Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2006-149       |
|                                            |Arnhem|28 maart 2006  |
|                                            |,     |               |
PROVINCIE GELDERLAND EN GEMEENTEN AKKOORD MET NIEUW REGIOTAXIVERVOER PER 1 JANUARI 2007 Kostenbeheersing en versterken ketenmobiliteit

Gedeputeerde Staten van Gelderland en alle Gelderse gemeenten in de regio's Achterhoek, De Vallei, IJsselstreek en Rivierenland hebben de samenwerkingsovereenkomst voor het Regiotaxivervoer gesloten. Vanaf 2004 is door de gemeenten en de provincie aan deze samenwerking gewerkt. De provincie verplicht zich tot de aanbesteding en het contractbeheer van Regiotaxi Gelderland. De gemeenten geven in deze overeenkomst aan het regiotaxivervoer voor gehandicapte burgers (reizigers in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG)) af te nemen. Gedeputeerde Marijke van Haaren: "Gelderland is de eerste provincie in Nederland die op deze wijze het regiotaxivervoer regelt. Voor het Gelders openbaarvervoerbeleid is deze samenwerkingsovereenkomst een mijlpaal. Het nieuwe systeem staat garant voor kostenbeheersing. En dat is hard nodig omdat regiotaxi een dure vorm van openbaar vervoer is die nog steeds groeit. Belangrijk is de bijdrage aan de ketenmobiliteit. Door het vervoer van deur tot deur in combinatie met een snellere overstap op de reguliere bus of trein bieden we de reiziger een klantvriendelijk én betaalbaar product aan."

Voordelen van de samenwerking
De financiële voordelen wil de provincie halen uit onder meer betere en snellere overstap op de bus en trein en door de bundeling van verschillende vormen doelgroepenvervoer. De reiziger die met regiotaxi reist, blijft verzekerd van een deur-tot-deurservice. Via één provinciaal callcenter wordt de reiziger de keuze voorgelegd te reizen met alléén regiotaxi of met een overstap op bus/trein. De klant zal weinig merken van de overgang naar Regiotaxi Gelderland. Net als nu betalen WVGreizigers het 'strippenkaart-tarief'. Het tarief voor de overige reizigers wordt na de aanbesteding vastgesteld. De systeemkenmerken en het kwaliteitsniveau blijven voor al de vier regio's nagenoeg gelijk. De overeenkomst beschrijft ook de aansturing van het vernieuwde regiotaxisysteem. De uitvoeringsorganisatie is in handen van de provincie. De gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd in de Adviesgroep Regiotaxi Gelderland, die adviseert over beleidsaspecten.

Aanbesteding op korte termijn
Provinciale Staten van Gelderland bespreken op 12 april de begroting van het nieuwe regiotaxisysteem. Direct daarop begint de aanbesteding. Op 1 januari 2007 rijden de regiotaxi's in de regio's Achterhoek, IJsselstreek, Rivierenland en Vallei volgens het nieuwe systeem. De regio Noord-Veluwe sluit naar verwachting in januari 2009 aan op Regiotaxi Gelderland. Dan loopt namelijk hun huidige vervoersovereenkomst af. Apeldoorn heeft vooralsnog gekozen om niet mee te doen. De nieuwe gemeente Montferland moet nog een keuze maken tussen het nieuwe Gelderse model of aansluiting bij regiotaxi KAN.