Gemeente Harlingen

Algemene beschouwingen 2006
24-5-2006

Algemene beschouwingen PvdA
Voor ons ligt de voorjaarsnota 2006 waarin het bestaande beleid voor de komende jaren financieel is vertaald tot een sluitende meerjarenraming tot en met 2009.
De financiële positie van onze gemeente mag gezond worden genoemd. De vooruitzichten voor wat betreft de algemene uitkering van het rijk lijken volgens de laatste berichten eveneens gunstig voor de gemeenten uit te pakken zodat ook dat een reden te meer is voor onze fractie om terughoudend te zijn in het verhogen van de lasten van onze burgers. Overigens hebben wij dat ook in onze verkiezingsmanifest opgenomen.

De voorjaarsnota 2006 komt op een moment dat de raad van deze gemeente een maand eerder een eerste raadsprogramma heeft vastgesteld voor de periode 2006 - 2010.
Dit raadsprogramma markeert een nieuwe periode en wel in meerdere opzichten. Het betekent in de loop van 2006 de start van een andere wijze van vergaderen, een nieuw college is aangetreden ( 33% van de leden treedt nieuw aan en 66% van de portefeuilles wordt gewisseld waardoor er weer een frisse kijk ontstaat), kortom er worden en er zijn belangrijke stappen gezet.
Wij verwachten en gaan ervan uit dat het vastgestelde raadsprogramma de komende maanden tot uitvoering zal komen en dat een en ander zal worden uitgewerkt in het collegeprogramma.
Voorzover dit gevolgen heeft voor de begroting 2007 verwachten wij dat dit in een nota van wijziging zal worden aangegeven tegelijk bij de begrotingsbehandeling 2007 waarin dan tevens de voorjaarsnota is verwerkt. Op deze manier wordt de begroting 2007 de eerste van een reeks waarin de gevolgen van de besluitvorming volgens het duale stelsel zichtbaar zijn geworden.
Diverse onderwerpen van het raadsprogramma worden in de voorjaarsnota al geheel of gedeeltelijk genoemd en financieel vertaald.

Bij een paar punten van deze voorjaarsnota willen wij nog enkele kanttekeningen plaatsen.

Verkeer, vervoer en waterstaat
Er staan op dit moment diverse plannen op de rol waarvan de uitvoering binnenkort start.
Op zich zijn deze plannen bekend maar ontbreekt de onderlinge samenhang. Vooral richting bedrijfsleven is het van belang zekerheid te bieden waar Harlingen de komende jaren op aan koerst. Onze fractie zou het van groot belang vinden wanneer de gemeente weer een totaal-visie zou ontwikkelen voor de plannen Binnenstad, Willemskade en de Westerzeedijk. Deze plannen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kunnen wanneer daar een goede visie onderligt elkaar alleen maar versterken.
Het geven van zekerheid aan partijen is in een klimaat van een stijgende economie voor partijen een must.
En alleen dan kan onze gemeente ook optimaal profiteren van de opgaande economische lijn.

Economische zaken
In het door de raad vastgestelde raadsprogramma is aangegeven dat er een actief acquisitiebeleid ontwikkeld moet gaan worden. In de huidige voorjaarsnota is dit nog niet verwerkt. In het kader van de bestaande samenwerkingsverbanden achten wij het gewenst dat er pro actief wordt gehandeld en waar nodig het voortouw wordt genomen. De invulling van de bedrijventerreinen dient op alle manieren zo goed mogelijk gepresenteerd te worden.
Hierbij bestaat binnen de huidige website ruimte voor verbetering. Onze gemeente dient aanwezig te zijn op de verschillende bedrijven contactdagen welke in de regio gehouden worden !! Eventueel in samenwerking met de Westergo-zone of de Harlinger ondernemers.

Onderwijs
Onze fractie hecht er aan nogmaals te onderstrepen dat wij van mening zijn dat er op dit moment geen sprake kan zijn van het buiten de deur plaatsen van het openbaar onderwijs. Nog onlangs is het IHP vastgesteld op basis waarvan er in het totale onderwijsveld nog veel dient te gebeuren om het basisonderwijs gereed te maken voor de komende decennia.
Deze operatie dient onzes inziens eerst te worden beëindigd alvorens gesproken kan worden over vormen van verzelfstandiging van het openbaar onderwijs in Harlingen.

