AutoRai

De nieuwe Mazda3 model 2006: gerijpte kwaliteit

(6/21/2006)

De Mazda3 was in 2005 de best verkochte Mazda in Europa. Sinds zijn introductie werden er 222.000 exemplaren van de Mazda3 in Europa verkocht. Om aan de grote vraag te kunnen voldoen, verhoogde Mazda in juni 2005 de productie in zijn Ujina fabriek in Hiroshima. Tot april van dit jaar produceerde Mazda wereldwijd 920.000 stuks van de Mazda3 die nu zijn eerste bescheiden âmakeoverâ beleeft. Deze topper is nu op vrijwel alle punten meer volwassen.

Mazda heeft altijd de gevestigde orde in de automobielindustrie uitgedaagd. In 2003 stond Mazda opnieuw in de schijnwerpers bij de introductie van de Mazda3, een geweldig rijdende auto in het compactsegment met een hoog afwerkingsniveau en een krachtige persoonlijkheid.

Inleiding

Mazda3 - Mazdaâs best verkochte auto in Europa

* Met meer dan 920.000 gebouwde exemplaren vanaf zijn introductie is de Mazda3 sinds half 2005 het best verkochte model van Mazda Motor Europe

* In 2005 werd de productie in de Ujina-fabriek verhoogd om aan de toenemende wereldwijde vraag te kunnen voldoen
* De Mazda3 ontving wereldwijd 65 prijzen en werd in 2004 tweede bij de Europese verkiezing tot auto van het jaar

Mazda kent een lange traditie van het bouwen van compacte autoâs, met de Mazda 323 tot op heden als afgetekende winnaar met alleen al in Europa 1,9 miljoen verkochte exemplaren. Met de introductie van de Mazda3 in september 2003 beschikte Mazda over een compacte auto van de vierde generatie die alle sterke punten van zijn drie voorgangers in zich verenigde. Hiermee moest het merk zijn plaats gaan opeisen binnen het zeer competitieve C-segment van de Europese automarkt, in 2005 goed voor 3,3 miljoen autoâs, dat is meer dan 20% van de totale markt voor personenautoâs. Met zijn verzameling uitstekende eigenschappen, zoals optimaal rijplezier, emotionele vormgeving en een hoog afwerkingsniveau, beloofde de Mazda3 meer dan een waardig opvolger van de Mazda 323 te worden.

Mazda3 â het wonderkind

In maart 2005, slechts 18 maanden na zijn introductie, brak de Mazda3 het record van zijn zeer succesvolle voorganger wat betreft verkochte aantallen binnen een maand tijd. Bovendien gebeurde dat al in een veel vroeger stadium van de levensduur van het model dan destijds bij de 323. En dat was nog maar het begin. Halverwege 2005 was de Mazda3 het best verkochte model van Mazda in Europa en tegen het einde van dat jaar waren er al bijna 96.000 eenheden geregistreerd, goed voor 2,5 % van het totale compactsegment. Tot op heden vonden ongeveer 222.000 exemplaren van de Mazda3 een nieuwe eigenaar. De populariteit van Mazdaâs wonderkind beperkt zich niet tot Europa. Sinds deze auto op het wereldtoneel verscheen, van augustus 2003 tot april 2006, werden er wereldwijd meer dan 920.000 gebouwd. De vraag is zo sterk dat eind juni 2005 de productie in Mazdaâs Ujina No. 2 fabriek in Hiroshima moest worden opgeschroefd.

