tests daarna in Barcelona viel er voor Joey niets te vergelijken. De baan was nieuw voor hem, maar het was wel de eerste confrontatie met het hele Grand Prix-deelnemersveld, ruim 38 man sterk! Het weer werkte in Barcelona ook niet mee, maar de testkilometers zorgden voor een steeds beter wordend ritme. In Jerez kon Joey eindelijk goed testen. De baan kende hij van eind vorig jaar en Spaan en z'n monteurs konden heel wat zaken voor Joey aanpassen. Dingen aanpassen die Joey specifiek beter vond, waardoor de gewenning eindelijk een flinke 'boost' kreeg. De mentaliteit die de kleine Litjens ten toon spreidde was een lust voor het oog. "

"De felheid en gedrevenheid is erg goed en toonde zich niet bang. Hij zal weliswaar nog heel wat ervaring moeten opdoen, zeker op de hele reeks aan nieuwe circuits die hij krijgt voorgeschoteld. Vanzelfsprekend zal het nog wel enige tijd duren voordat hij met de Top 15 mee kan komen, maar Joey is een vechter en uit het juiste hout gesneden. In de eerste ronde toonde hij zich niet bang en prikt hij zijn machine er zo tussen. Dat is een eerste gewin", vervolgt Spaan, die direct relativeert. "Joey is ook nog maar net 16 en kan nog veel leren! Daarbij is het WK-niveau enorm hoog. Dat is bijna niet te vergelijken met het Nederlandse of EK-niveau. Hij heeft talent. Dat blijkt wel uit zijn vierde plaats ion het 125cc Europees Kampioenschap van vorig seizoen. Hij zit op goed materiaal, maar dat zit de rest ook...! Maar Joey weet waar hij zich kan verbeteren, hij weet waar het aan ligt als het niet naar zijn zin gaat, en dat os een goede eigenschap", besluit Spaan, die zijn jonge leerling in de schaduw van zijn meer ervaren teammaat tot wasdom kan laten komen.

Ook de Fransman Arnaud Vincent draaide alledrie de testsessies mee. Het was nog wel een fikse gewenning voor de oud-wereldkampioen, die na zijn titel in 2002 drie jaar achtereen op verschillende machines bij de kwartliters in actie kwam. "Na de drie tests hebben we mijn machine verder aangepast. Op mijn verzoek heeft Bakker framebouw de balhoofdshoek er anders ingelast. De huidige stand was te steil voor mijn rijstijl. Het stuurde vóór veel te licht voor me. Mijn voorganger Jakub Smrz vond dat lekker, maar die is een kop groter en 10 kilo zwaarder dan mij. We hebben het hele testschema volgens plan afgewerkt en gingen steeds meer de goede kant op. Met deze laatste frame-aanpassing kan ik de machine echt naar mijn hand zetten. Mannen als Bayliss en Smrz passen zich makkelijk aan aan de machine, maar voor mij moet het allemaal 100% naar de zin zijn wil ik echt hard rond kunnen gaan", bekende Vincent. "Ik heb er zin in met het Nederlandse team, dat rust en professionaliteit uitstraalt. Ik zal nog wel een paar GP's nodig hebben om echt helemaal aan de voor mij nieuwe Honda gewend te zijn, maar heb er vertrouwen in dat ik voor mijn thuis GP in Le Mans (de 3e GP op Europese bodem) alles op een rijtje heb.

Team eigenaar Arie Molenaar wil meer dan graag het Oranje gevoel weer terug laten keren op de GP-circuits! "Net als in Turijn, kan het ook op de motor. Wij zullen er alles aan doen om het in het team aanwezige talent op te leiden en te motiveren om net eerder het gas open te gooien en net even later te remmen. Dan win je namelijk kostbare tijd en plaatsen! In de komende GP's, maar ook tijdens de 76e TT van Assen eind juni, dat zich midden in de WK-voetbal periode afspeelt, zullen we het Oranje-gevoel met ons team extra luister bijzetten."

TV Uitzendingen GP Jerez:

NOS Studio Sport, zondagmiddag 26 maart in het middagprogramma vanaf 12.00 uur

Eurosport: zaterdag 25 maart - 14.00 uur MotoGP tijdtraining en aansluitend om 15.15 uur de 250cc training.

Eurosport: zondag 26 maart - vanaf 09.45 uur live de warm up trainingen met aansluitend de GP-races, met om 10.45 uur de 125cc GP race met Joey Litjens en de Nederlandse wildcardrijder Hugo van den Berg, om 12.00 uur de 250cc GP met Arnaud Vincent en de Nederlandse wildcardrijder Hans Smees. En om 13.30 uur de voorbereidingen op de MotoGP-race die om 14.00 uur start.

Circuit statistieken GP Jerez:

Pole positie: Links

Lengte: 4,423km

Breedte: 11 m

Rechterbochten: 8

Linkerbochten: 5

Langste rechte stuk: 600 m

Ronderecords:

125cc: 1'47.766 - Stefano Perugini, Aprilia, 2003

250cc: 1'36.398 - Daijiro Kato, Honda, 2001

MotoGP: 1'40.596 - Valentino Rossi; Yamaha, 2005

Snelste ronde: 1'39.419 - Valentino Rossi; Yamaha, 2005

************