Financiële positie
Veel van de beoogde investeringen worden rechtstreeks ten laste gebracht van reserves en voorzieningen. Hierdoor wordt het totaaloverzicht enigszins vertroebeld met name omdat er onvoldoende inzicht wordt gegeven in de reservestand per 1 januari van het begrotingsjaar.
Wij pleiten er daarom voor in de voorjaarsnota een overzicht op te nemen van de reservepositie van de gemeente en de voorgenomen mutaties hierin. De rekening is naar verluid al gereed zodat dan ook uitgegaan kan worden van een juiste stand van de reserves en voorzieningen.

Wij willen het hierbij laten. Met de onderhavige voorjaarsnota kunnen wij akkoord gaan onder aantekening dat de begroting wordt aangevuld met de financiële vertaling van het raadsprogramma. Algemene beschouwingen CDA
Vandaag behandelen wij de voorjaarsnota 2006-2007. Jaarlijks een belangrijk moment in de voorbereiding naar de begroting van het komende jaar. Wel of geen algemene beschouwingen houden is onderwerp van discussie geweest. De CDA fractie vindt dat bij de start van een nieuwe raadsperiode toch een korte beschouwing op zijn plaats is over de voorjaarsnota.

In maart hebben de gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden. De uitkomst daarvan heeft ertoe geleid dat de bestaande coalitie met een gewisselde meerderheid kan worden voortgezet. Daar zijn wij blij mee. Het geeft aan dat het gevoerde beleid lokaal voortgezet kan worden, zij het met andere accenten. Bij het tot stand komen van het nieuwe raadsprogramma zijn alle partijen betrokken en hebben hun inbreng daarin gehad of kunnen hebben.
Het raadsprogramma is voor de fractie van het CDA leidraad voor deze raadsperiode. De uitwerking daarvan naar een collegeprogramma voor deze raadsperiode moet tijdig, voor de behandeling van de begroting 2007, dit najaar, met de financiële consequenties beschikbaar zijn. Voor uitvoering van het raadsprogramma in 2007 moet een bedrag beschikbaar zijn. De thema's, openbare orde, veiligheid en relatie burger versus bestuur vragen om financiële middelen.

Dan de voorjaarsnota.
Voorzitter, in de voorjaarsnota vinden wij de autonome ontwikkelingen, uitkomsten van het bestaande en deels ook nieuw beleid. Een aantal opmerkingen willen wij daarbij plaatsen.
Binnen het "algemeen bestuur" wordt gesproken over het digitale loket als onderdeel van de digitale overheid. Bent u met de CDA fractie van mening dat dit proces extra aandacht verdient en onderzocht moet worden of de gemeente dat alleen afkan of dat er samenwerking moet komen met andere gemeenten.

In het hoofdstuk verkeer vervoer en waterstaat zijn een aantal verkeerstechnische zaken opgenomen. Uitvoering daarvan moet zoveel mogelijk in afstemming gebeuren met andere in uitvoering zijnde of in uitvoering komende werken, nieuwbouw, verbouw of aanleg van wegen.

Op het gebied van de economische ontwikkeling moet er nog veel gebeuren. Nieuwe bedrijvigheid en versterken van bestaande is voor het terug dringen van de werkloosheid van groot belang. Alle initiatieven om dat te ondersteunen hebben onze instemming. Wat de CDA fractie betreft mag er wel wat meer ambitie getoond worden om tot nieuwe ontwikkelingen te komen. De ambitie die van de naam wereldstad uit gaat moet in diverse ontwikkelingen en plannen tot uiting komen. Laat maar zien waar je voor gaat.

In het belang van Harlingen en de regio is het van belang dat er een lobby ontstaat naar hogere overheden. Dit zal samen met de Westergozone gemeenten inhoudelijk gestalte moeten krijgen. Samen ben je sterker, verdeeldheid leidt niet tot versterking van de regio en het binnenhalen van gelden voor de lokale economische ontwikkeling en het tegenhouden van bedreigingen daarvan.