Mazda3 hatchback met 1.6-liter benzinemotor â de ideale combinatie

Als u onderweg in Europa een Mazda3 tegenkomt, is de kans groot dat dat een vijfdeurs hatchback is met een 1.6 liter motor onder de kap. Van de twee carrosserieversies, een sportieve hatchback en een elegant gelijnde sedan, is het vijfdeursmodel in Europa veruit favoriet. Zo nam de hatchback 97% voor zijn rekening van alle Mazda3ân die in 2005 in Italië werden verkocht. In Frankrijk was dat 96 %, in het Verenigd Koninkrijk 90 %, in Duitsland 84 %, in Spanje 69 % en in Nederland 70 %. In totaal was bijna 80% van alle in 2005 verkochte exemplaren van de Mazda3 een hatchback. In 2005 voerde onder de motorkap de benzinemotor de boventoon: 70% van de klanten koos voor deze krachtbron. Daarvan koos 71% voor de 1.6-literversie, niet echt een verrassing omdat deze pittige 105 pk motor voor veel rijplezier zorgt.

Internationale prijzen â de teller staat nu op 65 en de stroom houdt aan

De klanten zijn niet de enigen die de Mazda3 weten te waarderen. Net als de Mazda6 is deze auto ook erg geliefd bij mensen die beroepsmatig met autoâs te maken hebben. In 2004 bewees de Mazda3 uitstekend te kunnen meekomen met de grote namen in zijn segment toen deze auto met de VW Golf de tweede plaats deelde tijdens de verkiezing tot Europees âAuto van het Jaarâ. In veel landen, waaronder Denemarken, Kroatië, Tsjechië, Canada en Turkije, wist de Mazda3 de nationale titel in de wacht te slepen. Ook kreeg de auto verschillende prijzen toegekend door vooraanstaande autotijdschriften en consumentenorganisaties, zoals de verkiezing tot Best Economy Car 2004 in de VS door Auto Week. Tot april 2006 sleepte de Mazda3 in totaal 65 prijzen in de wacht, toegekend door zowel de automobielwereld als consumentenorganisaties.

Vormgeving

Hoger kwaliteitsniveau

* Discrete wijzigingen zorgen voor een krachtiger persoonlijkheid
* Zowel hatchback als sedan meer individualistisch dan voorheen
* Hoger kwaliteitsniveau door nieuwe interieurkleuren en âmaterialen en hoger afwerkingsniveau

De sleutel tot het succes van de Mazda3 in Europa ligt in de aantrekkingskracht van het carrosserieontwerp. Bij het kopen van een nieuwe auto wordt het carrosserieontwerp het vaakst genoemd als het belangrijkste koopargument. De Mazda3 is leverbaar in twee duidelijk herkenbare en markante carrosserievormen: een elegante en atletisch vormgegeven sedan en een agressiever ogende vijfdeurs hatchback. De facelift versie kreeg van zijn ontwerpers subtiele wijzigingen mee die de bestaande emotionaliteit van dit model verder benadrukken.

De vóór- en achterbumper kregen iets andere accentlijnen. Zo loopt de accentlijn vanaf de binnenkant van de koplampen niet langer door in de bovenkant van de bumper, maar tot de bovenkant van de bumperlijn tussen beide spatschermen. Dit schept een duidelijker visuele overgang tussen motorkap en bumper waardoor beide modellen een iets krachtiger vooraanzicht krijgen. Aan de achterkant werden de bumperreflectoren iets dichter naar de kentekenplaathouder verplaatst en kreeg de facelift nieuwe zwarte sierringen rond de achterlichten. In aanvulling daarop heeft de nieuwe Mazda3 nieuwe lichtmetalen wielen en zeven nieuwe lakkleuren, waarmee het totaal op twaalf komt. Voor een betere herkenbaarheid van de verschillende carrosserievormen kreeg de sedan een chroomstrip boven de grille ter ondersteuning van diens elegantie, en heeft de hatchback nu een grille deels in carrosseriekleur ter accentuering van zijn sportiviteit.

GT-M

In navolging van de Mazda6 is de Mazda3 ook leverbaar in een GT-M uitvoering, met onder meer nieuwe 17 inch wielen, rechthoekige mistlampen, GT-M vóór- en achterbumper, zijskirts en een achterspoiler. Voor een meer gedistingeerde uitstraling beschikt de GT-M over achterlichten met LED-technologie.

