Gemeente Abcoude


Evaluatie doseersluis

Op 20 januari van dit jaar is de doseersluis aan de Nieuwe Amsterdamseweg in gebruik genomen. De doseersluis moet er voor zorgen dat de verkeersafwikkeling in de Hoogstraat tijdens de avondspits beter verloopt doordat het verkeer gedoseerd de dorpskern wordt binnengelaten. Bovendien zou door de doseersluis de sluiproute via Abcoude onaantrekkelijkere moeten worden voor sluipverkeer. Beide doelstellingen zijn gehaald. Verkeerstellingen voor en na de ingebruikname laten zien dat het aantal voertuigen met bijna de helft is afgenomen op het drukste moment. Hierdoor laat de Hoogstraat gedurende de avondspits een rustiger verkeersbeeld zien.

De doseersluis voldoet dus aan de verwachtingen, maar heeft negatieve neveneffecten die opgelost moeten worden. Het betreft het aantal ongelukken en de lengte van de wachtrij. De borden rond de doseersluis zijn volgens de voorschriften aangebracht. Ondanks dat hierop duidelijk is aangegeven dat bij groen licht er slechts één voertuig mag passeren, rijden er regelmatig autos op het roadblock van de doseersluis. Uit de informatie over de verkeerslichten, het obstakel en de passerende voertuigen die elektronisch is vastgelegd, blijkt dat in alle gevallen de bestuurder door rood is gereden en daarmee verantwoordelijk is voor de schade. Toch heeft het college van B&W besloten de attentiewaarde te verhogen door extra borden te plaatsen in de middenberm nabij de doseersluis.

De gemeente heeft destijds gekozen voor een doseersluis omdat het - vanwege de weigering tot handhaving door het Openbaar Minsterie (OM) - onmogelijk was een geautomatiseerd kentekenregistratiesysteem (flitspaal) aan te leggen op het grondgebied van Abcoude. Dit geldt ook voor andere systemen die gebaseerd zijn op handhaving door het OM.
---

24 mei 2006
60228 banner_verkiezingen