Politie Limburg-Zuid

Politie-motorrijders uit Benelux beveiligen samen rit van Ronde van Frankrijk

ESCH-SUR-ALZET, Groot-Hertogdom Luxemburg .- Op 4 juli 2006 escorteren Belgische, Nederlandse en Luxemburgse motoragenten samen een rit van de Ronde van Frankrijk. De rit gaat van het Luxemburgse Esch-sur-Alzet over België naar Valkenburg in Nederland. Deze grensoverschrijdende samenwerking tussen de politiediensten van de Beneluxlanden is mogelijk dankzij het verdrag van Senningen van 2004.

De rit van 4 juli van de Ronde van Frankrijk rijdt 90 km in het Groot-Hertogdom Luxemburg, 90 km in België en 47 km in Nederland. De Luxemburgse verkeerspolitie, de Wegpolitie van de Belgische Federale Politie en de verkeerspolitie van de Nederlandse regio Zuid-Limburg leveren elk 8 motards en commandovoertuigen. Het parcours van de rit wordt drie uur op voorhand beveiligd door agenten van de plaatselijke, lokale politie.

Opdrachten
De Benelux-motards, van hun kant, hebben volgende opdrachten:
- De renners begeleiden.

- Een ziekenwagen begeleiden mocht een ongeval gebeurd zijn in het peloton. Precies voor deze begeleiding is het handig politieagenten van de drie landen bij te hebben. Zo ben je er in elk land zeker van dat de politie-motorrijders de ziekenwagen zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis kunnen escorteren.
- De veiligheid verzekeren van de publiciteitskaravaan die 220 voertuigen telt.

In juni 2004 hebben de Benelux-landen echter het nieuwe Senningen-verdrag getekend waardoor een nauwere samenwerking tussen Belgische, Nederlandse en Luxemburgse politieagenten op het terrein mogelijk wordt. Belgische en/of Luxemburgse politieambtenaren mogen bijvoorbeeld onder bepaalde voorwaarden optreden in Nederland en Nederlandse politieambtenaren mogen optreden in België en/of Luxemburg, ook onder bepaalde voorwaarden. Zo moet een agent bij een actie in een Benelux-land steeds de rechtsregels en de procedures van het gastland respecteren.

Voor de plaatselijke bevolking in elk land betekent de Benelux-samenwerking dat je een bevel kan krijgen van een buitenlandse politieagent (uit één van de Benelux-landen) op motor en dat je dit bevel moet opvolgen. Bijvoorbeeld: een Luxemburgse bewoner die zijn garage wil uitrijden en midden de publiciteitskaravaan zou belanden, kan van een Belgische of Nederlandse politieagent het bevel krijgen opzij te blijven staan.

Voordelen
De Benelux-samenwerking van de politie-motards heeft meerdere voordelen: . Betere operationele coördinatie : bij het overschrijden van de grenzen moet geen informatie-overdracht georganiseerd worden, de escorte rijdt gewoon door. . Besparing: normaal neemt een volledig politie-escorte aan de grens de taak van het escorte van het vorige land over. Dit betekent dat je op dagen waar de karavaan de grens overschrijdt, in beide landen een volledig escorte moet inzetten. Eén team met agenten uit de drie landen vormen, levert je dus een besparing op wat personeel betreft. . Veiligheid blijft overal verzekerd. Er zijn meer politieagenten vrij voor de verkeersbeveiliging elders.


---- --