Productschap Margarine


24.05.2006

Industrie komt met bewuste keuze-logo

Unilever, Campina en Friesland Foods hebben gisteren een gezondheidslogo geïntroduceerd dat de consument moet helpen een gezonde keuze te maken: het 'ik kies bewust'-logo. Het logo wordt gesteund door supermarktorganisaties SuperUnie, Schuitema, Super de Boer en Koop-Consult voor hun private labels en door de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (VeNeCa). Het logo is dinsdag 23 mei onthuld door minister Hoogervorst van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Het logo is bedoeld om consumenten een bewuste keuze te kunnen laten maken voor producten die beter passen in een gezonde leefstijl. Het idee ontstond nadat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) besloten had af te zien van een verdere ontwikkeling van het 'Ik Kies Bewust-logo'.

Voedingsmiddelen mogen het logo dragen als ze voldoen aan bepaalde criteria voor verzadigd vet, transvet, suiker en zout en als ze passen in de 'bij voorkeur'- of 'middenweg'-groep van het Voedingscentrum, voor zover het Voedingscentrum voor die producten een beoordeling heeft gemaakt. De criteria voor transvet, verzadigd vet, zout en suiker zijn gebaseerd op onafhankelijke recente wetenschappelijke criteria en adviezen, waaronder de richtlijnen van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Deze zijn te vinden in de onderstaande tabel.

Het systeem is in ontwikkeling en wordt nog verder uitgewerkt. Zo zal er op termijn worden bekeken of strengere criteria zinvol zijn. Er is een onafhankelijke stichting opgericht, die ervoor zorgt dat het logo correct wordt toegepast en dat de criteria gebaseerd zijn op de laatste wetenschappelijke inzichten. Het bestuur van de stichting bestaat uit een vertegenwoordiging van aangesloten leden en maatschappelijke organisaties. Een onafhankelijke wetenschappelijke commissie van de stichting, gevormd door Prof. Seidell, Prof. Mensink, Prof. De Groot en Ir. Breedveld, zal het systeem verder uitwerken, waarbij rekening wordt gehouden met de essentiële voedingsstoffen.

Het logo wordt ondersteund door het ministerie van VWS, de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en het CBL. Supermarktketens die al meedoen zijn SuperUnie (waaronder Spar, COOP, Sligro), Schuitema (C1000), Super de Boer en Koop-Consult. Ook de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (VeNeCa) steunt het logo. In de toekomst kunnen andere bedrijven en winkelketens zich ook aansluiten bij het bewuste keuze-logo. De eerste producten komen deze week al op de markt. Voor meer informatie surft u naar www.ikkiesbewust.nl.

De volgende criteria voor verzadigd vet, transvet, natrium en suiker zijn gedefinieerd:

Voedingsstof Criterium voor deze voedingsstof in een product Transvet 2 energieprocent
Verzadigd vet 15 energieprocent of 33% van het totale vetgehalte Natrium 1,6 mg/kcal
Suiker Totaal suiker 25 energieprocent
Toegevoegd suiker 7 g/100 g