KPN NV

|Datum | |

|HotSpot-samenwerking T-Mobile en KPN                  |28 maart 2006           |
|                                                      |Nummer                  |
|                                                      |022p                    |
|                                                      |                        |
|                                                      |                        |
Met ingang van vandaag kunnen abonnees van KPN en T-Mobile gebruikmaken van elkaars HotSpots in Nederland. Zakelijke klanten en consumenten kunnen nu op ruim 1300 HotSpots de vrijheid en het gemak beleven van snel draadloos Internet onderweg. Het is voor het eerst dat de twee grootste HotSpot-aanbieders van Nederland hun klanten over en weer toegang geven tot elkaars HotSpots.

Een van de belangrijkste barrières om onderweg draadloos te internetten valt als gevolg van deze samenwerking weg. Het maakt voor abonnees nu niet meer uit of ze zich bevinden op een HotSpot van T-Mobile of van KPN. Op deze manier kunnen beide partijen zich beter concentreren op een goed geïntegreerd mobiel internetaanbod voor hun klanten en biedt de unieke samenwerking kansen voor de verdere ontwikkeling van de mobiele Internetmarkt in Nederland.

Zowel Peter Haug, Directeur Business Marketing bij T-Mobile Netherlands, als Ardjan Konijnenberg, Directeur KPN HotSpots zijn van mening dat deze overeenkomst het gebruik van HotSpots in Nederland aantrekkelijker maakt. Deze 'roaming' overeenkomst heeft namelijk als gevolg dat het aantal HotSpots waar klanten kunnen inloggen ruim verdubbelt.

Via HotSpots van KPN en T-Mobile kunnen mobiele Internetgebruikers met een laptop of een zakcomputer, draadloos surfen, e-mailen en inloggen op hun bedrijfsnetwerk. Door de breedbandsnelheid (tot 11 Mb/sec) van Wi-Fi is het mogelijk om heel snel, grote bestanden te downloaden en te verzenden. 'Wi-Fi' staat voor 'Wireless Fidelity' en is de standaard voor draadloos Internet. Door de samenwerking kunnen abonnees nu onder andere bij NS stations, Mc Donalds restaurants, hotels, tankstations, recreatieparken en horecagelegenheden gebruik maken van snel draadloos Internet.

Of abonnees nu op een KPN of een T-Mobile HotSpot inloggen, het invoeren van de username en password zijn gelijk aan die van de eigen aanbieder. De kosten die men voor het gebruik van een HotSpot maakt worden verrekend op de reguliere factuur. Daarnaast is het ook mogelijk om met een kraskaart, die verkrijgbaar is bij diverse HotSpot-locaties, te betalen. De kraskaarten zijn uitsluitend te gebruiken bij de HotSpots van de eigen aanbieder.

Voor meer informatie over T-Mobile HotSpots zie: www.t-mobile.nl/hotspot Voor meer informatie over KPN HotSpots: www.kpn.com/hotspots

Over KPN
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn telefonie-, internet- en televisiediensten in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Nederland, Duitsland en België, en datadiensten in West-Europa. KPN is marktleider in de belangrijkste segmenten van de Nederlandse telecommunicatiemarkt en werkt actief aan de groei van zijn marktaandeel in de nieuwe IP- en DSL-markten. Via E-Plus en BASE heeft KPN een sterke positie in de mobiele markten van respectievelijk Duitsland en België. Per 31 december 2005 bediende KPN met 29.286 medewerkers (26.598 fte's). 6,9 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 2,2 miljoen internetklanten in Nederland alsmede 20,8 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. KPN is in 1989 verzelfstandigd. De aandelen zijn genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.

KPN HotSpots b.v.
KPN HotSpots is een dochter onderneming van KPN en richt zich op de exploitatie van draadloos internet op HotSpots in Nederland. KPN HotSpots heeft samenwerkingsovereenkomsten met diverse locatie partners, waaronder NS. KPN HotSpots heeft begin 2006 Attingo b.v overgenomen, de exploitant van telefoon- en internetdiensten voor bezoekers van Schiphol. KPN HotSpots geeft invulling aan de ambitie van KPN om klanten onderweg altijd en overal toegang te bieden met de beste verbinding, via Wi-Fi HotSpots, UMTS of GPRS.

Over T-Mobile
T-Mobile, het wereldwijde mobiele netwerk, heeft in Nederland 2,3 miljoen actieve klanten en is met een omzet van EURO 1,064 miljard in 2005 de nummer 3 op de Nederlandse markt. T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. T-Mobile beschikt in Nederland over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een snel groeiend aantal HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding.

T-Mobile Netherlands is onderdeel van T-Mobile International, een van de leidende mobiele communicatie ondernemingen in de wereld. Als één van Deutsche Telekom's drie strategische bedrijfsonderdelen, concentreert T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde Staten. De dochterondernemingen van Deutsche Telekom leveren aan het eind van 2005 mobiele diensten aan bijna 87 miljoen klanten. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld met naadloze transatlantische dienstverlening.


Noot voor de redactie (