Gewijzigd interieur â nog aangenamer

Het interieur van de oorspronkelijke Mazda3 weerspiegelde de emotionaliteit van de buitenkant in een combinatie van functionele elegantie en esthetiek, een hoog afwerkingsniveau en ergonomische doordachtheid. In de nieuwe Mazda3 zijn nieuwe interieurkleuren en âmaterialen verwerkt die er samen met aluminiumaccenten en een nog hoger afwerkingsniveau voor zorgen dat het interieur niet alleen fraaier oogt maar ook aan comfort heeft gewonnen.

Drie nieuwe kleurencombinaties verfraaien het interieur: een versie met grijze bekledingsstof voor chique raffinement, een stijlvolle zwarte versie en een sportieve grijs-zwarte combinatie voor de GT-M uitvoering. Nieuwe bekledingmaterialen voor de stoelen hebben een prettiger structuur en dragen bij aan een meer luxe uitstraling. De drie interieurversies kennen ook stijlvolle dashboarddecoraties in pianozwart (Exclusive, Touring en Executive) of in een titanium kleurstelling en de tellers zijn nu voorzien van elegante zilverkleurige ringen. De sierdelen op en rond de ruitbediening, het stuurwiel en de middenconsole zijn in donkerkleurig zilver uitgevoerd. De GT-M-versie heeft een grijs-zwart interieur, black-out meters met zwarte wijzerplaten en een sierpaneel met een fijne structuur, die het afwerkingsniveau en de sportiviteit van deze uitvoering extra accentueren.

Functionaliteit, uitrusting en comfort

Voortzetting van een succesvol concept


* Nieuwe instrumenten en verlichting, kofferruimte van sedan vernieuwd

* Interieurgeluid, trillingen en stugheid verder teruggebracht voor meer comfort bij hogere snelheden

* Nu leverbaar met geavanceerd toegangsysteem zonder sleutel en Bose^(TM) geluidsinstallatie

De Mazda3 ziet er van buiten en van binnen goed uit, maar is ook zeer veelzijdig, comfortabel en praktisch. Als een van de grotere modellen in het C-segment biedt de Mazda3 zowel voorin als achterin goede been-, schouder- en hoofdruimte, goed zicht voor de bestuurder en een in hoogte en afstand verstelbaar stuurwiel.

De voorstoelen zijn ook op langere ritten comfortabel en geven goede zijdelingse steun. Met de in ongelijke delen (60/40) neerklapbare rugleuningen van de achterbank kan de bagageruimte worden vergroot, en verder zijn er vier deurvakken, een grote middenconsole met dubbele bodem en bekerhouders en vakken in de rugleuningen van de voorstoelen.

Nog meer praktische mogelijkheden

De interieurontwerpers voegden nog meer gebruiksgemak toe aan het al zeer ruime en praktische interieur van de Mazda3. De Exclusive, Touring en Executive kregen meters met witte wijzerplaten en indirecte blauwe verlichting voor betere afleesbaarheid tijdens de schemering. De bagageruimte van de sedan werd aan de binnenkant aangepast voor het makkelijker inladen van grote voorwerpen en het kofferdeksel is nu gebruiksvriendelijker te openen. De nieuwe Mazda3 GT-M is nu standaard voorzien van een geavanceerd systeem voor toegang en starten zonder sleutel (Smart Card). Versies met de 2.0-liter benzinemotor en de 109 pk sterke 1.6-liter CiTD dieselmotor zijn standaard voorzien van cruise-control.

Dankzij de optionele Bose^(TM) geluidsinstallatie met zeven luidsprekers is de Mazda3 om te toveren tot een mobiele concertzaal. Dit systeem beschikt over een krachtige digitale versterker van 222 Watt voor een uitstekende geluidsweergave, die specifiek is afgestemd op de akoestische eigenschapen van de nieuwe interieurmaterialen. Alle versies van de Mazda3 zijn standaard voorzien van een radio met CD-speler.

