Ingezonden persbericht


Opkomst van de Digiholic

Technologie freaks hebben meest positieve kijk op het leven

Schiphol-Rijk, 24 mei 2006 - Het vooroordeel dat nerds wereldvreemde mensen op zolderkamers zouden zijn, is voorgoed ontmanteld. Juist voor hoogopgeleide, reislustige, geëmancipeerde en vooruitstrevende mensen kan de ontwikkeling van digitale technologie niet ver genoeg gaan. Digitale camera's, mobiele telefoons, laptops, DVD's, flatscreens, digitale TV, MP3 spelers; ze zijn uit hun leven niet meer weg te denken. 17 procent van de Nederlandse bevolking boven de 12 valt in deze groep van Digiholics. Dit blijkt uit onderzoek dat Microsoft door Trendbox liet uitvoeren.

Techfan of digibeet?
Na het onderzoek, dat onder een groep van bijna 1300 Nederlanders van 12 jaar en ouder is gehouden, onderscheiden Microsoft en Trendbox vijf verschillende groepen op basis van hun interesse, behoeften en betrokkenheid bij de digitale wereld. Ten eerste de Digiholics (17%); bij hen kan de ontwikkeling van digitale technologie niet snel en niet ver genoeg gaan. Dan de Techfan (30%), digitale technologie staat in het teken van plezier. De Bijbener (21%) oordeelt vooral vanuit functionele overwegingen en wil graag bijblijven op het gebied van ontwikkelingen om niet de kans te lopen achterop te raken in de maatschappij. De Digibeet (23%) staat enigszins terughoudend tegenover digitale technologie en vindt dat het als gemak moet dienen en niet te veel moeite moet kosten. De Digidon'ts (9%) zijn überhaupt niet geïnteresseerd in nieuwe snufjes en digitale technologie. Ze hebben moeite om bij te blijven en zien het nut van technologie niet in. Ondertussen is deze laatste groep ook nog best digitaal met een mobiele telefoon en digitale camera. Eén ding staat vast: techniek wordt steeds menselijker en is niet meer weg te denken uit ons leven.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander over 11,9 digitale apparaten beschikt in zijn huis, Hierin zijn onder meer DVD-spelers en gamecomputers meegeteld. 57% van de ondervraagden vindt het zelfs 'noodzakelijk' om over een computer te beschikken. Vooral jongeren zijn het eens met de stelling: "Ik zou niet kunnen leven zonder de moderne digitale technologie", zeggen zij. 94% van de respondenten heeft een mobiele telefoon, 82% heeft een PC, 76% heeft een printer, 69% beschikt over een DVD-speler en 62% heeft een digitale camera.

Digiholic
Het imago van de digitale nerd was die van de doorgewinterde, op zolder opgesloten en voor de buitenwereld onbereikbare man of vrouw. Inmiddels is bijna iedereen verslaafd aan sommige van zijn elektronische maatjes en is gadgetfreak een geuzennaam. Digiholics blijken als geen andere groep met twee benen in de samenleving en de wereld te staan. Ze zijn nuchter, ze geloven minder in 'leven na de dood' dan de gemiddelde Nederlander, maar niet oppervlakkig. Mode interesseert hen minder dan de meeste mensen. De Digiholic is trendy, en overal bereikbaar, heeft de nieuwste hightech stuff en maakt van elke dag weer een nieuw avontuur.

Wijd verspreid
Ook mensen die zichzelf helemaal niet zo digitaal vinden, de Digidont's en de Digibeten, passen de digitale mogelijkheden op een natuurlijke manier toe in hun dagelijks leven en gebruiken gewoon wat voor hem of haar relevant is. Oma uploadt haar digitale foto's naar de Hema, rekent ze digitaal af en laat ze thuis bezorgen. Singles ontmoeten elkaar via MSN aan de andere kant van de wereld en sturen hun liefdesbetuigingen via e-mail en MMS. En als we geen zin hebben om naar de Albert Heijn te gaan, dan gaan we naar onze vriend Albert.

Verschil tussen Digiholics en "Achterblijvers"
Digiholics zijn aanzienlijk positiever over de toekomst dan Bijbeners, Digibeten en Digidon'ts Zij genieten van reizen, een weekendje weg of een bioscoopbezoek met vrienden. Het traditionele gezinsleven neemt voor hen een minder centrale plaats in dan bij de minder geïnteresseerde gebruikers van technologie. Digiholics zijn daarnaast minder van de vaste relaties en surfen liever nog even rond; op internet of op de surfplank in Hawaii, Mensen die minder bezig zijn met hun computer, nauwelijks of niet muziek downloaden van internet en niet chatten, geloven vaker in een leven na de dood en voor hen is het gezin vaker de hoeksteen van hun bestaan. Opvallend is dat de politieke interesse onder de ondervraagden geen duidelijk beeld laat zien, behalve dat de politieke voorkeur van Digiholics en andere groepen die tot over hun oren in de apparaten zitten, beduidend linkser is dan van de anderen.

