EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

persbericht evo

24 mei 2006

Schoner stadsdistributievoertuig beschikbaar voor bevoorrading steden

Vandaag heeft president-directeur Aad Goudriaan van DAF Trucks N.V. de sleutels overhandigd van de eerste DAF CF75 Euro-5 distributietruck aan Michiel van der Borg, logistiek manager bij C&A. Plaats van handeling was de bestuursledendag van EVO bij DAF in Eindhoven. Aanwezig was ook voorzitter van de Commissie Stedelijke Distributie Alexander Sakkers, tevens burgemeester van Eindhoven en drijvende kracht achter het convenant Luchtkwaliteit.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij (EVO): 'Ondernemers is er veel aan gelegen de luchtkwaliteit en de bevoorrading van steden te verbeteren. Precies om die reden ondertekenden bedrijfsleven en overheden in maart het convenant 'stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering'. Met de inzet van dit soort voertuigen kunnen we nu een belangrijke volgende stap zetten.'

Alexander Sakkers (Commissie Stedelijke Distributie): 'Het bedrijfsleven (DAF en C&A) toont maatschappelijke verantwoordelijkheid met een snelle ontwikkeling en inzet van milieuvriendelijke voertuigen. Zeer positief dat de geest van het convenant in de praktijk al wordt waargemaakt. In steden met Euro-5 inzet staat de aanpak van luchtvervuiling de versterking van de distributiemogelijkheden niet in de weg. Voor een goede aanpak van stedelijke distributie blijft de inzet van alle betrokkenen, zoals gemeenten, verladers, vervoerders en detailhandel, essentieel.'

Michiel van der Borg (C&A): 'C&A wil verantwoord ondernemen, vandaar de keuze voor een zo snel mogelijk invoeren van de Euro-5. De verwachting dat over enkele jaren de verplichting voor Euro-5 komt, is voor ons een reden om er nu al op over te gaan. Ten slotte wordt een vrachtauto binnen 8 tot 10 jaar afgeschreven. Later overgaan op Euro-5 zou over enkele jaren grote kosten met zich meebrengen. Naast de Euro-5-motor is de veiligheid in de binnenstad ook een aandachtspunt, d.w.z. dodehoekcamera's en een achteruitkijkcamera.'

Aad Goudriaan (DAF): 'De geweldige ontwikkelingsinspanningen op motorengebied hebben ertoe geleid dat DAF nu al in staat is trucks aan te bieden die voldoen aan de Euro-5 emissie-eisen die in 2009 van kracht worden. Deze vrachtauto's produceren 75% minder stikstofoxiden en liefst 94% minder vaste deeltjes dan trucks die een kleine 15 jaar geleden werden geproduceerd. Investeren in nieuwe DAF-trucks is dus niet alleen investeren in efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort, maar ook in een beter milieu.'

Goudriaan benadrukte verder trots te zijn dat alle nieuwe DAF's die momenteel worden geĂŻntroduceerd aan de emissie-eisen van het onlangs in Nederland gesloten convenant voldoen, zonder dat gebruik hoeft te worden gemaakt van roetfilters. Dat biedt dus ruimte voor nog schonere motoren in de nabije toekomst.