SP Noord-Holland


SP wil onderzoek naar efficiency banenstelsel Schiphol

28-03-2006 o Vliegtuig Gedeputeerde Hooijmaijers wil de reservering voor een eventuele extra baan voor Schiphol, in het streekplan Noord-Holland Zuid, verlengen. Toen het streekplan in 2003 werd aangenomen, stemde de SP tegen de reservering die nu verlengd moet worden (volgens Hooijmaijers) . In het standpunt van de SP is sinds die tijd niets verandert. De SP vindt nog altijd dat Schiphol groot genoeg is en dat er paal en perk gesteld moet worden aan het steeds maar oprekken van de grenzen van Schiphol. Immers de overlast voor omwonenden is nu al bijna niet te verdragen. De SP stemde vandaag, 27 maart, daarom niet in met het plan van Hooijmaijers.

In de kamer is de discussie over moet Schiphol groter, ja dan nee, nog niet gevoerd. In de provincie zijn de tegenstanders (omwonenden, gemeentebesturenn etc.) van ongebreidelde groei niet te tellen. Door nu het streekplan te herzien op dit punt, zegt de provincie eigenlijk tegen deze tegenstanders: u kunt me wat, wij zien de groei van Schiphol wel zitten en geven dit signaal af aan Den Haag. Er wordt in de provincie altijd veel geklaagd over het slechte imago van de provincie. De provincie zou eens kunnen beginnen op belangrijke punten voor de verandering te luisteren naar wat de inwoners er van vinden.

De SP heeft aansluitend op deze discussie voorgesteld eens te onderzoeken of het banenstelsel van Schiphol eigenlijk wel effectief is. Vliegveld Heathrow, in Londen, bijvoorbeeld kent veel meer vliegbewegingen en neemt tegelijkertijd veel minder ruimte in beslag. Omdat de meerderheid van de statenleden er de voorkeur aan gaf eerst nog eens uitvoerig over Schiphol zelf te praten, in eigen kring, heeft de SP besloten over dit voorstel pas in de volgende statenvergadering, die van 24 april, een besluit te laten nemen door Provinciale Staten.
---

Motie voor een onderzoek naar ander banenstelsel Schiphol

Provinciale Staten in vergadering bijeen op 27 maart ter behandeling van voordracht 18 over de voortzetting van de planologische reservering banenstelsel Schiphol

Overwegende dat


1. ruimte in vierkante meters uitgedrukt een schaars goed is in Nederland en in het bijzonder in het zuidelijke deel van Noord-Holland,

2. het ruimtebeslag van Schiphol zeer groot is,
3. het ruimtebeslag van Schiphol heeft geleid tot zes start- en landingsbanen,

4. de nieuwste baan, de Polderbaan, niet heeft geleid tot een vermindering van de overlast van het vliegverkeer in tegenstelling tot de beloften,

5. deze Polderbaan niet volledig kan worden gebruikt in samenhang met de Zwanenburgbaan i.v.m. de veiligheid,

6. andere, veel grotere luchthavens als Atlanta in de V.S en Heathrow in Engeland met veel minder banen meer passagiers kunnen verwerken,

7. verder mogelijke uitbreiding van het aantal banen voor Schiphol de problematiek van een luchthaven in dichtbevolkt gebied onevenredig vergroot

Besluit

GS opdracht te geven tot een studie over een ander banenstelsel, waarbij gelijke prestaties met (veel) minder banen uitgangspunt is

Fractie SP