Meer interieurcomfort â stil genieten onderweg

Het interieur van de Mazda3 Model 2006 is niet alleen gebruiksvriendelijker dan dat van zijn voorganger, maar dankzij enkele ingrepen op gebied van rijgeluiden, trillingen en stugheid ook veel comfortabeler, in het bijzonder tijdens lange ritten bij hogere kruissnelheden op de autosnelweg. De ventilatorschoepen van de nieuwe dynamo werden aangepast voor minder geluidsproductie. Het dreunen van de motor bij hogere toerentallen werd ook beperkt dankzij het verstijven van de verbindingssteun bij de rechter aandrijfas en door het verstijven en verplaatsen van de motorophanging. De Mazda-ingenieurs voorzagen ook de onderkant van de motorkap van nieuwe geluidsisolatie, die samen met de bestaande dashboardisolatie zorgt voor het effectief dempen van motorgeluid bij hoge snelheden. Ook rijgeluiden werden teruggebracht, onder meer door het monteren van nieuwe banden met een gewijzigde interne structuur voor minder rolgeluiden. De trillingskarakteristieken van de wielophanging werden verbeterd, de velgen werden versterkt en voor minder resonantie werden er dynamische dempers gemonteerd op de dwarsverbinding van de achterwielophanging. Tot slot werd het passagierscompartiment voorzien van nieuw Thinsulate^TM geluiddempend materiaal, dat helpt voorkomen dat rijgeluiden en windgeruis tot het passagierscompartiment doordringen. Het resultaat van al deze maatregelen is een reductie van het geluidsniveau met 1,5 decibel, waarmee de nieuwe Mazda3 zich tot de stilste autoâs in zijn klasse mag rekenen.

Aandrijflijnen

Nog meer rijplezier

* Alle motoren aanmerkelijk zuiniger

* 2.0-liter benzinemotor nu met S-VT en elektronisch geregelde gasklep

* Nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak en gemoderniseerde viertrapsautomaat

De grote aantrekkingskracht van de Mazda3 schuilt niet alleen in de fraaie buitenkant en het gebruiksgemak. Een groot pluspunt van dit model is zijn sportieve en prettige rijgedrag. Onderhuids beschikt de nieuwe Mazda3 over dezelfde krachtbronnen als die van zijn voorganger, maar dan anders afgesteld en aangepast voor nog betere acceleratie en trekkracht bij lage toerentallen en een gunstiger verbruik. Kort samengevat: de nieuwe Mazda3 biedt nog meer rijplezier.

2.0-liter benzinemotor â sneller en responsiever

De 2.0-liter benzinemotor, de krachtigste van de Mazda3-serie, beschikt nu over een beter koppelkarakteristiek, betere acceleratie, een lager verbruik en is nu uitgerust met een nieuwe handgeschakelde zesbak. Sequentiële klepbediening (S-VT) werd toegevoegd om de inlaatklepbediening en daarmee de cilindervulling te optimaliseren. Dankzij deze variabele klepbediening beschikt de nieuwe Mazda3 over het gehele toerenbereik over een indrukwekkende trekkracht. Hoewel deze motor hetzelfde vermogen produceert als zijn voorganger, 110 kW/150 pk bij 6500 t/min, bereikt de motor zijn maximumkoppel van 187 Nm nu bij 4000 t/min, 500 t/min eerder dan voorheen (4500 t/min). Het acceleratiegevoel van de 2.0-liter motor werd verbeterd dankzij een elektronisch geregelde gasklep, wat de motor nog levendiger en pittiger lijkt te maken.

