Ingezonden persbericht


Start belevingscampagne over astma

Een belangrijke stap in patiënt empowerment

Zoetermeer 30 maart 2006- Vandaag is de campagne www.astmaaltijdanders.nl gestart, een platform waar mensen met astma informatie kunnen vinden en ervaringen kunnen uitwisselen met lotgenoten. Het is een nieuw type website dat patiënten optimaal ondersteunt in hun omgang met astma en hun behandeling. Het nieuwe van deze website is dat deze up-to-date en gestructureerde informatie biedt naast weblogs, informatie over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van astma en wisselende astma gerelateerde thema's. Verder kan men vragen stellen aan een astmacoach en longarts en ervaringen uitwisselen op het onafhankelijke Astma Forum. AstraZeneca, initiatiefnemer van de belevingscampagne, stimuleert op deze wijze astmapatiënten om zo goed mogelijk om te gaan met hun astma. Medisch én maatschappelijk.

Coen Berends, woordvoerder van het Astma Fonds: "Patiënt empowerment is een belangrijke trend. Ook het Astma Fonds helpt patiënten om zelf de juiste informatie te zoeken over hun ziekte en op basis daarvan zelf beslissingen te nemen. Samen met hun arts kunnen mensen met astma een eigen behandelkoers uitzetten. Een koers die past bij hun eigen beleving van astma. Patiënten kunnen leren zelfstandig astma-aanvallen te voorkomen door prikkels te vermijden en goed met hun medicijnen om te gaan. Het Astma Fonds vindt deze campagne daarom een goede ondersteuning van de eigen activiteiten."

Mensen met astma voelen zich doorgaans niet ziek en hebben soms meer en soms minder last van hun ziekte. De campagne astma altijd anders concentreert zich op dat gegeven. Wanneer patiënten tijdig de signalen van een verergering herkennen kunnen zij hier beter met hun behandeling op inspelen. De website www.astmaaltijdanders.nl wordt ontworpen en ingevuld in samenwerking met verschillende partners, zoals het Astma Forum, een online interactief platform, en De-ice, een groep astmapatiënten die in 2005 de Noordcol van de Mount Everest beklom.

Recent onderzoek van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg laat zien dat driekwart van de internetgebruikers, bijna 7 miljoen mensen in Nederland, internet gebruikt voor informatie over gezondheid en zorg. Hoewel er al veel informatie over astma te is vinden op internet is er behoefte aan een ander type informatie. Zoals up to date en gestructureerde informatie, weblogs, informatie over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van astma en de mogelijkheid tot het uitwisselen van contacten en ervaringen. Deze campagne wil mensen actief om laten gaan met informatie en hen stimuleren om bewust met hun astma om te gaan en onderscheidt zich daarmee van bestaande initiatieven.

In het kader van de campagne heeft AstraZeneca Nederland het Astma Belevingsonderzoek Nederland uitgevoerd in samenwerking met het Astma Fonds en onder leiding van Prof. dr. T. van der Molen uit Groningen. Het onderzoek geeft inzicht in de beleving van Nederlandse astmapatiënten. De resultaten worden binnenkort verwacht en zijn essentieel om hen nog beter te ondersteunen in de omgang met hun astma.

AstraZeneca wil kennis op het gebied van astma, de beleving van astma en de behandeling van astma voor een breed publiek beschikbaar maken. Ruud Dobber, algemeen directeur: "We willen stimuleren om kennis te delen en op een open manier communiceren: Patiënt empowerment is voor ons een speerpunt. Daarom is AstraZeneca ook duidelijk en voor iedereen waarneembaar zelf de afzender van deze campagne. Wij willen zo een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven van mensen met astma, ongeacht of ze onze geneesmiddelen gebruiken of niet."



Ingezonden persbericht