Consumptie dranken licht dalend

Commissie gedistilleerd

PERSBERICHT

Consumptie dranken licht dalend

Rotterdam, 24 mei 2006 - De consumptie van bier, frisdranken en gedistilleerd in Nederland loopt al enkele jaren langzaam terug. In 2005 is de afzet licht gedaald. Dit blijkt uit het jaarverslag 2005 van het Productschap Dranken, dat vandaag is verschenen. Opvallend in het jaarverslag is verder de grote steun bij de achterban voor het werk van het productschap. Dit blijkt uit een grootschalige opiniepeiling gehouden in het kader van de 'toekomstverkenning' van de product- en bedrijfschappen.

Consumptie dranken licht dalend maar verwachtingen positief De daling in de consumptie van frisdranken, bier en gedistilleerd (zie bijgaande kerncijfers) is te wijten aan de weinige zonnige momenten, de economische situatie en de demografische ontwikkelingen in ons land. Deze zetten een rem op de verkopen. Voorts speelt de verzadiging van de markt voor dranken en voedsel, die in Nederland al enige tijd zichtbaar is, een belangrijke rol. Tot slot hebben de diverse branches te maken met specifieke afzet remmende issues zoals de overgewichtproblematiek en de waardering van alcohol in de multiculturele samenleving. Remmen deze factoren de groei aan de volumekant, aan de omzetkant speelt nog steeds de supermarktoorlog een belangrijke rol. Daardoor zijn de prijzen van bier, frisdranken, waters en siropen tot een historisch dieptepunt gedaald.

De verwachtingen voor de toekomst zijn niettemin gematigd positief. De economie zal aantrekken, hetgeen een gunstig effect heeft op de consumentenbestedingen. Bovendien is de export van Nederlands bier nog steeds stijgende. Daarnaast zetten de branches in hoog tempo nieuwe product- en verpakkingsconcepten op de markt, waardoor de afzet en de rentabiliteit worden bevorderd. Daarbij wordt met name ingespeeld op de vraag naar calorie-armere producten (frisdrank) en naar meer gemak (frisdrank en bier).

Grote steun bij achterban voor Productschap Dranken
In het afgelopen jaar hebben alle product- en bedrijfschappen op verzoek van kabinet en Kamer een zogeheten toekomstverkenning uitgevoerd om het bestaansrecht bij achterban en buitenwacht te onderzoeken. In deze verkenning hebben de schappen het beleid voor de komende jaren vastgesteld, gebaseerd op een grondige analyse van de economische en maatschappelijke trends en op de wensen van de branchegenoten. Vervolgens is dit beleid ter toetsing voorgelegd aan de achterban via een zogeheten draagvlakonderzoek, dat uitgevoerd is door een onafhankelijk bureau.
De uitkomst van de toekomstverkenning is bij alle schappen - en zeker ook bij het Productschap Dranken- positief. In grote meerderheid blijkt de achterban het beleid van het schap te steunen en de noodzaak voor de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie wordt breed gedragen. De achterban is bereid hiervoor te betalen. Met name de informatiefunctie en collectieve projecten worden als onmisbaar beschouwd.

Noten voor de redactie:

1. Bijgaand de belangrijkste consumptiecijfers voor frisdranken, bier en gedistilleerde dranken.(1)

2. Voor nadere inlichtingen over de inhoud van dit persbericht kunt u zich wenden tot de voorzitter van het Productschap Dranken, dhr. P.M. Blauw, tel.: 010-4774033.
3. Het jaarverslag van het Productschap Dranken is te vinden op www.productschapdranken.nl. Op verzoek sturen wij u een exemplaar toe.

(1)Consumptie per hoofd in Nederland
In liters
2003 2004 2005
Frisdranken 95,3 94,2 93,2
Bier 80,5 79,4(2) 78,1
Gedistilleerd 1,5(3) 1,4(3) 1,3(3)
(2) recent gecorrigeerd cijfer
(3) liters pure alcohol

Het Productschap Dranken behartigt de belangen van de producenten, importeurs en groothandelaren van bier, gedistilleerde dranken, frisdranken, waters en siropen alsmede voor de detailhandel in alcoholhoudende dranken, mits het ondernemingen betreft met maximaal vijf verkoopplaatsen. Nadrukkelijk is het productschap niet alleen werkzaam voor de ondernemers maar ook voor de werknemers in die bedrijven. De in het Productschap Dranken bestaande diversiteit aan bedrijven, maakt het nodig dat de uitvoering van de taken in vier commissies plaatsvindt; Commissie Bier, Commissie Gedistilleerd, Commissie Frisdranken en Waters en de Commissie Slijters.