Transmissies â nieuwe handgeschakelde zesbak voor 2.0-liter benzinemotor en gemoderniseerde automaat

Om het rijden verder te veraangenamen is de 2.0-liter benzinemotor nu verkrijgbaar met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, voorzien van dezelfde pookknop als die van de Mazda6 MPS. De eerste twee versnellingen hebben drievoudige synchronisatie en de derde en vierde versnelling zijn voorzien van tweevoudige synchronisatie. Toepassing van twee- en drievoudige synchronisatie zorgt voor sportief en licht schakelen met een korte schakelslag. De zesde versnelling heeft een hogere overbrengingsverhouding voor minder geluidsproductie en een lager verbruik. Alle andere motoren houden de handgeschakelde vijfversnellingsbak. Deze transmissie heeft in grote mate bijgedragen aan de geweldige rijeigenschappen van de Mazda3 en is nu verder verfijnd dankzij een beter aangrijpingspunt van de koppeling. De
1.6-liter benzinemotor is nog altijd leverbaar met een elektronisch geregelde viertrapsautomaat (Activematic) waarmee de bestuurder kan kiezen uit automatische of sequentiële schakeling. Deze transmissie werd gewijzigd voor een soepeler en lineaire vermogensafgifte, beter afgestemd op de motorprestaties.


1.6 en 1.4-liter benzinemotoren â beter acceleratiegevoel

De populairste motor van het gezelschap, de 1.6-liter benzinemotor met een maximumvermogen van 77 kW/105 pk bij 6.000 t/min en een maximumkoppel van 145 Nm bij 4.000 t/min, is voorzien van dezelfde S-VT en VIS (Variabel Inlaat Systeem) als het vorige model. Ook aan de basisversie, de 1.4-liter benzinemotor, ging modernisering niet onopgemerkt voorbij. Deze motor, bij uitstek geschikt voor de kostenbewuste autorijder, levert nog altijd 62 kW/84 pk bij 6.000 t/min aan vermogen en een maximumkoppel van 122 Nm bij 4.000 t/min, maar beschikt nu over gemodificeerde klepbediening gebaseerd op het bestaande S-VT systeem. Dit systeem zorgt voor betere cilindervulling bij lage toerentallen en biedt meer trekkracht bij lage en gemiddelde toerentallen voor soepel en ontspannen rijden.

Mazda3 CiTD dieselmotor

In Europa wordt de vernieuwde Mazda3 ook leverbaar met de bestaande
1.6-liter CiTD dieselmotor met een vermogen van 80 kW/109 PK bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 240 Nm bij slechts 1.750 t/min. De motor kent een perfecte balans van vermogen, laag verbruik en emissies en lage geluidsproductie. De lichte en sterke aluminium motor beschikt over DOHC 16-kleps techniek, is voorzien van een 1600 bar ultra-hogedruk common-rail inspuitsysteem en heeft een turbocompressor met variabele geometrie en een roetfilter (DPF).

Lager verbruik voor alle motoren

De Mazda-ingenieurs bedachten ook voor alle motoren manieren om het verbruik te beperken. Een voorbeeld daarvan is de montage van andere zuigerveren wat bijdraagt aan het verlagen van interne frictie. Ook werd de luchtweerstand van de nieuwe Mazda3 verlaagd van 0,31 tot 0,30 (hatchback met 15 inch wielen, zie het volgende hoofdstuk voor meer details). Dat heeft geresulteerd in een lager verbruik voor alle modelversies. Gezien de hoge brandstofprijzen van dit moment zorgen deze verbeteringen voor een aanzienlijke reductie in de gebruikskosten.

Onderstel en veiligheid

Betere handelbaarheid bij hoge snelheden

* Stijvere carrosserie

* Aangepaste aërodynamica voor lagere luchtweerstand en handelbaarheid bij hoge snelheden

* Verdere verbetering van de passieve veiligheid

De uitstekende wegligging en veiligheid hadden een groot aandeel in het succes van de oorspronkelijke Mazda3. In aanvulling op zijn aantrekkelijke vormgeving en functionaliteit beschikte de vorige Mazda3 over een lange lijst met actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Opgeteld bij zijn comfort, handelbaarheid en responsieve besturing maakte dit van de Mazda3 een plezierige en veelzijdige auto voor dagelijks gebruik.

