Ingezonden persbericht


Persbericht

Rotterdam, 30 maart 2006

'Regional Airline of the Year' presenteert significante groei en toename winst voor 2005

Highlights 2005


· VLM Airlines presenteert ¤ 2 miljoen winst voor belasting
· Stijging passagiers aantal met 12% naar 625,300
· Winst toegenomen tot ¤ 1,4 miljoen, 43% hoger dan 2004
· Door ATW onderscheiden als 'Regional Airline of the Year'

Verklaring van de Voorzitter, de heer Jaap Rosen Jacobson VLM Airlines' blijvende inspanningen om betrouwbare, kwalitatieve en tijdsbesparende diensten te leveren aan haar passagiers wordt erg gewaardeerd, en is niet onopgemerkt gebleven. Ik ben bijzonder trots dat door deze inspanningen en de continue toewijding van onze medewerkers om de passagiers snelle en passende reisalternatieven aan te bieden naar de belangrijke zakencentra, hebben geleid tot een nominatie van het bekende luchtvaartmagazine Air Transport World als Regional Airline of The Year. Deze mijlpaal werd nog eens onderstreept door de algemene punctualiteit van 91,7 % in 2005.

VLM Airlines heeft hoog ingezet in 2005 en heeft weer meer bereikt dan verwacht. Er zijn betere resultaten neergezet dan het voorgaande jaar en dat heeft geresulteerd in een winst van ¤ 1,4 miljoen. Dit ondanks de sterke concurrentie en uitdagingen, zoals hoge olieprijzen en de dramatische gebeurtenissen in Londen in juli vorig jaar.

Het succes is geïnspireerd door een duidelijke strategie van het bedrijf en een sterke service-gerichte cultuur die bij de hoogopgeleide staf en management centraal staat, en die terug te vinden is in alle aspecten van de bedrijfsvoering. Dit vertaalt zich in een strategie die erop gericht is om aan de noden van de passagiers te voldoen en onze kernvaardigheden in de praktijk om te zetten.

Het bedrijf groeit, waarbij winstgevendheid wordt behouden en zelfs wordt verhoogd. We groeien niet alleen in kwantiteit, maar ook in kwaliteit. Passagiers die snellere, betere en meer flexibele service verwachten voor een acceptabele prijs, zijn bijzonder tevreden met wat VLM Airlines te bieden heeft. Ik wil hen hierbij bedanken voor hun loyaliteit en constante feedback.

Dit zijn positieve resultaten, maar we willen graag nog meer bereiken. Meer aanbieden betekent: hogere vliegfrequenties, meer routes, meer service en meer innovatie. Dit jaar zullen we verder investeren in ons product en onze diensten. E-ticketing is het afgelopen jaar geïntroduceerd en op dit moment worden 95% van onze tickets elektronisch verwerkt. Verdere automatisering zal volgen nu we bezig zijn met de ontwikkeling van geautomatiseerde check-in en andere vergelijkbare diensten.

We zijn tevreden en trots op deze resultaten en ik hoop in het bijzonder dat ik in mijn statement volgend jaar net zulk positief nieuws kan brengen. We zijn goed voorbereid op de het komende jaar en hopen dat een groeiend aantal passagiers ons zullen blijven vervoegen in deze uitdagende reis.

Jaarresultaten

Voor het jaar, eindigend op 31 december 2005, heeft het bedrijf een winst voor belasting gepresenteerd van ¤ 2,0 miljoen versus ¤ 1,5 miljoen in 2004. De nettowinst over het volledige jaar komt neer op ¤ 1,4 miljoen, een toename van 43% vergeleken met het jaar ervoor waar het nettoresultaat neerkwam op ¤ 948.000. Dit is het achtste jaar op rij waarin het bedrijf winst heeft weten te behalen. De operationele winst over de 12 maanden, eindigend op 31 december 2005, was ¤ 2,6 miljoen, tegen ¤ 1,8 miljoen een jaar eerder.

Doordat de olieprijzen verder zijn gestegen, en daardoor invloed hadden op de financiële resultaten, was VLM Airlines genoodzaakt voor het eerst in de geschiedenis een brandstoftoeslag in te voeren. De introductie hiervan vond pas in augustus plaats, VLM Airlines was tot dan toe nog één van de weinige luchtvaartmaatschappijen die nog geen brandstoftoeslag had ingevoerd terwijl de brandstofprijzen zes keer hoger zijn geworden in de afgelopen zes jaar, en verdubbeld zijn sinds begin 2004. De meeste airlines hadden op dat moment al meerdere toeslagen ingevoerd.

Opbrengsten

De opbrengsten over het volledige jaar zijn 17% gestegen van ¤ 75,6 miljoen naar ¤ 88,6 miljoen, en oversteeg de verwachtingen, mede dankzij de introductie van de route Amsterdam - London City, dagelijkse vluchten naar Isle of Man en de toegenomen frequenties op een aantal routes.

VLM Airlines vervoerde in 2005 625,300 passagiers (charter- én lijnvluchten), een algemene stijging van 12% ten opzichte van 2004. Op lijnvluchten wist de luchtvaartmaatschappij 13% meer passagiers te vervoeren in vergelijking met het jaar daarvoor.

In 2005 werden twee nieuwe routes gelanceerd: Amsterdam en Isle of Man naar London City. De frequentie van de route Amsterdam-London City werd sinds de lancering op 4 april 2005 meermaals verhoogd: van drie naar vijf dagelijkse vluchten, waarbij op 27 maart 2006 een zesde vlucht aan het schema toegevoegd wordt.

Door frequenter op bestaande vluchtschema's te vliegen, verwacht de luchtvaartmaatschappij een verdere groei voor het komende jaar. Dit zal zakenreizigers meer flexibiliteit en een ruime keuze aan vluchten bieden. Tevens kijkt VLM Airlines naar kansen om nieuwe markten te dienen.

