Breda geeft onderwijs hoge prioriteit
Het College van burgemeester en wethouders geeft een hoge prioriteit
aan onderwijs.
Het Bredase budget voor onderwijskansenbeleid en onderwijsbegeleiding
blijft in stand.
Op 1 augustus 2006 vinden twee belangrijke wijzigingen plaats in het
landelijke beleid, waardoor de taken van de gemeente naar de scholen
verschuiven. Er komt een nieuwe regeling "Onderwijsachterstanden" en
een stelselwijziging voor de financiering van onderwijsbegeleiding.
De rijksmiddelen voor onderwijsbegeleiding en een groot deel voor
onderwijsachterstanden gaan rechtstreeks naar de scholen. Zij krijgen
daarmee de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van
leerachterstanden en leerlingbegeleiding. De gemeente richt zich meer
op versterking van de zorgstructuren rond scholen. Speerpunten van het
nieuwe beleid zijn verder betrokkenheid van de ouders, taalbeleid en
een doorlopende schoolloopbaan.
Na acht jaar eindigt het "Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid"
met bemoedigende resultaten. Peuters en kleuters die deelnemen aan
taalprogramma's maken bijvoorbeeld een betere start naar groep 3.
De landelijke beleidswijzigingen zijn ingrijpend en pas recentelijk is
bekend gemaakt wat de bedragen en voorwaarden zijn voor de gemeente in
de bestrijding van onderwijsachterstanden. Het College stelt daarom nu
aan de gemeenteraad een bestedingsplan voor als overgangsbegroting, om
in de komende maanden samen met het onderwijsveld nieuwe kaders te
formuleren.
In het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid is de gemeente
nadrukkelijker verantwoordelijk voor de zorgstructuren in en om de
scholen. Daarnaast behoudt de gemeente taken van de Voor- en
Vroegschoolse Educatie (VVE), de schakelklassen en het tegengaan van
voortijdig schooluitval.
Het aantal kinderen dat deelneemt aan een voor- en vroegschools
educatieprogramma's in de peuterspeelzalen en de eerste twee jaren van
de basisschool moet tot 2009 stijgen naar 50% van de doelgroep (= 900
kinderen). Er zijn nu zes schakelklassen in het primair en voortgezet
onderwijs om leerlingen die geen Nederlands spreken op te vangen. In
augustus start een nieuwe schakelklas voor leerlingen met een
taalachterstand, waardoor ze naar een hoger niveau kunnen doorstromen
in het voortgezet onderwijs. Verder werkt Breda naar een jaarlijkse
vermindering van 10% schooluitval in het voorgezet onderwijs.
Het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid legt de gemeente en scholen op
om jaarlijks te overleggen over een Lokale Educatieve Agenda. Dat
overleg moet in ieder geval gaan over de bevordering van integratie,
het tegengaan van segregatie (over de verdeling van leerlingen over de
scholen en wijken) en de inzet op de thema's van het
achterstandenbeleid. De vorm van dit overleg bepalen de gemeente en de
scholen samen. Het College streeft daarbij nadrukkelijk naar samenhang
en afstemming met het gemeentelijke Jeugdbeleid via de Jeugdtafels.
Breda, 24 mei 2006
Gemeente Breda