Grijskenteken wetgeving pakt service-monteur extra hard aan

NEDERLAND, 20060524 -- De wetgeving rondom het grijskenteken pakt voor de legale berijder van een bestelauto extra zwaar uit. De werknemer in vaste loondienst met een bestelauto van zijn werkgever betaald onevenredig veel belasting voor het prive-gebruik.


Al jaren worden de houders van een grijskenteken bestookt met onwerkbare regelgeving van de overheid om het gebruik van het grijskenteken te ontmoedigen. Voorbeelden hiervan zijn de bijzondere binnenmaten, de geblindeerde ruiten, wel of geen achterbank en minder dan honderd auto's in één wagenpark.

Dit jaar is weer een nieuwe wetgeving van start gegaan met verstrekkende gevolgen voor een kleine groep berijders welke nu juist het grijskenteken gebruiken waar het voor bedoeld is. Deze mensen zijn voor werkzaamheden overal in Nederland en omstreken onderweg met een bestelauto van de werkgever. Zonder dit voertuig kunnen vooral service-monteurs hun werkzaamheden niet uitvoeren.

Is de bestelauto op kenteken gezet voor 1 juli 2005 dan valt deze nog onder de oude bijtellings-regeling. En deze valt voor het prive gebruik vele honderden Euro goedkoper uit voor onze service-monteur. Maar de beslissing tot aankoop van een nieuw voeruig wordt uitgevoerd door zijn werkgever, hij moet slechts afwachten wanneer deze op kenteken is gezet.

In de totaalprijs van een grijskenteken moet vanaf dit jaar BPM worden betaald, hierdoor wordt de aanschafprijs van een middelgrote bestelauto gemiddeld een vier- tot vijfduizend Euro duurder.
De werkgever en de lease-maatschappij kunnen de kosten van de BPM volledig terug-vorderen wanneer zij een BTW-nummer hebben. Zij voelen deze regeling niet terug in hun portomonee en gaan met de wetgever akkoord.
Anders pakt het uit voor de berijder van de bestelauto welke het vooertuig ook prive mee naar huis neemt. Deze betaald 22% bijtelling over de aanschafprijs inclusief de BPM. De berijder betaald een bijtelling over de gehele aanschafprijs, dus ook de BPM. Deze BPM is echter door niemand aan de staat voldaan. Betalen voor iets wat nooit heeft plaats gevonden heet in het normale bedrijfsleven oplichting.
De bijtelling over de aanschafwaarden inclusief de BPM is een onterechte verhoging welke onze service-monteur vele honderden Euro per jaar meer gaat kosten.

EVO de vereniging van ondernemers met een logistiek belang weten een tweetal uitzonderingen te bewerkstelligen op de nieuwe regeling. De rittenregistratie vervalt als de werkgever erop toeziet dat werknemer de bestelauto prive niet gebruikt wanneer hij het voertuig mee naar huis neemt. Een afkoopregeling voor twee of meer chauffeurs op één bestelauto. Voor driehonderd Euro per jaar koopt de werkgever de bijtelling of rittenadministratie af.

De bestelauto hangt om de nek van onze service-monteur. Een bijtelling van 22% voor een bestelauto. De zwaar beladen serviceauto waar hij dag en nacht in rijdt kost met de BPM meegeteld nu evenveel als de bijtelling voor een mooie BMW. Heb je de vrije keuze dan kiest iedereen voor de sportwagen.
Onze service-monteur heeft geen vrije keuze vanwege het beroep welke hij moet uitoefenen. Zonder zijn bestelauto kan hij simpelweg niet werken, er is voor hem geen alternatief.

De bedoeling van de nieuwe grijskenteken-wetgeving was om het particulier gebruik ervan geheel aan banden te leggen. Dit is gelukt maar ten kosten van een groep bestelauto-berijders waaronder onze service-monteur. Deze mensen hebben werkelijk geen opties en worden opgezadeld met onevenredige kosten voor het prive-gebruik van hun bestelauto.

De oude bijtellingsregeling voor de bestelauto was al ronduit slecht maar de nieuwe regeling inclusief BPM is een legale vorm van oplichting.

Hopelijk is het mogelijk dat de politiek nog eens nader naar deze groep berijders gaat kijken. De heer Zalm heeft een meevaller van anderhalf miljard Euro in kas. De bijtellingsregeling voor de groep service-monteurs, met een vaste bestelauto van de werkgever, moet nader worden bekenen. Neem een klein gedeelte van deze meevaller en wendt deze aan voor deze speciale groep hardwerkende berijders.




Roel T. Beemer