Kosten

De operationele kosten liepen op tot ¤ 86,0 miljoen voor het boekjaar dat eindigde op 31 december 2005, tegenover ¤ 73,8 miljoen voor het jaar daarvoor. Dit betekent een stijging van 16%.

De stijging van de brandstofprijzen tot een recordniveau hadden een negatieve invloed op de financiële resultaten. De Euro bleef sterk ten opzichte van het GBP, wat effect had op de financiële statements, aangezien 70% van de bedrijfsvoering in het Verenigd Koninkrijk plaatsvindt. Het management evalueert systematisch de verdienste van "risk management", zoals indekking tegen de wisselkoersrisico's en de verhoogde brandstofkosten. De afgelopen jaren en voor het financiële jaar 2006, werd zo'n 75% gedekt van het mogelijke effect van de wisselkoers van vreemde valuta. Dit is voornamelijk een gevolg van de omschakeling van inkomsten in GBP naar EUR en in mindere mate kosten gemaakt in USD.

Het bedrijf bleef inspanningen leveren om de kostenstructuur onder controle te houden en streeft dit ook voor de toekomst na, zonder hierbij de service en kwaliteit in gevaar te brengen. De distributiekosten werden aanzienlijk verminderd dankzij de aanhoudende nadruk op e-commerce. Tegenwoordig worden 30% van alle boekingen online gereserveerd.

Balans

De activa steeg met 18.3% oftewel ¤ 4.2 m tot ¤ 27.3 m. De aanhoudende winst had gunstige gevolgen voor de cashflow, die steeg tot ¤ 6.9 m.

Het eigen vermogen groeide met 25.7% tot ¤ 6.6 m, wat zorgde voor een stabiele en gezonde bedrijfsbalans. De financiële strategie richt zich op het verzekeren van een financiële flexibiliteit, samen met een robuuste en sterke financiële cash positie. Verder wil het bedrijf zijn financiële positie versterken om korte en lange termijn groei na te streven, terwijl financiële stabiliteit gewaarborgd blijft.

Het bedrijf verwacht ook voor 2006 een positief resultaat, zowel in omzet als in winstgroei. Kansen worden nader bekeken en van een verdere samenwerking met dochteronderneming Denim Air worden belangrijke voordelen verwacht.

Commerciële ontwikkelingen

VLM Airlines gaat verder met het leveren van een tijdsbesparend en efficiënt product aan passagiers. Ook op vlak van de punctualiteit heeft VLM Airlines zich in het afgelopen jaar sterk bewezen.

Sinds 12 december 2005 is reizen naar London met VLM Airlines nog sneller geworden, dankzij de Docklands Light Railway (DLR). DLR is de snelste - en nu ook de meest directe - verbinding tussen London City Airport en alle belangrijkste lokaties in het centrum van Londen. DLR is een integraal onderdeel van het Londense metronet.

Dat het bedrijf goed presteert en over een goed product beschikt, werd bewezen op de route Luxemburg naar London City, waar VLM Airlines stevige concurrentie heeft. Een sterke vraag heeft geresulteerd in een groei van 25% in passagiersaantallen. De stijgende vraag in de Nederlandse markt resulteerde eveneens in een frequentieverhoging. Rotterdam biedt nu dagelijks 11 vluchten aan, en Amsterdam, die nog geen jaar geleden gelanceerd werd, verdubbelde haar frequentie naar 6 rotaties per dag.

In november 2005, lanceerde VLM Airlines de route London-City - Isle of Man met één rotatie per dag.

Het streven van VLM Airlines is om haar passagiers verder te verwennen. Aangezien meer dan 80% van de passagiers voor zakelijke doeleinden vliegt, heeft het bedrijf besloten dat het tijd werd om Business Class te introduceren voor klanten die vertrekken vanuit Brussel. Business Class was voorheen al geïntroduceerd op de route Luxemburg - London City en Amsterdam - London City, en bleek zeer te worden gewaardeerd.

De financiële informatie in dit persbericht is gebaseerd op uittreksels van de geauditeerde geconsolideerde jaarrekening van het bedrijf.

VLM Airlines in Profile
VLM Airlines started its activities in 1993. It offers flights to London City Airport from Amsterdam, Antwerp, Brussels, Isle of Man, Jersey, Liverpool, Luxemburg, Manchester and Rotterdam. There are also daily flights between Rotterdam and Hamburg. During the summer, flights are offered from Rotterdam to the Channel Islands of Jersey and Guernsey. VLM Airlines also organises charter flights to various European destinations. In 2004 the company recorded its seventh consecutive year with profits. VLM Airlines currently employs 375 people. In 2005 the number of passengers on VLM Airlines' regular flights rose by 13% compared to 2004 to 604,500 passengers. In January 2006, VLM Airlines was named Regional Airline of the Year by Air Transport World magazine. For online reservations, flight schedules and more information: www.flyvlm.com

VLM AIRLINES
William Vet, Regional Manager
VLM Airlines Nederland
Tel: +31 (0)10 415 77 77
E-mail: william.vet@flyvlm.com

VLM AIRLINES - Finance
Rony Timmermans
Executive Director Finance & Commerce
Antwerp Airport PO Box 50
B-2100 Antwerp
Tel: +32 (0)3 285 68 18
Fax: +32 (0)3 281 82 21
E-mail: Rony.Timmermans@flyvlm.com

Sterk Werk Communicatie
Maarten Klapwijk
Tel: +31 (0)10 456 78 49
GSM: +31 (0)6 50 51 73 94
E-mail : maarten.klapwijk@sterkwerk.nl