Over ontwikkelingen binnen het onderwijs maakt de CDA fractie zich zorgen. De komende tijd komt er heel wat op het bordje van de scholen terecht. Het is de vraag of die ontwikkelingen binnen het openbaar basisonderwijsveld opgevangen kan worden.
Het CDA is voorstander van verregaande bestuurlijke samenwerking, waarbij het bestuur op afstand van de gemeente komt te staan. Wij zullen met initiatieven komen om dat te realiseren. Ook op het gebied van het speciaal onderwijs moet er veel gebeuren. Het onderzoeken om te komen tot een dependance van het speciaal onderwijs in Harlingen moet zo snel mogelijk gebeuren. Harlingen is groot genoeg om dat te kunnen realiseren. Daarbij moeten lokaal alle basisscholen betrokken worden. Kinderen in de eigen omgeving naar school laten gaan is belangrijk, maar zij moeten dan wel de juiste zorg krijgen. Niet alle soorten zorg zal aangeboden kunnen worden, maar voor een groot aantal kinderen zal dat wel kunnen en dat is winst.
De nieuwe subsidie verordening is in gebruik genomen en getoetst bij de aanvragen voor 2006. Ons bereiken nogal wat negatieve berichten over de consequentie van het nieuwe beleid. Een vergelijkend overzicht van de toegewezen en afgewezen aanvragen ten opzichte van het jaar 2005 willen wij zo spoedig mogelijk van u ontvangen. Inhoudelijk moet in het overzicht zijn aangegeven welke consequenties dat voor de aanvrager heeft.

De CDA fractie is blij met de ontwikkelingen bij de peuterspeelzalen en het oplossen van de wachtlijsten. De voorgestelde aanpak moet nu snel ten uitvoer worden gebracht, dit in goede samenwerking met de leiding van het peuterspeelzaalwerk.

De maatschappelijke ontwikkelingen vragen zowel op het terrein van jongeren als ouderwerk helaas steeds meer overheidsbemoeienis. Uit de cijfers van de jaarrekening blijkt dat er geld overblijft dat bestemd is voor bijzondere bijstand. Het lijkt gunstig maar dat is niet het geval. Het is moeilijk om de mensen te vinden die ervoor in aanmerking komen. Samenwerking met het maatschappelijkwerk, kerken en andere organisaties die zich met armoede, schulden en hulpverlening bezighouden moet opgepakt worden. Ook een ombudsfunctie kan daarbij een rol spelen.

Samenvattend, de CDA fractie heeft er deze raadsperiode weer zin in. Het perspectief ziet er voor Harlingen goed uit. Het nieuwe raadsprogramma vraagt om snelle uitvoering. Daarin staan zaken die voor de samenleving van groot belang is. Wij hopen dat het college samen met de nieuw te benoemen burgemeester zaken voortvarend zal oppakken.
Samen er aan werken, raad met college en de ambtenaren, dan zien wij de toekomst in Harlingen met vertrouwen tegemoet.

Algemene beschouwingen Harlinger Belang/ HA'97
Dit voorjaar is toch weer anders dan andere jaren. Immers zojuist is er een nieuwe gemeenteraad aangetreden en deze raad heeft voor de periode van 2006 - 2010 een nieuw raadsprogramma opgesteld ter uitwerking aan het college. De uitwerking door het college zal dit jaar zijn beslag krijgen en worden verwerkt in de begroting 2007. De nu voorliggende Voorjaarsnota is gereedgekomen voordat het raadsprogramma kon worden verwerkt. Dat betekent dat wij nu over deze Voorjaarsnota slechts een oordeel op hoofdlijnen kunnen geven, omdat de uitwerking van het raadsprogramma kan leiden tot andere prioriteitststellingen dan nu vastgelegd. Wij gaan er vanuit dat de uitwerking van het raadsprogramma herkenbaar zal zijn in de voor te leggen Begroting 2007 eind van dit jaar.

Dat gezegd zijnde hebben wij een aantal kanttekeningen bij de nu voorliggende Voorjaarsnota.

Allereerst over Programma 2 Verkeer en vervoer
Er staat veel te gebeuren op dit gebied in Harlingen. Een op handen zijnde GVVP, de verdubbeling van de N31, een nieuwe zeewering, herinrichtingsplannen voor de Voorstraat, om er maar een paar te noemen.
De economie trekt aan. Wil Harlingen daarvan optimaal profiteren dan zal voor geïnteresseerde ondernemers duidelijk moeten zijn welke koers de gemeente vaart. Wij missen wat dat betreft een samenhangende visie ten aanzien van alle voornemens op dit gebied van de gemeente. Op korte termijn zal een dergelijke samenhangende visie moeten worden ontwikkeld om geïnteresseerde ondernemers zekerheid te bieden waar we staan. Herinrichting van de binnenstad kan niet los worden gezien van de ontwikkelingen rond de Willemskade en de nieuwe zeewering, waarvan de start na de bouwvak zal zijn, en de Westerzeedijk.