Achtergrondinformatie

Klikt het een beetje:

Eerste debat over rol en betekenis van technologie in ons dagelijks leven

Jos de Mul: "Technologie is niet goed en niet slecht, maar zeker niet neutraal."

Schiphol-Rijk, .. 2006 - Hoe komt het dat digiholics vrolijker in het leven staan dan digidont's? Hoeveel digitale apparaten heeft de gemiddelde Nederlander eigenlijk in huis ? Krijgen we door internet meer diepgang of worden we er juist oppervlakkig van? Vinden vrouwen technologie even belangrijk als mannen en waarom? Deze en vele andere vragen kwamen aan bod bij de paneldiscussie 'Klikt het een beetje' die Microsoft organiseerde op 23 mei jl. Het fundament van dit debat was een onderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox, dat tot doel had inzicht te krijgen in de manier waarop digitale technologie het dagelijkse leven van de Nederlandse consument beïnvloedt. Een onderwerp waar Gonnie Been en Pieter Kop van Microsoft graag eens met jou over verder willen praten.

De vijf panelleden die deelnamen aan het debat waren:
* Bas Haring: Universitair hoofddocent aan Universiteit Leiden;
* Vincent Everts: trendwatcher en trendvoorspeller op het gebied van nieuwe technologieën;
* Carl Rohde: cultuursociologisch onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht en trendwatcher;
* Jos de Mul: hoogleraar in de filosofie van mens en cultuur, Erasmus Universiteit Rotterdam;
* Gonnie Been: moeder, manager communicatie bij Microsoft Nederland.

Gonnie Been: "Mensen bepalen zelf hun grenzen: technologie ondersteunt en stimuleert daarbij."

Een paar opmerkelijke uitspraken uit het debat: Over de eerste stelling, "De digitale wereld creëert voortdurend nieuwe uitdagingen en stimuleert mij tot het verleggen van mijn grenzen". Bas Haring: "Voor mij geldt dit, maar voor heel veel anderen niet: veel mensen vinden technologische vooruitgang vooral bedreigend." Vincent Everts: "Technologie verandert ons gedrag: we delen onze tijd anders in, hebben veel meer vrijheid en kunnen op hele nieuwe, andere manieren samenwerken."

Carl Rohde: "We worden omgeven door digitale apparaten en we zeggen nog steeds dat we zonder kunnen. Maar hoe zouden we reageren als alle knoppen uit zouden worden gezet? "

De tweede stelling "De digitale wereld is een mooie wereld die het onmogelijke mogelijk maakt" werd door de panelleden breed onderschreven. De stelling lijkt ook te worden gestaafd door een van de conclusies uit het onderzoek van Trendbox, namelijk dat 'digiholics', vroeger vaaks 'nerds' genoemd, veel optimistischer in het leven staan dan degenen die terughoudender tegenover technologie staan. Volkomen begrijpelijk volgens Haring en Rohde: "De nerds van vroeger waren buitenbeentjes, die in hun eentje in een hoekje zaten. Met de groeiende populariteit van technologie zijn zij nu degenen met kennis van al die spannende, nieuwe ontwikkelingen en dat heeft een positieve invloed op hun sociale status." Op de vraag of de wereld door alle nieuwe technologieën dus ook leuker gaat worden, stelde Haring dat door de eeuwen heen iedere ontdekking de hoop en de illusie op een betere wereld heeft gegeven, maar dat dat tot nu toe niet is gebeurd.

Bas Haring: "De nerds van vroeger zijn de helden van vandaag: zij hebben de touwtjes in handen in een wereld waar we nu bijna allemaal deel van willen uitmaken."

Zelf bepalen hoe ik denk, wat ik voel en wat ik doe Ten aanzien van de derde stelling "In de digitale wereld bepaal ik zelf hoe ik denk, wat ik voel en wat ik doe" zei De Mul: "Vroeger was het belangrijk om realiteitszin te hebben. Mensen hebben nu vooral 'mogelijkheidszin' en willen de realiteit maken volgens de mogelijkheden die er zijn." Haring ziet dat echter anders: "We hebben inderdaad veel meer mogelijkheden. We kunnen zelf bepalen hoe onze nieuwe schoenen eruit zien. Dat is geweldig. Maar ondertussen kiest wel iedereen dezelfde schoen. Oftewel: je kunt mensen zoveel vrijheid geven als je wilt, maar ze kiezen uiteindelijk toch allemaal hetzelfde."