Stijvere carrosserie voor scherpere stuurrespons

De koets van de Mazda3 werd plaatselijk versterkt om de auto structureel nog stijver te maken. Een nieuwe steun verbindt de veerpoottorens met het frame van de binnenschermen, en de dwarsverbinding tussen de transmissietunnel en de chassisbalken van de bodem werd tot aan de zijliggers doorgetrokken. Deze twee ingrepen beperken de vervorming van de veerpoottorens en de body en helpen daarmee afwijkingen in de wielgeometrie tijdens stevig bochtenwerk te voorkomen voor een meer lineaire stuurrespons. Dit komt ook het rijcomfort ten goede doordat trillingen vanaf de voorzijde van de carrosserie minder worden doorgegeven.

Aangepaste wielophanging voor betere handelbaarheid tijdens sportief rijden

Mazdaâs alom geprezen wielophangingsysteem, met MacPherson voorwielophanging en multi-link achterwielophanging, werd voor de nieuwe Mazda3 aangepast voor betere stuureigenschappen, meer stabiliteit en meer comfort. Het bevestigingspunt van de spoorstangen werd verplaatst voor minder onderstuur tijdens snel genomen bochten en een reductie in het uitspoor van de voorwielen met 25% bij het nemen van hobbels. De gewijzigde voordempers beperken de vertraging tussen inveren en uitveren van de schokdempers, wat ertoe bijdraagt dat de Mazda3 soepeler en stabieler is tijdens bochtenwerk of verandering van rijstrook bij hoge snelheden. De achterwielophanging werd gewijzigd voor meer grip van de achterwielen en verbetering van de stabiliteit bij hoge bochtsnelheden. De nieuwe Mazda3 heeft 30% meer toespoor tijdens het rijden over hobbels dankzij het verplaatsen van de dwarsverbinding aan de voorzijde van het scharnierpunt. De achteras is nu voorzien van enkelbuisschokdempers met een grotere zuigerdiameter dan die van de vorige dubbelbuisschokdempers. De kortere demperuitslagen zorgen voor een vlakkere dempingkarakteristiek. Het effect van de stabilisator werd geoptimaliseerd door de ruimte tussen het achtersubframe en het achterste bevestigingspunt van de stabilisator de vergroten.

Aangepaste aërodynamica

De Mazda-technici wisten ook de luchtweerstandscoëfficiënt van de Mazda3 te verlagen van 0,31 tot 0,30 (hatchback met 15 inch wielen), door het optimaliseren van de luchtstroming langs de onderkant van de auto. De lagere luchtweerstand zorgt voor nog meer stabiliteit en sportiever weggedrag. Dit wordt bereikt door het aanbrengen van een vloerplaat onder het midden van de body en het monteren van spoilers die de lucht langs de banden leiden. Deze relatief kleine aanpassingen dragen bij aan een nog grotere rechtuitstabiliteit en een voorspelbaar weggedrag bij het wisselen van rijstrook bij hoge snelheid.

Inzittenden nog beter beschermd

Het weggedrag van de Mazda3 was onder normale condities altijd al veilig en voorspelbaar. De actieve veiligheid bestond onder meer uit geventileerde schijfremmen van 278 mm op de voorwielen en massieve 265 mm schijven op de achterwielen (voor de MZR 2.0-liter respectievelijk 300 en 280 mm) en verder ABS, EBD en noodstophulp. Dynamische stabiliteitsregeling (DSC) garandeert rotsvast weggedrag en de automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers zorgen voor helder zicht tijdens slecht weer en in het donker. De eerder beschreven aanpassingen aan het onderstel dragen ertoe bij dat de nieuwe Mazda3 stabieler is, zowel rechtuit als in bochten. De carrosserie van de nieuwe Mazda3 is stijver dan die van zijn voorganger. Een nieuwe steun verbindt de veerpoottorens met het frame van de binnenschermen, en de dwarsverbinding tussen de transmissietunnel en de chassisbalken van de bodem werd tot aan de zijliggers doorgetrokken.

