Een hiphop-theaterstuk gaat goed van start

AMSTERDAM, 20060524 -- Het hiphop theaterstuk Het Is Ook Jouw Ding is eind 2004 met veel goede intenties opgestart door de Stichting Faith In. Op 12 januari 2005 is de première voorstelling in Paradiso te Amsterdam. Diverse kranten, TV programma's zoals Boulevard en meerdere sites op Internet hebben hier ruim verslag van gegeven.


Volgens het persbericht van de stichting Faith In, uitgegeven begin 2005, wil men verschillende maatschappelijke onderwerpen welke onder jongeren spelen bespreekbaar maken. Een groep rappers brengen thema's op het toneel zoals zinloos geweld, loverboys, discriminatie, groepsvorming en moeten hun eigen verantwoordelijkheid daarin vormgeven. Het geheel staat vervolgens onder begeleiding van een echte liveband en geprojecteerde film-beelden. Een indrukwekkend theaterstuk met een duidelijke maatschappelijke boodschap.

Voor de bedenker van dit stuk de heer Fred Louhenapessy moet het een geweldig ervaring zijn geweest. Van logistiek medewerker op de Hogeschool van Amsterdam opgeklommen naar auteur in de wereld van het toneel. Een verzoek tot een gesprek met hem is helaas afgewezen.

Wat is er over van het geweldige theaterstuk Het Is Ook Jouw Ding dat ik anno 2005 in Paradiso heb mogen bewonderen? Aan de hand van een aantal vragen probeer ik hierop het antwoord te vinden.

Is de formule geslaagd?
In 2005 zijn er meer dan veertig voorstellingen geweest in scholen en theaters door heel Nederland. Je kunt er als rapper of muzikant niet van leven maar het aantal voorstellingen laat zien dat er bestaansrecht is.

Hoe gaat het in 2006?
In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er niet meer dan vier voorstellingen geweest In de samenstelling van de rappers en de liveband zijn er dit jaar weer een aantal veranderingen aangebracht. En volgens goed ingelichte bronnen heeft een rapper zijn medewerking opgezegd wegens onbetaalde gages.

Is de maatschappelijke boodschap nog levend?
Jazeker, de stichting heeft duidelijk geen moeite gespaard om het echte leven door te laten dringen in de gehele organisatie. Diverse moeilijkheden van de straat zijn direkt toegepast op de rappers en de muzikanten. Vele van hen hebben er duidelijk van geleerd.

Is de voorstelling beter geworden?
Er zijn helaas zo weinig voorstellingen aangekondigd door de stichting dat u dit zelf mag beoordelen.

Mijn gedachte dwaalt even terug naar januari 2005 in het Paradiso. Een hiphop-theaterstuk gaat geweldig van start met een bijna oneindig veel publiek op de diverse scholen in Nederland. Een grote pot subsidie-geld kijkt hen aan in de vorm van cultuurvouchers, de zogenaamde CKV bonnen. Welke vraag ben ik hier toch vergeten te stellen?




The Undertaker