Productschap Margarine


30.03.2006

EC heropent debat over nieuwe etiketteringswetgeving

De Europese Commissie heeft de discussie over geharmoniseerde etiketteringswetgeving heropend. Om tot een duidelijke basis voor een wetsvoorstel te komen, heeft DG SANCO een consultatief document opgesteld. Hiermee vraagt de Europese Commissie de mening van belanghebbende organisaties en de mening van de verschillende lidstaten.

In het consultatief document, getiteld: 'Concurrentievermogen, consumenteninformatie en betere regelgeving in de EU', stelt de Commissie een aantal specifieke vragen over o.a. de geschiktste vorm waarin alle etiketteringsbepalingen kunnen worden opgenomen en over alternatieven voor wetgeving zoals zelfregulering of codes of best practice voor de industrie. Ook wordt nagedacht over hoe omgegaan moet worden met het MKB, aangezien de kosten van etiketteringswijzigingen relatief hoger zijn voor deze bedrijven. Tevens wordt gekeken hoe het etiket het best gepresenteerd kan worden. Consumenten vinden etiketten over het algemeen moeilijk te lezen en daardoor moeilijk te begrijpen, met name waar het gaat om etiketten op levensmiddelen. Bovendien wordt het gebruik van logo's of symbolen op het etiket in overweging genomen. Verder wordt gevraagd of etikettering van voedingswaarde en van het land van oorsprong verplicht moet worden en wordt aandacht geschonken aan de etikettering van dierenwelzijn, van levensmiddelen gemaakt van genetisch gemodificeerde organismen en van niet-levensmiddelen.

Het document sluit aan bij het eerder door het ministerie van VWS gestarte project 'Andere Etikettering'. In het kader hiervan organiseerde het ministerie van VWS samen met het Britse Food Standards Agency (FSA) op 15 en 16 februari een conferentie over levensmiddelenetikettering, als platform voor een discussie rondom toekomstige levensmiddelenetikettering en over de rol van het etiket zelf.

De algemene conclusie van de conferentie was dat de aanwezigen vinden dat de etiketteringsrichtlijn moet worden herzien, waarbij de voorkeur uitgaat naar één horizontale wetgeving in de vorm van een verordening in plaats van de vele huidige verticale wetgevingen. Verder moet worden teruggegaan naar de basisvraag: wat is nu werkelijk de behoefte van de consument? Hiervoor moet meer onderzoek worden gedaan. Daarnaast zal aandacht moeten komen voor het opleiden van consumenten, zodat zij het etiket kunnen lezen en begrijpen.