Algemene Rekenkamer

- 30 maart 2006 -

Ministeries werken aan meer grip op informatievoorziening en ICT

De overheid kan dankzij Informatie- en communicatietechnologie (ICT) flexibeler en klantgerichter werken en beter samenwerken met ketenpartners. Door een slimme inzet van ICT kan de overheid dus slagvaardiger functioneren en beter presteren. Met het vandaag verschenen rapport Grip op informatievoorziening; IT-governance bij ministeries wil de Algemene Rekenkamer ICT structureel hoog op de agenda zetten bij de top van de ministeries. De ministeries hebben Chief Information Officers benoemd, die voor meer grip op informatievoorziening zorgen. De Algemene Rekenkamer vindt dit een goed begin en wil de ontwikkelingen stimuleren. De Algemene Rekenkamer publiceert dit rapport tegelijk met haar Verslag 2005 en de Terugblik 2006.

Een overheid die goed wil functioneren en presteren heeft een goede informatievoorziening nodig. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) speelt daarbij een cruciale rol. ICT wordt steeds meer een strategisch middel dat de overheid in staat stelt tegemoet te komen aan maatschappelijke behoeften. De overheid kan ICT onder meer gebruiken om informatie te verzamelen.

Aandacht voor informatievoorziening is ook nodig omdat de overheid nog te weinig weet of het beleid ook effect heeft. Uit het rapport Terugblik 2006 blijkt dat de ministeries nog onvoldoende informatie verzamelen over bijvoorbeeld de effectiviteit van programma's die roken moeten verminderen en meer bewegen moeten bevorderen of over de omvang van uitgaansgeweld. Ook vraagt de betrouwbaarheid en de vergelijkbaarheid van informatie van politiekorpsen blijvende aandacht.

De Algemene Rekenkamer geeft in het rapport acht aandachtspunten voor de rijksoverheid om grip te krijgen op informatievoorziening. Hierbij gaat het om zaken als omgevingsbewustzijn, goed organiseren van vraag en aanbod van ICT-dienstverlening en het zorgen voor leiderschap en centrale regie op de informatievoorziening. Een ministerie moet ook toezicht houden op cruciale ICT-voorzieningen van instellingen op afstand van het Rijk/ Rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's).

De Algemene Rekenkamer benadrukt dat de ministeries gezamenlijk moeten optrekken op ICT-gebied omdat ook hun werkprocessen steeds meer met elkaar verweven raken, en ze van elkaar kunnen leren. Bekeken is hoe de ministeries van Economische Zaken en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bezig zijn met hun IT-governance. Het blijkt dat ze hard aan het werk zijn om meer grip op hun informatievoorziening en ICT te krijgen.

De Algemene Rekenkamer heeft - mede met behulp van de ervaringen van de twee ministeries - een handreiking opgesteld waarmee de ministeries beter zicht kunnen krijgen op hun besturing van de informatievoorziening en ICT. Deze handreiking is in het rapport opgenomen. De onderwerpen zijn gegroepeerd naar de thema's interne sturing en beheersing van ICT-voorzieningen, externe verantwoording en toezicht en aansturing van/ toezicht op RWT's.

De Algemene Rekenkamer publiceert dit rapport tegelijk met haar Verslag 2005 en de Terugblik 2006.



Algemene Rekenkamer