Voor wat betreft het onder Programma 3 Economische zakengestelde inzake de uitgifte van bedrijfsterreinen het volgende. Onze partijen zijn altijd kritisch geweest ten aanzien van de voortgang van de verkoop van de industrieterreinen Oostpoort I en II. In de Voorjaarsnota staat vermeld, dat de extra verkoopinspanningen niet tot een grotere gronduitgifte hebben geleid. Dat roept vragen op naar welke inspanningen dit dan zijn geweest en wat nú de verwachtingen zijn omtrent de gronduitgifte van deze terreinen. Nu de grondverkoop in het verleden is achtergebleven en de gemeente dus langer met de grond blijft zitten zal de gemeente rentekosten gaan maken. Die rentekosten zorgen ervoor dat er minder geld beschikbaar is voor nieuw beleid.
Een voorziening dient deze rentekosten op te vangen. De hiervoor in de begroting opgenomen totale voorziening (in dit geval een chique woord voor verwachte verliezen) bedraagt reeds 3,3 miljoen euro. En daar wordt nu nog eens tweehonderdduizend euro aan toegevoegd. Zal ook wel moeten. Een duidelijk inzicht in deze grondexploitatiekosten is politiek gezien van belang om te kunnen beoordelen of er niet andere activiteiten moeten worden ondernomen om de gronden te verkopen, zodat (een deel van) deze verliesvoorziening weer aan de algemene middelen kan worden toegevoegd en ingezet kan worden voor andere zaken die noodzakelijk zijn voor onze gemeente.
In de huidige voorjaarsnota is echter niet verwerkt hoe een actiever acquisitiebeleid financieel gestalte kan worden gegeven. Samenwerking in Westergo-verband, met de Harlinger ondernemers: alles heeft zijn prijs en actiever werven heeft ook zijn prijs en is noodzakelijk omdat de resultaten tot nu toe niet voldoen aan de begrote verwachtingen.

Vervolgens enige opmerkingen over Programma 4 Onderwijs. Over het leerlingenvervoer komen wij binnenkort met elkaar te praten. Wij vinden het van belang dat dan van de zijde van het college wordt onderzocht voordien in hoeverre met de onlangs door de Hoge Raad bekrachtigde BTW constructie een beleid kan worden gevoerd ten aanzien van leerlingenvervoer wat een breder draagvlak bij de Harlinger bevolking en een wellicht socialer karakter krijgt dan de huidige verdonkeriaanse toepassing van de regelgeving. Met een kleine eigen bijdrage kan een grote btw aftrek worden gegenereerd, waardoor de totale kosten voor de gemeente afnemen. Bij het zwemvervoer in Harlingen werken we al met deze constructie.

Ook de nu al verwachte meerkosten van het integraal huisvestingsprogramma voor onze scholen zullen opgenomen moeten worden in de begroting van 2007, temeer daar unaniem onze raad met u heeft afgesproken dat het duurder uitvallen van een bouwprogramma voor de één geen gevolgen mag hebben of tot vertragingen mag leiden voor de anderen die daarna komen voor de voor hen in het programma opgenomen voorzieningen. Het stelt ons gerust dat in de laatste raadscommissie werd bevestigd dat ook voor u de door uw college zelf gevraagde ramingen van Pronexus (eventueel geactualiseerd) als leidraad gelden.

Programma 5 Cultuur en recreatie
Wat betreft de realisatie van een speelgelegenheid in Midlum willen we het dorpsbelang feliciteren met de wijze waarop zij dit voor elkaar hebben gekregen. Het scheppen van dergelijke voorzieningen voor kinderen dient standaard in bestemmingsplannen en het beleid te worden opgenomen. Dit klemt temeer daar de gemeente Harlingen behoort tot de drie slechtst scorende gemeenten als het gaat om voorzieningen voor kinderen. Betrek hierbij alle kritische bevindingen van het onderzoek van het Verweij - Jonker instituut, waarvan de onderzoeksresultaten zijn vastgelegd in het rapport Kinderen in tel en u begrijpt dat wij aandringen op een versteviging van een gericht jeugd- en jongerenbeleid, waarvoor ook financiële ruimte dient te worden geschapen. Wij hebben een uitstekende jongerenwerker, die om komt in het werk en nog goed enige aanvullende formatie kan gebruiken.

