Gemeente Bedum


24 mei 2006
uitkomsten klanttevredenheidsonderzoek

Het eind vorig jaar gehouden klanttevredenheidsonderzoek onder de Bedumer bevolking heeft aan het licht gebracht dat de inwoners niet ontevreden zijn over hun woonomgeving en de dienstverlening van de gemeente'. Het woonklimaat wordt door de ondervraagden met een rapportcijfer van 7,2 beoordeeld; de dienstverlening in het gemeentehuis met een prima 7,6 en het instituut gemeente brengt het er met een voldoende (6,3) vanaf. Het onderzoek is verricht door het bureau HanzeConnect uit Groningen. Dat benaderde ruim 1.400 inwoners van de hele gemeente; daarvan reageerden bijna 480 (circa 40 procent). Die respons is groot genoeg om van een representatief beeld te kunnen spreken.

De inwoners werd gevraagd naar de beleving van Bedum als woongemeente. Onder meer werd geïnformeerd naar aspecten als veiligheid, het winkelaanbod, de bereikbaarheid, de groenvoorzieningen, het culturele aanbod, de verkeersdruk en sport en recreatiemogelijkheden. In het algemeen is de Bedumer goed te spreken over het aanbod. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,2. Vooral de veiligheid, het woonklimaat, het openbaar vervoer en de sport- en recreatievoorzieningen scoren goed. Bedumers blijken volgens het onderzoek wat minder te spreken over de onderhoudstoestand van het (openbaar) groen, de verkeersdrukte, het winkelaanbod in het centrum van Bedum en het aanbod aan cultuur en evenementen.

In het onderzoek is ook de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente meegenomen. Die wordt in doorsnee goed beoordeeld. Gevraagd naar de ervaringen met dienstverlening door ambtenaren in het gemeentehuis, geven Bedumers gemiddeld een 7,6. Het gemeentebestuur vindt dit een bemoedigend resultaat. Opvallend is dat meer dan 60 procent van de ondervraagden die contacten zelfs met een 8 of meer waardeert. Over zaken als deskundigheid, representativiteit, betrouwbaarheid en oplossingsgerichtheid van de gemeentelijke medewerkers is men in doorsnee dus goed te spreken. Ook de telefonische contacten met medewerkers worden in het algemeen als goed beoordeeld.

Bedumers zijn minder te spreken over de afhandeling van e-mails en brieven. De termijnen waarbinnen antwoord wordt gekregen, worden als te lang beschouwd. Ook op de toonzetting en de begrijpelijkheid van gemeentelijke correspondentie is wat kritiek. Verder is de afhandeling van ingediende klachten en dat is het gemeentebestuur al langer bekend niet optimaal. Het instituut gemeente Bedum wordt met een 6,3 beoordeeld. Die score wijkt niet af van de uitkomsten van onderzoeken die HanzeConnect in andere gemeenten deed. Bedumers zijn goed te spreken over de manier waarop de gemeente met hun gegevens omgaat; over de benaderbaarheid van bestuurders en over de manier waarop bewoners bij het beleid worden betrokken, zijn de ondervraagden kritisch. Met name dit laatste punt heeft het college enigszins verrast. Er wordt al jaren geprobeerd om de inwoners van de gemeente actief bij de vorming van nieuw beleid te betrekken. Zo had de bevolking bijvoorbeeld een zwaarwegende stem in de keuze voor de nieuwbouw van het Bedumer gemeentehuis; kon men invloed uitoefenen op de rijrichting in de Grotestraat in het centrum van Bedum en worden bewoners al jarenlang nauw betrokken bij de planvorming in het geval van bijvoorbeeld de herinrichting van straten en wegen.

Voor het college vormt de kritische noot vanuit de bevolking aanleiding om de communicatie van de gemeente eens kritisch tegen het licht te houden en maatregelen te nemen die ertoe leiden dat de gevoelde drempel om met bestuurders in contact te treden wordt weggenomen. Ook zal worden gekeken hoe de bevolking nog meer bij gemeentelijk beleid kan worden betrokken. In de loop van dit jaar verschijnt een nieuwe communicatienota waarin onder meer aan die aspecten aandacht wordt besteed. Het college heeft verder besloten een ambtelijke werkgroep te formeren die met voorstellen moet komen om de interne klachtafhandeling en afhandeling van correspondentie te verbeteren. De werkgroep moet de werkzaamheden zo spoedig mogelijk hebben afgerond.

Het onderzoek dat eind vorig jaar werd gehouden, zal over ongeveer twee jaar worden herhaald. Dan kan worden bekeken of er verbeteringen waarneembaar zijn.

U kunt het onderzoek downloaden in pdf-formaat. U heeft hier het programma Acrobat Reader nodig. U kunt dit gratis downloaden door het icoon rechts te selecteren. getacrobat