Nieuw hulpmiddel voor mensen met een spraakbeperking

Audiotex nederland b.v.

De Rotterdamse service provider Audiotex Nederland B.V. introduceert vandaag de dienst 'Call4TALC'. TALC staat voor 'Telephonic Aid for Lingualizing Communication' en is een dienst waarmee mensen, die wel kunnen horen maar niet of niet voldoende het vermogen tot spreken bezitten, in staat worden gesteld telefonisch te communiceren met anderen.

Gebruikers die een abonnement op Call4Talc hebben, kunnen met een gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op de website www.call4talc.nl. Zodra is ingelogd, kunnen zowel het telefoonnummer van de persoon met wie gebeld wordt als het nummer van de initiator worden ingegeven. Met één druk op de knop 'bellen' worden er vanuit het platform van Audiotex Nederland twee telefoonverbindingen opgezet; eerst naar de persoon met wie gebeld wordt en op het moment dat de gebelde persoon het gesprek heeft geaccepteerd, naar de initiator zelf.

Zodra de verbinding tussen de gesprekspartners tot stand is gekomen, kan de abonnee elke gewenste tekst invoeren op de website. Door op 'spreek uit' te klikken, wordt de ingevoerde tekst direct omgezet naar spraak via een zogenaamde 'Text-to-Speech Converter' die zich op het platform bevindt. De persoon aan de andere kant kan 'gewoon' terugpraten.

Door het toevoegen van allerlei hulpmiddelen, waaronder bijvoorbeeld een 'herhaal' toets, een bestand met telefoonnummers en een soort bibliotheek met allerlei veelgebruikte tekstfragmenten die de abonnee ook zelf kan onderhouden, ontstaat een dienst waarmee op bijna natuurlijke wijze een telefonische dialoog gevoerd kan worden.

Prof. dr. Toni Rietveld van de afdeling Taal en Spraak Pathologie van de Radboud Universiteit Nijmegen: 'Met deze praktische dienst wordt het sociale isolement waar mensen na bijvoorbeeld een laryngectomie soms in terecht komen, doorbroken en kunnen ook mensen met dysartrie, oromandibulaire dystonie, spasmodische dysfonie en andere vormen van stoornissen aan het spraakvermogen toch op bijna normale wijze een telefoongesprek voeren'.

Drs. ing. Dick Bakker, directeur van Audiotex Nederland B.V. en ook de bedenker van dit concept: 'De eerste praktijktests leveren hartverwarmende en vaak emotionele reacties op. De doelgroep in Nederland mag dan relatief klein zijn, maar door het multinationale karakter van de groep bedrijven waartoe Audiotex behoort, is implementatie in landen als Duitsland en Engeland snel te realiseren. We hebben daarom ook een internationaal patent op deze vinding aangevraagd'.

Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de website www.call4talc.nl. U kunt zich via deze site ook aanmelden voor de dienst.