Wij lazen in Programma 8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvestingvoor de Uitvoering van de begroting 2006 inzake Ruimtelijke ordening dat reeds in 2002 geld is uitgetrokken voor het actualiseren van de bestemmingsplannen. Vier jaar later zijn de vernieuwde bestemmingsplannen maar voor een klein deel aan de raad getoond. Wij beseffen dat een zorgvuldige werkwijze hieromtrent vereist is, maar vragen zich toch af wat de reden is voor dit lange tijdsbestek, zeker gezien het feit dat hiervoor juist extra gelden zijn uitgetrokken in 2002.

Dan vervolgens nog wat technische opmerkingen in Programma 9 Financiering en algemene dekkingsmiddelen Financiële positie Overzicht van investeringen ten laste van reserves

In 2006 zullen volgens de voorjaarsnota wederom diverse investeringen plaatsvinden welke hun dekking vinden uit de algemene investeringsreserve, in totaal voor EUR 882.000. Een en ander valt te lezen in het overzicht van investeringen op pagina 27 en in de financiële positie op pagina 21. Het is echter te weinig inzichtelijk voor de raad om goed haar controlerende taak te kunnen vervullen. Vele beoogde investeringen worden onttrokken aan reserves en voorzieningen, maar er wordt door de huidige presentatie van de cijfers geen helder inzicht gegeven in de reservestand die wel bekend is per januari van enig begrotingsjaar. Naar verluid en gelet op de beantwoording in de laatste raadscommissie is de rekening echter al wel gereed, zodat de juiste stand van reserves en voorzieningen makkelijk kan worden gegeven.

Wellicht kan het college aangeven op welke wijze hij deze getallen op een voor de raad - gelet op haar controlerende taak - op een overzichtelijker wijze kan presenteren en ervoor zorgdragen dat dit ook spoedig gebeurt.

Last but not least: het Overzicht van niet in de begroting opgenomen lasten.

Op zich zijn de hier genoemde bedragen reden tot zorg in deze tijden waarin razendsnel inkomsten voor gemeenten vanuit de rijksbijdragen teruglopen. Wij zijn nog steeds van mening dat dit niet mag leiden tot verhoging van gemeentelijke lasten als OZB en leges, maar eerst een oplossing dient te worden gezocht in bezuinigingen. Daarnaast nopen de genoemde bedragen voor de bodemsanering van Perseverantia - terrein en het Rentex - terrein tot opmerkingen onzerzijds. Het komt onze partijen vreemd voor dat hieromtrent reeds kosten zullen worden gemaakt, terwijl nog geen enkel concreet plan omtrent deze terreinen aan de gemeenteraad is aangeboden. Wellicht kan de wethouder aangeven waarom deze werkwijze wordt gevolgd en in hoeverre het vanzelfsprekend is dat de gemeente de bodem saneert en niet een projectontwikkelaar.

Tot zover in dit stadium onze opmerkingen vooruitlopende op de verwerking van het raadsprogramma in de begroting voor 2007. Onder de aantekening dat deze voorjaarsnota op geen enkele wijze de uitvoering van het nieuwe raadsprogramma in de weg mag staan, kunnen wij hiermee in stemmen.

Algemene beschouwingen 2006 van de VVD
De laatste maanden voorzitter hebben zich gekenmerkt door gemeenteraadsverkiezingen, het opstellen van een raadsprogramma, het kiezen van een rekenkamercie., de zoektocht naar een nieuwe burgemeester, de wethouderskeuze en de recentelijk bekend gemaakte herschikking van portefeuilles.
Allemaal thema's waarvoor een uiterst zorgvuldige afweging van de door de betrokken partijen noodzakelijk is geweest. De VVD is van mening dat, ondanks het feit dat er niet altijd sprake is geweest van eenstemmigheid, alle partijen op basis van wederzijds respect uitermate serieus met deze zaken zijn omgegaan. Voorgaande is voor de VVD fractie reden om aan te nemen de jaren van zoeken naar de juiste weg na invoering van het duale stelsel, grotendeels voorbij zijn en dat alle partijen hun deuren wagenwijd hebben open gezet om het "wij gevoel" in het belang van de gemeente Harlingen en haar inwoners te laten terugkeren. Daarbij hoeft een eigen mening het "wij gevoel" niet in de weg te staan. Een eigen mening die de VVD regelmatig zal laten horen zodra daar behoefte aan is. Door deze bril hebben wij ook gekeken naar de voorjaarsnota 2006.

