Ingezonden persbericht

Carlo van Dam pakt belangrijke punten in hectisch weekend!

ZOLDER, 30 MEI 2006 - Het eerste raceweekend in de Eurocup Formule Renault 2.0 heeft voor Carlo van Dam nog niet het gewenste resultaat gebracht. De Vlaardinger, die ten minste op het podium had willen plaatsnemen, moest genoegen nemen met een vijfde plaats in de eerste manche. In de afsluitende race zag de S-T-A-R-T-coureur een goede klassering door een touché met Zaugg in rook opgaan. Carlo staat na de seizoensopener, verreden in het voorprogramma van de World Series by Renault, op de negende plaats met 6 kampioenschappunten.

Carlo van Dam is één van de toppers uit de editie van vorig jaar. Hij kan komend seizoen in de Eurocup wel eens gaan profiteren van zijn ruime ervaring in de tweeliter Formule Renault, om zodoende een greep te doen naar de titel in dit kampioenschap. Afgelopen jaar eindigde Van Dam op een uitstekende vierde plaats in de Eurocup Formule Renault 2.0 en stond hij maar liefst vier keer op het podium (Bilbao, Oschersleben, Estoril en Monza). In 2006 zal Van Dam voornamelijk de strijd moeten aangaan met zijn landgenoot Junior Strous (Jenzer Motorsport), Filipe Albuquerque (Motopark Academy), Adrian Zaugg (Cram Compétition) en Bartrand Baguette (Epsilon Euskadi). Met 35 deelnemers uit 17 verschillende landen beloofd het opnieuw een spannend seizoen in de Eurocup Formule Renault 2.0 te gaan worden!

Nadat Carlo twee weken terug zijn eerste race had gereden in het 'Championnat de France FFSA Formula Renault 2.0', nam Van Dam afgelopen weekend deel aan de belangrijke races in de Eurocup Formule Renault 2.0. In de vrije trainingen van donderdag en vrijdag zocht Van Dam zoals gebruikelijk naar een juiste afstelling voor de kwalificatie van zaterdag. Carlo kwam mede door een lekke band en een technisch mankement niet verder dan een twaalfde stek. Ook in de enige kwalificatiesessie wist Van Dam niet het gewenste resultaat te behalen. Doordat iedereen slechts zes rondjes mocht rijden op het 4.048 kilometer lange circuit, was een uitgekiende strategie van wezenlijk belang om hier een snelle rondetijd neer te zetten. Om vooral niet gehinderd te worden door verkeer op de baan door het grote deelnemersveld, ging Carlo reeds vroeg in de kwalificatie naar buiten. Doordat het asfalt in het begin van de sessie verre van optimaal was, wist Carlo een snelle rondetijd neer te zetten. Doordat de baan aan het einde van de kwalificatie steeds sneller werd en Van Dam zijn maximaal aantal rondjes gereden had, viel hij terug in het klassement en eindigde op de zevende stek. Van Dam was met een tijd van 1:28.191 wel sneller dan zijn teamgenoten Dillmann (9e) en Sten Pentus (19e).

In de eerste race kwam Van Dam op een natte baan goed uit de startblokken en won een aantal posities in de eerste ronde. Daarna had Van Dam het flink aan de stok met Dani Clos, die hem probeerde op te houden. Wanneer de Spanjaard in de vijfde ronde op een opdrogende baan in de fout ging, kon Van Dam hem passeren. In het verdere verloop van de achttien ronden tellende race reed Van Dam prima rondetijden en probeerde het gat naar de koplopers te dichten. In de eindfase van de race liep de 20-jarige coureur zelfs in op Mustonen, maar kwam ronden te kort om de confrontatie met de Fin aan te gaan. Met een vijfde plaats pakte Van Dam zijn eerste belangrijke punten.

Van Dam moest in de tweede en afsluitende manche als zestiende vertrekken. Wanneer de lichten voor de tweede maal op groen sprongen, hield Carlo het hoofd koel en schoot gelijk 5 posities naar voren. Van Dam pakte vervolgens Zaugg in de chicane en stormde de top 10 binnen. De Zuid-Afrikaanse Red Bull-rijder liet het er echter niet bij zitten en tikte de Nederlander in de Jacky Ickx-bocht uit de wedstrijd. Van Dam zag hierdoor een goede klassering in rook opgaan en sloot als laatste aan. Voor Van Dam restte niets anders meer om zich te concentreren voor een snelle rondetijd, zodat hij alsnog een puntje aan zijn totaal kon toevoegen. Deze missie mislukte echter, waardoor hij met lege handen achterbleef...