Vincent Everts: "We hoeven niet meer te consumeren wat ons toevallig in de krant of op TV wordt aangeboden: we kunnen zelf op zoek gaan naar de dingen die ons interesseren en bij ons passen."

Onderzoek van Trendbox: digitale technologie ver doorgedrongen in dagelijks leven Het Trendbox-onderzoek, dat de basis vormde voor het debat, is gehouden onder een representatieve groep van 1296 Nederlanders van 12 jaar en ouder. Uit het onderzoek blijkt dat digitale technologie ver is doorgedrongen in het dagelijkse leven. De gemiddelde Nederlander beschikt over 11,9 digitale apparaten, 94 procent van de respondenten heeft een mobiele telefoon, 89 procent een PC en 76 procent een eigen printer. Internettoegang heeft 86 procent en in de categorie 16-24 jarigen beschikt zelfs iedereen over toegang tot Internet. Opvallend daarbij is dat slechts 57% van alle Nederlanders van 12 jaar en ouder vindt dat het noodzakelijk is om in de huidige maatschappij over een computer te beschikken. Het onderzoek laat overduidelijk zien dat Nederlandse consumenten de digitale mogelijkheden op een heel natuurlijke manier in hun dagelijkse leven toepassen en dat gebruiken wat voor hen relevant is. Mensen beseffen bovendien dat technologie daadwerkelijk kan bijdragen aan een volwaardig en compleet leven.

Vincent Evers: Mensen consumeren wat er geproduceerd wordt, door de komt van internet kunnen ze nu ook op zoek gaan naar dat wat ze voorheen nergens tegenkwamen.

Van Digiholic tot Digibeet
Trendbox heeft ook gekeken naar een bevolkingssegmentatie op basis van de onderzoeksresultaten. Dit leverde een verdeling op in vijf categorieën, uitgaande van de emotionele en praktische binding met alles wat met digitale technologie te maken heeft. De categorieën zijn: Digiholics, Techfans, Bijbeners, Digibeten en Digidon'ts


* De categorie Digiholics omvat 17% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder. Zij vinden dat de ontwikkeling van digitale technologie niet snel en niet ver genoeg kan gaan, willen altijd en overal bereikbaar zijn, altijd de eersten zijn die een nieuw product proberen en brengen zeer veel tijd online door. In tegenstelling tot het oude beeld van de 'nerd', zijn Digiholics personen die met behulp van de digitale technologie uitstekend met anderen in contact blijven, heel positief in het leven staan en van elke dag weer een nieuw avontuur willen maken.
* Voor Techfans (30 procent) staat digitale technologie vooral in het teken van plezier, van sociabiliteit. Dat sommige zaken in het leven door technologie gemakkelijker gaan, geldt voor hen als een belangrijk voordeel. Ook mogelijkheden van technologie om jezelf als persoon verder te ontwikkelen vinden zij belangrijk. De Techfan aarzelt duidelijk meer dan de Digiholic over de acceptatie van nieuwe producten; die moeten eerst hun nut bewijzen.
* Bijbeners (21 procent) vinden dat digitale technologie vooral vanuit functionele overwegingen absoluut noodzakelijk is. Maar diezelfde attitude wordt emotioneel gezien enigszins gerelativeerd doordat zij denken dat zij moeten bijblijven om niet de kans te lopen achterop te raken in de maatschappij.
* Digibeten (23 procent) staan neutraal of enigszins terughoudend tegenover digitale technologie. Technologie is er alleen om het gemak te dienen maar moet niet al te veel moeite kosten en vooral leuk zijn. Zij vinden wel dat de maatschappij te afhankelijk is van technologie en dat de vertrouwde normen en waarden hierdoor aan het verdwijnen zijn. Veiligheid op internet is belangrijk voor deze groep en Digibeten vinden dat er betere bescherming moet komen tegen het misbruik van moderne digitale technologie.
* Digidon'ts (9 procent) zijn niet geïnteresseerd in digitale technologie en alles wat ermee te maken heeft. Zij hebben ook het idee dat de maatschappij te veel afhankelijk is van moderne en digitale technologieën. De ontwikkelingen op dit gebied gaan zo snel dat het hen moeite kost om ze bij te houden

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is een bekend innovator op het gebied van software, diensten en technologie voor zowel zakelijk als persoonlijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan oplossingen en diensten die mensen en organisaties overal ter wereld in staat stelt hun ambities te verwezenlijken.