Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties



Actieplan Gemeentelijke dienstverlening

21 juni 2006

Minister Pechtold biedt hierbij de Tweede Kamer het Actieplan Gemeentelijke dienstverlening 2006-2010 ter informatie aan. Dit plan is een gemeenschappelijk initiatief van zeven gemeentesecretarissen en drie DG'n van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Op 2 juni is het plan door hen ondertekend. De minister vindt dit een goed initiatief van een overheid die samenwerkt om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Met het actieplan wordt namelijk verder gewerkt aan een klantgerichte, transparante en toegankelijke gemeente.
---

Hierbij bied ik u het Actieplan Gemeentelijke dienstverlening 2006-2010 ter informatie aan. Dit plan is een gemeenschappelijk initiatief van zeven gemeentesecretarissen en drie DG'n van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben zich informeel verenigd in `De Kloosterhoeve'. Het gaat om de gemeentesecretarissenvan Amsterdam, Den Haag, Dordrecht, Enschede, Leiden, Rotterdam en Zwolle en de Directeuren-Generaal Programma Andere Overheid, Koninkrijksrelaties en Bestuur en Management Openbare Sector. Op 2 juni is het plan door hen ondertekend.

Ik vind dit een goed initiatief van een overheid die samenwerkt om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Met het actieplan wordt namelijk verder gewerkt aan een klantgerichte, transparante en toegankelijke gemeente. Met de tekening is daarom weer een stap gezet in het realiseren van de Andere Overheid op een manier die daarbij past: gemeenten gaan samen aan de slag om de samenleving betere diensten te leveren en het Rijk ondersteunt hen daarin. De concrete acties gaan over de realisatie van de gemeentelijke contactcentra (`Antwoord'), de Persoonlijke Internetpagina's (PIP), het verminderen van de lasten voor burgers, ondernemers en instellingen en de kwaliteitsinstrumenten voor de gemeenten. Persoonlijk commitment, passie voor de overheid en de wil om echt samen te werken en van elkaar te leren hebben dit plan mogelijk gemaakt.

Daarbij is slim gebruikt gemaakt van hetgeen al eerder bestuurlijk ontwikkeld is, zoals de uitvoeringsagenda van de VNG-commissie Jorritsma en het actieprogramma Andere Overheid. Maar ook de onlangs door mij aan u toegezonden Verklaring `Beter dienstverlening, minder lasten met een elektronische overheid' heeft een belangrijke rol gespeeld. Met deze verklaring die ik op 8 april gesloten heb met de VNG, IPO en de Unie van Waterschappen is een gemeenschappelijke bestuurlijke agenda gemaakt. Hiermee kan beter regie worden gevoerd op dit domein en kan bijvoorbeeld het bouwen aan onderdelen van de e-overheid zoals de contactcentra en de Persoonlijke Internet Pagina en de vermindering van administratieve lasten effectiever en efficiënter plaatsvinden. De kracht van het voorliggende actieplan is dus ook dat al deze bestuurlijke afspraken meteen in de praktijk worden gebracht, natuurlijk binnen de kaders van de gemeentelijke collegeprogramma's.

Verder is het bijzonder dat dit plan niet alleen bestemd is voor de zeven gemeenten die het ontwikkeld hebben. Juist niet. De gemeentesecretarissen en de DG'n nodigen expliciet andere gemeenten uit zich aan te sluiten en met het actieplan aan de slag te gaan. De ervaringen die men opdoet, deelt men met andere gemeenten om zo van en met elkaar te leren. Aan deze oproep is meteen al op 2 juni gehoor gegeven door de gemeentesecretarissen van Utrecht, Emmen en Ede. Het komend jaar spannen zij zich allen in om met nog meer collega's aan de slag te gaan. Daarom organiseren zij samen met Andere Overheid, en overigens ook ondersteund door de VNG en het IPO, regionale themabijeenkomsten.

Het is dus een kwestie van Gewoon Samen Doen en dit soort initiatieven steun ik dus van harte!

De minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties

Alexander Pechtold

Rechts in de kantlijn kunt u het Actieplan Gemeentelijke dienstverlening downloaden in PDF formaat


***
Download het originele bericht in PDF-formaat. Zie het origineel