CARLO VAN DAM: "Het weekend is teleurstellend voor me gelopen. We hadden in de vrije trainingen en de kwalificatie veel problemen met de auto en we wisten het tij in de races niet te keren. In de laatste wedstrijd probeerde ik nog aan te vallen, maar werd uit de wedstrijd getikt door Zaugg. Ik zal dit hectisch weekendje snel van me af moeten zetten en me gewoon blijven concentreren op de volgende Eurocup race, want in de voorbij winterperiode hebben we laten zien dat we absoluut tot de beste van het veld behoren. Gelukkig zijn de eerste zes kampioenschappunten binnen en kijk ik alvast uit naar de Eurocup race op het circuit van Istanbul!"

UITSLAG RACE 01 - Eurocup Formule Renault 2.0 (29 april, circuit Zolder):
01. Laurent Groppi, Graff Racing, 26:55.491
02. Chris van der Drift, JD Motorsport, + 03.362
03. Bertrand Baguette, Epsilon Euskadi, + 05.863
04. Atte Mustonen, Koiranen Bros, + 08.812
05. CARLO VAN DAM, SG FORMULA, 09.123

UITSLAG RACE 02 - Eurocup Formule Renault 2.0 (30 april, circuit Zolder):
01. Laurent Groppi, Graff Racing, 27:03.682
02. Bertrand Baguette, Epsilon Euskadi, + 03.409
03. Xavier Maassen, JD Motersport, + 06.194
04. Tom Dillmann, SG Formule, + 09.830
24. CARLO VAN DAM, SG FORMULA, + 52.739

Nieuws en foto's zijn ook verkrijgbaar via Carlo van Dam's officiële website: www.carlovandam.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roelof Oosterhuis (+ 31 652 056 637 / media@insightf1.com).

© 2003 - 2006 All Rights Reserved - www.thepitbox.nl

Carlo van Dam - Persbericht

body { margin: 0px; }

a:link { color: #000000; }
a:visited { color: #666666; }
a:hover { color: #FF3300; }
a:active { color: #063466; }

#mms { background: #FFFFFF url( http://www.thepitbox.nl/images/cvd/cvd_bg.jpg) left top repeat-y; width: 600px; border: #7F7F7F 1px solid;}
.header { width: 600px; height: 147px; background-color: #FF6600; }
.sponsors { width: 202px; background-color: #000000; }
.style1 { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; color: #000000; }
.style2 { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 9px; color: #666666; }

CARLO VAN DAM PAKT BELANGRIJKE PUNTEN IN HECTISCH WEEKEND!ZOLDER, 30 MEI 2006 - Het eerste raceweekend in de Eurocup Formule Renault 2.0 heeft voor Carlo van Dam nog niet het gewenste resultaat gebracht. De Vlaardinger, die ten minste op het podium had willen plaatsnemen, moest genoegen nemen met een vijfde plaats in de eerste manche. In de afsluitende race zag de S-T-A-R-T-coureur een goede klassering door een touché met Zaugg in rook opgaan. Carlo staat na de seizoensopener, verreden in het voorprogramma van de World Series by Renault, op de negende plaats met 6 kampioenschappunten.

Carlo van Dam is één van de toppers uit de editie van vorig jaar. Hij kan komend seizoen in de Eurocup wel eens gaan profiteren van zijn ruime ervaring in de tweeliter Formule Renault, om zodoende een greep te doen naar de titel in dit kampioenschap. Afgelopen jaar eindigde Van Dam op een uitstekende vierde plaats in de Eurocup Formule Renault 2.0 en stond hij maar liefst vier keer op het podium (Bilbao, Oschersleben, Estoril en Monza). In 2006 zal Van Dam voornamelijk de strijd moeten aangaan met zijn landgenoot Junior Strous (Jenzer Motorsport), Filipe Albuquerque (Motopark Academy), Adrian Zaugg (Cram Compétition) en Bartrand Baguette (Epsilon Euskadi). Met 35 deelnemers uit 17 verschillende landen beloofd het opnieuw een spannend seizoen in de Eurocup Formule Renault 2.0 te gaan worden!

