Productschap Margarine
24.05.2006
Industrie komt met bewuste keuze-logo
Unilever, Campina en Friesland Foods hebben gisteren een
gezondheidslogo geïntroduceerd dat de consument moet helpen een
gezonde keuze te maken: het 'ik kies bewust'-logo. Het logo wordt
gesteund door supermarktorganisaties SuperUnie, Schuitema, Super de
Boer en Koop-Consult voor hun private labels en door de Vereniging
Nederlandse Cateringorganisaties (VeNeCa). Het logo is dinsdag 23 mei
onthuld door minister Hoogervorst van het ministerie van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Het logo is bedoeld om consumenten een bewuste keuze te kunnen laten
maken voor producten die beter passen in een gezonde leefstijl. Het
idee ontstond nadat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
(FNLI) besloten had af te zien van een verdere ontwikkeling van het
'Ik Kies Bewust-logo'.
Voedingsmiddelen mogen het logo dragen als ze voldoen aan bepaalde
criteria voor verzadigd vet, transvet, suiker en zout en als ze passen
in de 'bij voorkeur'- of 'middenweg'-groep van het Voedingscentrum,
voor zover het Voedingscentrum voor die producten een beoordeling
heeft gemaakt. De criteria voor transvet, verzadigd vet, zout en
suiker zijn gebaseerd op onafhankelijke recente wetenschappelijke
criteria en adviezen, waaronder de richtlijnen van de Wereld
Gezondheidsorganisatie (WHO). Deze zijn te vinden in de onderstaande
tabel.
Het systeem is in ontwikkeling en wordt nog verder uitgewerkt. Zo zal
er op termijn worden bekeken of strengere criteria zinvol zijn. Er is
een onafhankelijke stichting opgericht, die ervoor zorgt dat het logo
correct wordt toegepast en dat de criteria gebaseerd zijn op de
laatste wetenschappelijke inzichten. Het bestuur van de stichting
bestaat uit een vertegenwoordiging van aangesloten leden en
maatschappelijke organisaties. Een onafhankelijke wetenschappelijke
commissie van de stichting, gevormd door Prof. Seidell, Prof. Mensink,
Prof. De Groot en Ir. Breedveld, zal het systeem verder uitwerken,
waarbij rekening wordt gehouden met de essentiële voedingsstoffen.
Het logo wordt ondersteund door het ministerie van VWS, de
Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en het CBL. Supermarktketens die
al meedoen zijn SuperUnie (waaronder Spar, COOP, Sligro), Schuitema
(C1000), Super de Boer en Koop-Consult. Ook de Vereniging Nederlandse
Cateringorganisaties (VeNeCa) steunt het logo. In de toekomst kunnen
andere bedrijven en winkelketens zich ook aansluiten bij het bewuste
keuze-logo. De eerste producten komen deze week al op de markt. Voor
meer informatie surft u naar www.ikkiesbewust.nl.
De volgende criteria voor verzadigd vet, transvet, natrium en suiker
zijn gedefinieerd:
Voedingsstof Criterium voor deze voedingsstof in een product
Transvet 2 energieprocent
Verzadigd vet 15 energieprocent of 33% van het totale vetgehalte
Natrium 1,6 mg/kcal
Suiker Totaal suiker 25 energieprocent
Toegevoegd suiker 7 g/100 g