Weblognieuws.nl

Weblognieuws.nl bindt strijd aan met commerciële uitgevers

Een nieuw initiatief van en voor webloggers

Rotterdam (24 maart 2006) - Binnenkort kan iedere weblogger geld gaan verdienen met zijn weblog. De nieuwe site Weblognieuws.nl gaat namelijk betalen voor de hersenspinsels van webloggers die deelnemen aan dit initiatief. Elke weblogger kan zich vanaf vandaag gratis aanmelden op www.weblognieuws.nl .

Vercommercialisering van de weblogs

Dit initiatief is gelanceerd door een aantal webloggers van het eerste uur die zich zorgen maken over de toenemende invloed van grote commerciële partijen binnen de Nederlandse weblogwereld.
De afgelopen jaren is er een trend ontstaan waarbij commerciële partijen zichzelf inkopen bij populaire weblogs. Voorbeelden hiervan zijn de overname van web-log.nl door Ilse Media en het onlangs geopenbaarde aandeel van de Telegraaf Media Groep in GeenStijl.nl.

Bij de initiatiefnemers leeft de zorg dat deze commerciële partijen kunnen gaan bepalen wat de inhoud wordt van de Nederlandse weblogs. Door de personen die weblogs van content voorzien de kans te geven zelf geld te verdienen moet dit tij worden gekeerd. Er zijn erg veel goede weblogs die echter lang niet allemaal het aantal bezoekers krijgen dat ze verdienen. Door de beste artikelen van deze weblogs te concentreren op één website zal daar volgens de initiatiefnemers verandering in komen.

Iedereen kan meedoen

Door de diversiteit van de weblogs te benadrukken wil Weblognieuws.nl zich onderscheiden van de al bestaande nieuwsdiensten. Vandaar dat er naast gebruikelijke categorieën zoals 'nieuws' en 'sport' veel aandacht zal zijn voor juist die onderwerpen waarmee weblogs zijn uitgegroeid tot het fenomeen dat het vandaag de dag is: hierbij is natuurlijk ook aandacht voor de zogenaamde life-logs en linkdumps. Weblognieuws.nl is gratis. Iedereen kan meedoen en wordt in staat gesteld geld te verdienen met zijn hobby. Hierdoor verwachten de makers van de site dat er veel webloggers mee zullen doen waardoor de site tevens zal gaan fungeren als 'weblog-portal' voor andere media.

Aanmelden
Vanaf vandaag is aanmelden op Weblognieuws.nl voor iedereen met een weblog mogelijk. Aan deelname zijn geen kosten verbonden, ook niet in de toekomst. Webloggers die zich aanmelden kunnen alvast een banner van Weblognieuws.nl op hun site plaatsen. Begin april zal de site volledig operationeel zijn en zullen de beste bijdragen van de diverse Nederlandse weblogs allemaal terug te vinden zijn op een website. Omdat gewerkt wordt met een bèta-versie zal de inschrijving tijdelijk worden stopgezet per 31 maart.

Werkwijze

Nadat een weblogger zich heeft aangemeld en onze banner op zijn site heeft geplaatst zal er minimaal één maal per week een artikel van zijn of haar weblog worden geplaatst op Weblognieuws.nl. De schrijver kan zelf de categorie bepalen waarin zijn artikel geplaatst zal worden. Een geplaatst artikel op de site zal direct teruglinken naar het weblog van de auteur, waardoor ook daar meer bezoekers zullen komen.

Er wordt een 'ranking' bijgehouden van de populairste artikelen per categorie. Bezoekers van de site kunnen niet alleen reageren op de inhoud, zij bepalen tevens welke artikelen de meeste aandacht verdienen door het geven van een cijfer. Deze ranking heeft weer invloed op het bedrag dat de auteur verdient met zijn bijdrage.

Inkomsten

Op de site worden reclamebanners geplaatst. Omdat Weblognieuws.nl zal fungeren als weblog-portal zullen andere media ook met regelmaat content van de site overnemen. Dit kan alleen tegen betaling. De inkomsten uit deze banners en de plaatsing in andere media worden verdeeld onder de deelnemers aan Weblognieuws.nl volgens een verdeelsleutel waarbij onder andere de populariteit van de bijdrage en het plaatsen van de banner zullen gelden als weegfactoren. Weblognieuws.nl garandeert dat minimaal 80% van de inkomsten wordt verdeeld onder de deelnemers. Om er voor te zorgen dat de organisatie transparant is zal er elke maand een overzicht worden geplubiceerd van de totale inkomsten en uitgaven. Ook wordt op de site duidelijk bijgehouden welke artikelen de meeste 'hits' genereren.


Noot voor de redactie (