Gemeente Gouda


persbericht: meer aandacht voor toeristisch gouda (20/3/2006)

Het toeristische seizoen staat weer voor de deur. Ook dit jaar hoopt Gouda weer op veel toeristen. Op initiatief van het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme (ZHBT) neemt de gemeente Gouda in 2006 samen met Dordrecht en Leiden deel aan de campagne City breaks. De campagne loopt van maart tot eind 2006, met pieken in het voor- en najaar. De City Break-campagne wordt gevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Frankrijk.

Wethouder Ton van Huut is blij met de aandacht voor Gouda. Deelname aan de campagne past binnen het Gouds beleid. We willen graag meer toeristen die langer blijven en meer besteden.

Gouda, Dordrecht en Leiden werken samen in deze campagne. De drie watersteden hebben veel overeenkomsten. Denk aan de historische binnenhaven, oud-Hollandse cultuur, Hollandse geschiedenis en het Hollands vakmanschap. Door de krachten te bundelen in de communicatie versterken de gemeenten elkaar. Iedere afzonderlijke stad buit wel de eigen unieke kenmerken uit. Voor Gouda zijn dit cultuurhistorie, water en kaas.

Ook andere Zuid-Hollandse steden als Rotterdam, Den Haag en Delft nemen deel aan de campagne. Door een geïntensiveerde samenwerking tussen al deze Zuid-Hollandse gemeenten, de provincie Zuid-Holland, toeristische organisaties en marktpartijen gaat het Nederlands Bureau voor Toerisme meer werk maken van de promotie van deze steden in het buitenland, zoals bij grote touroperators en op beurzen.

Het is voor het eerst dat Gouda deelneemt aan de City Break Campagne. In 2005 leidde deelname bij de andere steden tot een flinke verhoging van het aantal bezoekers.