Nadat Carlo twee weken terug zijn eerste race had gereden in het 'Championnat de France FFSA Formula Renault 2.0', nam Van Dam afgelopen weekend deel aan de belangrijke races in de Eurocup Formule Renault 2.0. In de vrije trainingen van donderdag en vrijdag zocht Van Dam zoals gebruikelijk naar een juiste afstelling voor de kwalificatie van zaterdag. Carlo kwam mede door een lekke band en een technisch mankement niet verder dan een twaalfde stek. Ook in de enige kwalificatiesessie wist Van Dam niet het gewenste resultaat te behalen. Doordat iedereen slechts zes rondjes mocht rijden op het 4.048 kilometer lange circuit, was een uitgekiende strategie van wezenlijk belang om hier een snelle rondetijd neer te zetten. Om vooral niet gehinderd te worden door verkeer op de baan door het grote deelnemersveld, ging Carlo reeds vroeg in de kwalificatie naar buiten. Doordat het asfalt in het begin van de sessie verre van optimaal was, wist Carlo een snelle rondetijd neer te zetten. Doordat de baan aan het einde van de kwalificatie steeds sneller werd en Van Dam zijn maximaal aantal rondjes gereden had, viel hij terug in het klassement en eindigde op de zevende stek. Van Dam was met een tijd van 1:28.191 wel sneller dan zijn teamgenoten Dillmann (9e) en Sten Pentus (19e).

In de eerste race kwam Van Dam op een natte baan goed uit de startblokken en won een aantal posities in de eerste ronde. Daarna had Van Dam het flink aan de stok met Dani Clos, die hem probeerde op te houden. Wanneer de Spanjaard in de vijfde ronde op een opdrogende baan in de fout ging, kon Van Dam hem passeren. In het verdere verloop van de achttien ronden tellende race reed Van Dam prima rondetijden en probeerde het gat naar de koplopers te dichten. In de eindfase van de race liep de 20-jarige coureur zelfs in op Mustonen, maar kwam ronden te kort om de confrontatie met de Fin aan te gaan. Met een vijfde plaats pakte Van Dam zijn eerste belangrijke punten.

Van Dam moest in de tweede en afsluitende manche als zestiende vertrekken. Wanneer de lichten voor de tweede maal op groen sprongen, hield Carlo het hoofd koel en schoot gelijk 5 posities naar voren. Van Dam pakte vervolgens Zaugg in de chicane en stormde de top 10 binnen. De Zuid-Afrikaanse Red Bull-rijder liet het er echter niet bij zitten en tikte de Nederlander in de Jacky Ickx-bocht uit de wedstrijd. Van Dam zag hierdoor een goede klassering in rook opgaan en sloot als laatste aan. Voor Van Dam restte niets anders meer om zich te concentreren voor een snelle rondetijd, zodat hij alsnog een puntje aan zijn totaal kon toevoegen. Deze missie mislukte echter, waardoor hij met lege handen achterbleef...

CARLO VAN DAM: "Het weekend is teleurstellend voor me gelopen. We hadden in de vrije trainingen en de kwalificatie veel problemen met de auto en we wisten het tij in de races niet te keren. In de laatste wedstrijd probeerde ik nog aan te vallen, maar werd uit de wedstrijd getikt door Zaugg. Ik zal dit hectisch weekendje snel van me af moeten zetten en me gewoon blijven concentreren op de volgende Eurocup race, want in de voorbij winterperiode hebben we laten zien dat we absoluut tot de beste van het veld behoren. Gelukkig zijn de eerste zes kampioenschappunten binnen en kijk ik alvast uit naar de Eurocup race op het circuit van Istanbul!"

UITSLAG RACE 01 - Eurocup Formule Renault 2.0 (29 april, circuit Zolder):

01. Laurent Groppi, Graff Racing, 26:55.491

02. Chris van der Drift, JD Motorsport, + 03.362

03. Bertrand Baguette, Epsilon Euskadi, + 05.863

04. Atte Mustonen, Koiranen Bros, + 08.812

05. CARLO VAN DAM, SG FORMULA, 09.123

UITSLAG RACE 02 - Eurocup Formule Renault 2.0 (30 april, circuit Zolder):

01. Laurent Groppi, Graff Racing, 27:03.682

02. Bertrand Baguette, Epsilon Euskadi, + 03.409

03. Xavier Maassen, JD Motersport, + 06.194

04. Tom Dillmann, SG Formule, + 09.830

24. CARLO VAN DAM, SG FORMULA, + 52.739

Nieuws en foto's zijn ook verkrijgbaar via Carlo van Dam's officiële website: www.carlovandam.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roelof Oosterhuis (+ 31 652 056 637 / media@insightf1.com).