De inzittenden beschikken over vóór- en zijairbags, gordijnairbags, gordelspanners met spankrachtbegrenzers en een wegklapbaar rempedaal. Twee nieuwe voorzieningen bieden de inzittenden van de nieuwe Mazda3 meer bescherming. Twee aanpassingen helpen de kans op knieletsel voor de bestuurder bij een ernstige frontale aanrijding te verkleinen: de geheel nieuwe stuurkolom is voorzien van energieabsorberende bekleding en de vorm van de stuurwielverstelhendel werd aangepast. Ook nieuw is het waarschuwingssysteem voor de autogordels voor alle inzittenden. Op een display boven de binnenspiegel wordt aangegeven dat alle inzittenden hun gordel hebben vastgemaakt. Er klinkt een geluidssignaal als dat niet het geval is.

Mazda3 Model 2006 in het kort

Vormgeving exterieur en interieur

* Nieuwe grille

* Nieuwe vóór- en achterbumpers

* Nieuwe achterlichten (zwarte sierranden)
* Nieuwe mistlampen vóór (GT-M)

* LED-achterlichten (GT-M, nu ook op sedan versie)
* Nieuwe lichtmetalen wielen (16 en 17 inch)
* Zeven nieuwe carrosseriekleuren

* Nieuwe sierdelen in interieur

* Instrumentenpaneel met afwerkingdetails in pianozwart of titaniumgrijs (afhankelijk van versie)

* Bedieningstoetsen van airconditioning voorzien van zilverkleurige accenten

* Nieuw decoratief sierpaneel in instrumentenpaneel (GT-M)

Functionaliteit, uitrusting en comfort

* Tellers met witte wijzerplaten en indirecte blauwe verlichting voor betere afleesbaarheid (afhankelijk van versie)
* Kofferruimte sedan beter toegankelijk dankzij nieuwe uitsparing in de kofferklep

* Smart Card systeem voor toegang en starten zonder sleutel (GT-M)
* Centrale ruitbediening m.b.v. Smart Card
* Bose^(TM) geluidsinstallatie (GT-M)

* Nieuw geluiddempend materiaal onder de motorkap en onder het dak
* Nieuwe en stille dynamo

* Modificaties om motorgebrom te reduceren
* Andere banden voor lagere geluidsproductie
* Cruise control op 2.0-liter benzine en 1.6 CiTD diesel

Aandrijflijn

* Lager verbruik voor alle motoren

* Sequentiële klepbediening (S-VT) op 2.0-liter benzinemotor voor soepeler gebruik van motorkoppel en aangepaste klepbediening voor
1.4 liter benzinemotor

* Elektronische gasklepbediening voor 2.0-liter benzinemotor voor beter pedaalgevoel

* 2.0-liter benzine standaard met handgeschakelde zesversnellingsbak

Onderstel en veiligheid

* Veerpoottorens van de voorwielophanging en de dwarsverbinding van transmissietunnel aangepast voor meer carrosseriestijfheid
* Nieuwe schokdempers op de voorwielen

* Andere positie stuurstang voor minder uitspoor bij rijden over hobbels

* Nieuwe, dikkere enkelbuisschokdempers op de achterwielen
* Andere positie dwarsverbinding achterwielophanging voor meer toespoor bij rijden over hobbels

* Betere prestaties van achterstabilisator door gewijzigde positie
* Nieuwe bandenspoilers en een centrale vloerplaat onder de bodem voor betere aërodynamica

* Waarschuwingssysteem voor de veiligheidsgordels uitgebreid naar de bijrijderplaats en achterzitplaatsen

* Nieuwe hendel voor de stuurwielverstelling en stuurkolom bekleed met schokdempend materiaal om kans op knieletsel te verkleinen

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster