Gemeente Breda

Breda geeft onderwijs hoge prioriteit

Het College van burgemeester en wethouders geeft een hoge prioriteit aan onderwijs.
Het Bredase budget voor onderwijskansenbeleid en onderwijsbegeleiding blijft in stand.

Op 1 augustus 2006 vinden twee belangrijke wijzigingen plaats in het landelijke beleid, waardoor de taken van de gemeente naar de scholen verschuiven. Er komt een nieuwe regeling "Onderwijsachterstanden" en een stelselwijziging voor de financiering van onderwijsbegeleiding.

De rijksmiddelen voor onderwijsbegeleiding en een groot deel voor onderwijsachterstanden gaan rechtstreeks naar de scholen. Zij krijgen daarmee de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van leerachterstanden en leerlingbegeleiding. De gemeente richt zich meer op versterking van de zorgstructuren rond scholen. Speerpunten van het nieuwe beleid zijn verder betrokkenheid van de ouders, taalbeleid en een doorlopende schoolloopbaan.

Na acht jaar eindigt het "Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid" met bemoedigende resultaten. Peuters en kleuters die deelnemen aan taalprogramma's maken bijvoorbeeld een betere start naar groep 3.

De landelijke beleidswijzigingen zijn ingrijpend en pas recentelijk is bekend gemaakt wat de bedragen en voorwaarden zijn voor de gemeente in de bestrijding van onderwijsachterstanden. Het College stelt daarom nu aan de gemeenteraad een bestedingsplan voor als overgangsbegroting, om in de komende maanden samen met het onderwijsveld nieuwe kaders te formuleren.

In het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid is de gemeente nadrukkelijker verantwoordelijk voor de zorgstructuren in en om de scholen. Daarnaast behoudt de gemeente taken van de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), de schakelklassen en het tegengaan van voortijdig schooluitval.

Het aantal kinderen dat deelneemt aan een voor- en vroegschools educatieprogramma's in de peuterspeelzalen en de eerste twee jaren van de basisschool moet tot 2009 stijgen naar 50% van de doelgroep (= 900 kinderen). Er zijn nu zes schakelklassen in het primair en voortgezet onderwijs om leerlingen die geen Nederlands spreken op te vangen. In augustus start een nieuwe schakelklas voor leerlingen met een taalachterstand, waardoor ze naar een hoger niveau kunnen doorstromen in het voortgezet onderwijs. Verder werkt Breda naar een jaarlijkse vermindering van 10% schooluitval in het voorgezet onderwijs.

Het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid legt de gemeente en scholen op om jaarlijks te overleggen over een Lokale Educatieve Agenda. Dat overleg moet in ieder geval gaan over de bevordering van integratie, het tegengaan van segregatie (over de verdeling van leerlingen over de scholen en wijken) en de inzet op de thema's van het achterstandenbeleid. De vorm van dit overleg bepalen de gemeente en de scholen samen. Het College streeft daarbij nadrukkelijk naar samenhang en afstemming met het gemeentelijke Jeugdbeleid via de Jeugdtafels.

Breda, 24 mei 2006