Triodos Nederland

Mooie kleding én verantwoorde productie

20 juni 2006 - Mensen die op de Triodos Klantenbijeenkomst aanwezig waren hebben er al een voorproefje van gehad: het nieuwe Nederlandse kledingmerk M'Braze. Vanaf half mei is de collectie katoenen polo's en T-shirts voor mannen en vrouwen te koop bij alle filialen van de Bijenkorf en Hout-Brox. Erik de Wit, medeoprichter van M'Braze is erg trots op het nieuwe kledingmerk. `M'Braze is het allereerste merk dat basic design koppelt aan sociaal verantwoorde productie, en dat maakt ons uniek.'

M'Braze is een initiatief van Solidaridad en wordt gefinancierd door Triodos Bank. De shirts van M'braze zijn milieuvriendelijk, van de biologische katoen tot en met de biologische afbreekbare verpakking van natuurlijke grondstoffen. Het productieproces van M'Braze voldoet aan de sociale en economische norm van Made-by, een overkoepelend label voor duurzaam geproduceerde kleding. De Wit: `Dit betekent dat de katoenboeren mede-aandeelhouder zijn, de werknemers een leefbaar loon krijgen en in een veilige werkomgeving werken. Daarnaast is er gegarandeerd geen sprake van kinderarbeid.'

De Wit beschouwt M'Braze als een vernieuwende stap op het gebied van fair trade. `Fair Trade werd eigenlijk alleen nog maar uitgedragen via `groene' merken. Wel verantwoord, maar voor veel consumenten niet aantrekkelijk.' M'Braze richt zich op een brede doelgroep. Mannen en vrouwen die kwaliteit, design en pasvorm waarderen. Mensen die bewust keuzes maken. `Steeds meer consumenten kiezen bewust voor verantwoorde producten, zolang dat maar niet betekent dat ze consessies moeten doen aan andere eisen zoals kwaliteit, prijs en design. Ze willen mooie kleding, van een merk waarmee ze zich kunnen identificeren en dat voldoet aan hun modewensen, maar dan verantwoord en tegen een scherpe prijs. M'braze is zo'n merk.'

M'Braze werd op 23 mei geïntroduceerd in de Amsterdamse Bijenkorf. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Van Ardenne en schaatster Barbara de Loor, de kersverse ambassadrice van M'Braze, ontvingen uit handen van Solidaridad-directeur Nico Roozen de allereerste M'Braze shirts. Van Ardenne: `Duurzame kleding moet de consument verleiden. Dat maakt maatschappelijk verantwoord ondernemen tot succesvol ondernemen. Ik ben blij dat de Bijenkorf de Nederlandse consument direct verbindt met de katoenboer in Peru. Ik reken er op dat meer winkelketens dit goede voorbeeld volgen.' Voor Barbara de Loor is M'Braze een bewuste keuze: `De gedachte achter M'Braze spreekt mij aan. De makers verdienen er een redelijke boterham mee en het milieu wordt niet zo zwaar belast. M'Braze is een mooi, puur en eerlijk merk. En stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de producten en de productie daarvan. Daarmee kiest men niet de makkelijkste weg, en daar heb ik waardering voor.'

De eerste collectie van M'Braze bestaat uit katoenen basics, zoals polo's voor dames en heren, dames t-shirts met v-hals en heren t-shirts met print. Uniek is dat bij elk artikel een boekje zit waarin de makers van M'Braze zich voorstellen, van boer tot designer. `De verhalen van deze mensen geven een duidelijk beeld van de schone en verantwoorde productie van onze kleding. Ook kun je via een uniek nummer dat in het label is verwerkt via internet de exacte herkomst van je shirt achterhalen. Zo weet je dus waar en door wie je kledingstuk is geproduceerd. Dat is de toegevoegde waarde van M'Braze.'

Kijk voor meer informatie op www.m-brazebasics.com