Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2006-268       |
|                                            |Arnhem|24 mei 2006    |
|                                            |,     |               |
impuls voor maatschappelijke stages

Jongeren leren het beste hoe de maatschappij in elkaar zit door mee te doen aan die maatschappij. Daarom stellen Gedeputeerde Staten voor om Maatschappelijke Stages in Gelderland een kwaliteitsimpuls te geven en verder uit te breiden.

Een maatschappelijke stage is een vorm van leren waarbij leerlingen van het voortgezet onderwijs door vrijwilligersactiviteiten kennismaken met de samenleving. Op deze manier krijgen jongeren verantwoordelijkheid voor maatschappelijke belangen en het vrijwilligerswerk heeft er op korte termijn - meer handen maken licht werk - en op langere termijn baat bij. De stages bieden immers meer kansen voor instroom van jongeren in het vrijwilligerswerk. In het schooljaar 2005/2006 is in Gelderland op zes plaatsen geëxperimenteerd met verschillende vormen van maatschappelijke stage. Bij deze pilot waren zes scholen en vrijwilligerscentrales betrokken. In kwantitatieve zin is de pilot uiterst succesvol geweest; het streven van de provincie dat 25% van de scholen in het voortgezet onderwijs in 2008 een maatschappelijke stage aanbiedt is in 2006 al gehaald, op het moment is het 43%. Dat heeft mede te maken met subsidies voor Maatschappelijke Stage van het Rijk: scholen kunnen maximaal 15.000 euro krijgen. Schoolmuren
Uit de evaluatie van de Gelderse pilot bleek dat een aantal van de initiatieven kwalitatief achterblijft. Veel scholen bieden bijvoorbeeld maatschappelijke stages aan voor activiteiten binnen de school in plaats van buiten de schoolmuren. Ook vinden veel vrijwilligersorganisaties en -verenigingen het moeilijk leuke en zinvolle klussen te vinden voor leerlingen en hebben ze vaak moeite hebben om begeleiders te organiseren. Deze problemen worden in het vervolgproject 'Maatschappelijke Stages in Gelderland: een wereldklus' aangepakt. Een verenigingsondersteuner kan de vrijwiligesrorganisaties helpen uitdagende en zinvolle klussen te bedenken. Goede praktijkvoorbeelden worden gebruikt om jongeren en organisties te inspireren. De stuurgroep 'Sterk in Vrijwilligerswerk' die zich bezighoudt met Maatschappelijke Stages reserveert extra tijd om organisaties en verenigingen te informeren, vragen te beantwoorden en contacten te leggen. Vrijwilligerscentrales en scholen die voor het eerst meedoen krijgen advies in de vorm van praktijkverhalen en -voorbeelden.

Spilfunctie
Verder wordt in drie lokale pilots getest of Maatschappelijke Stage op bepaalde punten anders ingericht moet worden. Om de leerlingenstroom te coördineren krijgen drie vrijwilligerscentrales een spilfunctie tussen scholen en vrijwilligersorganisaties. Leerlingen kunnen carrière maken bij een organisatie gedurende hun schooltijd; het eerste jaar maken ze kennis en gedurende de jaren wordt hun taak en verantwoordelijkheid steeds groter tot ze in het vierde jaar de eerstejaars begeleiden. Verder wordt de vraag onderzocht hoe maatschappelijke stages georganiseerd moeten worden in gebieden waar geen vrijwilligerscentrale als coördinatiepunt bestaat. GS willen voor het project 'Maatschappelijke stages in Gelderland: een wereldklus' 120.000 euro uittrekken om kwaliteitsverbetering en kennisverspreiding te realiseren. Het voorstel wordt in de vergadering van Provinciale Staten van 28 juni behandeld.