Socialistische Partij

`Verkoop aandelen Schiphol is kortzichtig'

21-06-2006 * In de Eerste Kamer klonk dinsdagnacht weinig applaus voor het voorstel van minister Zalm om de helft van de aandelen Schiphol te verkopen. Deze aandelen zijn nu nog in overheidshanden. Met de verkoop kan de minister van Financiën eenmalig geld incasseren, maar verliest de overheid zeggenschap over de nationale luchthaven aan particuliere aandeelhouders. Alleen VVD en CDA, die samen een meerderheid hebben in de Senaat, steunen de plannen van de minister. Voor alle andere partijen was onduidelijk waarom juist nu aandelen Schiphol moeten worden verkocht en welke problemen met de aandelenverkoop worden opgelost. Volgens de SP is de verkoop niet ingegeven door bestuurlijke of financiële problemen, maar door ideologische blindheid van minister Zalm.

Ronald van Raak SP-senator Ronald van Raak: "Deze minister zou ik niet graag te logeren vragen. Voor je het weet verkoopt hij al je gordijnen en meubilair. Busbedrijf Connexxion moet worden verkocht, aan beleggers of aan een bank. 49 procent van de aandelen van de Luchthaven Schiphol moet worden verkocht. Daarbij laat de minister vooral zijn oren hangen naar president-directeur Cerfontaine van Schiphol, die hoopta een beursgang meer geld te kunnen lenen. Maar Schiphol is financieel gezond en heeft nooit problemen gehad met investeringen. Misschien is er geld nodig voor de internationale ambities van Schiphol, maar het is tekenend dat dit nu al ten koste moet gaan van de nationale luchthaven. Minister Zalm hoopt met de verkoop eenmalig een miljard euro binnen te halen. De luchthaven Schiphol is echter volop in ontwikkeling en het bedrijf Schiphol is, behalve een luchthaven, ook een vastgoedfirma en een internationaal opererende grondexploitant. Het is de vraag of we nu ons tafelzilver niet tegen schrootprijs verkopen."

De verkoop van aandelen kan aanleiding zijn voor bestuurlijke ondoorzichtigheid rondom Schiphol. Zalm wil door de aandelenverkoop meer private investeerders binnenhalen en Schiphol "meer bedrijfsmatig" laten werken. Volgens Van Raak is het wachten tot die aandeelhoudersbelangen botsen met de publieke belangen rondom Schiphol, op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid en de noodzaak om niet alleen te blijven investeren in de commerciële activiteiten rondom Schiphol, maar vooral in de luchthaven zélf: "Over dit debat hangt de schaduw van het verleden, toen marktwerking in de publieke sector een geloofsartikel was waarover geen serieus debat mogelijk was. Ondertussen hebben we meer ervaring opgedaan met liberaliseringen, bij bus, trein en taxi. Het moet ook Zalm duidelijk zijn geworden dat de beloften van lagere kosten, meer investeringen en betere service illusies zijn gebleken. De politiek van liberalisering van publieke diensten werd geformuleerd ten tijde van Paars I. Tien jaar later is dit beleid toe aan een herziening, zeker in het transport en vervoer. PvdA, die tien jaar geleden een voorstander was van liberaliseringen, is ondertussen "om". CDA zal onder coalitiedwang instemmen met de plannen van Zalm. Op die manier houdt de VVD de politiek gevangen in kortzichtige ideologische concepten."

De gemeenten Amsterdam en Rotterdam, die naast het rijk medeaandeelhouder zijn van Schiphol, moeten nog instemmen met de aandelenverkoop. Zij hebben zich uitgesproken tegen de verkoop, maar worden door de minister financieel onder druk gezet om toch met zijn plannen in te stemmen.