Daarbij is de volgende zinsnede in de inleiding van deze nota ons opgevallen: "Bij het in stand houden van bestaande voorzieningen wordt in beginsel extra verhoging van de lasten voor de burger niet overwogen. Indien wij van mening zijn dat dit standpunt, om redenen, heroverwogen zou moeten worden, dan wordt u in een vroegtijdig stadium hierbij betrokken".
Voorzitter, onze fractie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat hiermee de boodschap, weliswaar netjes verpakt, is afgegeven en dat een verhoging van de OZB aanstaande is. Wij zijn in Harlingen trots op onze lage belastingdruk. Dat moet zo blijven! Reeds nu geven wij aan ons tegen een mogelijke verhoging van de belastingdruk te zullen verzetten.

Als het om de veiligheid gaat wil de VVD wederom aandacht vragen voor een uitgebreide risicoanalyse van de Harlinger zeehaven en de vaarwegen welke toegang verschaffen naar deze haven. Wij dienen ons te realiseren dat wij als eigenaar van de haven de veiligheid ervan voor de gebruikers moeten kunnen garanderen. Een correcte afwikkeling van het scheepvaartverkeer is daar een onderdeel van.

Waar wij ons ook zorgen over maken zijn de slechte resultaten van de grondverkoop t.b.v. bedrijventerreinen. Natuurlijk is het economische klimaat van de afgelopen jaren daar voor een groot deel debet aan. Desalniettemin zijn wij van mening dat wij alles op alles moeten blijven zetten om de gang er wel in te krijgen of te houden. Onorthodoxe theorieën mogen daarbij wat de VVD betreft overwogen worden. Graag vernemen wij wat de resultaten zijn van de door private partners te verkopen grond op Oostpoort 2 in vergelijk met de door de gemeente te verkopen grond in hetzelfde gebied.

U zegt vervolgens dat er gezocht zal worden naar een nieuwe bestemming voor vrijkomende schoolgebouwen. Onze fractie stelt het zeer op prijs om binnen afzienbare tijd middels een notitie op de hoogte te worden gebracht van relevante informatie. Overigens vragen wij ons ook af, nu bekend is dat de bouw van de Maritieme Academie hoger uitpakt dan voorzien, welke gevolgen dit heeft voor de financiering van de overige in het IHP genoemde scholen.

De VVD ziet met belangstelling uit naar het beleidsplan Toerisme en Recreatie 2006-2010. Het is niet voor de eerste keer dat wij zeggen van mening te zijn dat T&R een ondergescho-ven kindje is bij de gemeente Harlingen. Al meer dan 10 jaar pleit de VVD voor het doortrekken van het fietspad aan de wadkant van de zeedijk. Iedereen is overtuigd van de vele positieve effecten van dit plan maar er gebeurd niets. Naar het idee van de VVD kan dit beleid allen maar met "stroperig" worden betiteld De dijk zal binnenkort worden voorzien van een nieuwe asfaltlaag en de tijd is (of was!) nu rijp voor actie.

Bij de herinrichting van de Engelse tuin vraagt de VVD aandacht voor een muziektempel. Daarbij kan gerekend worden op de financiële steun van diverse Harlinger maatschappelijke organisaties.

De ontwikkelingen m.b.t. de WMO zullen door onze fractie op de voet worden gevolgd. Sociaal zwakkeren in onze samenleving kunnen ook rekenen op de steun van de VVD. Bijzondere aandacht willen wij besteden aan schuldsanering en verslavingszorg onder jongeren.

Ruimtelijke Ordening vraagt visie. Goedgekeurde plannen door Hûs en Hiem zijn geen garantie voor visie. De geplande garageboxen in de Spinhuisstraat getuigen van een gebrek aan visie. De VVD is erg content met de goede relatie die de gemeente heeft met de Bouwvereniging. De bouw van woningen/appartementen voor alleenstaanden (denk daarbij ook aan de vele scheidingen) vraagt om bijzondere aandacht.

Voorzitter, afsluitend stel ik vast dat deze voorjaarsnota het laatste product is dat onder de verantwoordelijkheid van Wethouder Waaijer tot stand is gekomen. Ook dit keer zijn wij weer grotendeels content met de voorjaarsnota. Wij spreken de wens uit dat ook Wethouder Sijbenga net zo goed als zijn voorganger op de centjes zal passen. Daarbij kan hij rekenen op het vertrouwen van de fractie van de VVD.