KPMG


Herstel Nederlandse hotelmarkt zet door

21 juni 2006

De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de opbrengst per kamer verder zien herstellen.

De gemiddelde bezettingsgraad nam toe met 0,8% van 63,4% in 2004 tot 64,2% in 2005, de gemiddelde kamerprijs steeg van 81 euro in 2004 tot 84 euro in 2005. De gemiddeld opbrengst per kamer van de Nederlandse hotels steeg vorig jaar met 1,3% ten opzichte van 2004, van 45.468 euro tot 46.046 euro. Vooral hotels in de Randstad deden vorig jaar als gevolg van de herstellende zakelijke markt goede zaken, met Amsterdam en Schiphol als uitschieters. Mede door het groeiend aantal buitenlandse toeristen in Amsterdam nam de bezettingsgraad met 6,2% toe tot 76% en steeg de gemiddelde kamerprijs met zon 8%. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 200 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.

Uit het onderzoek blijkt dat het belang van internet als distributiekanaal vorig jaar verder is toegenomen en dat een aanzienlijke verschuiving heeft plaatsgevonden van traditionele distributiekanalen naar online distributiekanalen. Het gebruik van de traditionele methoden voor het boeken van een kamer, zoals het directe contact, de touroperator en de eigen reserveringscentrale van het hotel, is vorig jaar afgenomen tot 73%. In 2003 werd nog 81% op deze wijze geboekt. Het gebruik van het internet bij hotelboekingen, zoals de eigen website van het hotel en online agenten, steeg in 2005 met 9% tot 27%. Het aandeel reserveringen via de eigen website van het hotel steeg tot 13%. Volgens Boudewijn Tinge, verantwoordelijk voor de hotelbranche bij KPMG, een bewijs dat het laagste prijs garantie-beleid op de eigen websites van hotels werkt. Tinge: Deze trend zal dit jaar verder doorzetten, waarbij uiteindelijk de vrijetijdsmarkt vooral vanwege de transparante kamerprijzen volledig het internet als distributiekanaal zal gebruiken. Voor veel hotels ligt er dan ook nog een enorme uitdaging om ook voor de zakelijke markt de kamerprijzen op niveau te houden.

Het gemiddeld aantal personeelsleden bij de hotels vertoonde vorig jaar een lichte daling. Tinge: Deze daling is vooral zichtbaar bij hotels met meer dan 150 kamers. Een belangrijke oorzaak is een verdere professionalisering van de hotelorganisatie. Zo zijn vooral de grotere hotels en de hotelketens bezig met een verdergaande centralisatie van de sales- en marketingfunctie en de overheaddiensten, zoals de administratie en personeelszaken. Daar tegenover staat dat als gevolg van de herstellende zakelijke markt bij de grotere hotels het aantal werknemers in de cateringfuncties toenam Uit het onderzoek blijkt dat de opbrengstenverdeling tussen hotels in de Randstad en de rest van Nederland aanzienlijk verschillen. Buiten de randstad zijn de inkomsten door de verkoop van drank en voedsel hoger dan de kamerinkomsten. Dit heeft enerzijds te maken met de lagere gemiddelde kamerprijs, anderzijds door de veelal uitgebreidere restaurantfunctie van deze hotels."

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.