Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
54 Vragen van de heer drs. C.J. Verhoef
(vragen binnengekomen op 6 juni 2006
en beantwoording door het college verzonden op 4 juli 2006)


In de afgelopen jaren heeft de gemeente Utrecht verschillende Forumscholen in Leidsche Rijn gebouwd. Het zijn scholen die landelijke bekendheid kregen door de slimme wijze van integratie van functies binnen één gebouw. Het betreffen hier o.a. de functies onderwijs, sport, bibliotheek en welzijn. De accommodatie was en is niet alleen bedoeld voor het onderwijs, maar ook voor buitenschoolse opvang in het geval de leerlingen geen les meer hebben. Ook kunnen buurtbewoners de accommodatie gebruiken op de vrije schooldagen en in de avonduren. Het achterliggend idee is dat het de integratie van de buurtbewoners bevordert.

Om het complexe proces van inroosteren, verhuur, het vinden van huurders en het stimuleren van activiteiten mogelijk te maken, werden clustermanagers benoemd en deze werden door de gemeente gefinancierd.

Echter, gebleken is dat na verloop van tijd de gemeente gestopt is met financiering van de clustermanager waardoor gebruik van de accommodatie in o.a. de avonduren wegviel.

De komst van de Forumscholen heeft een belangrijke verandering gebracht binnen welzijnsland. Echter, het welzijnsbeleid heeft - voor zover wij hebben kunnen nagaan - geen verandering ondergaan waarbij bepaalde aspecten van het welzijnswerk vervangen worden door nieuwe vormen zoals een clustermanager. Overigens vinden wij de term accommodatiemanager veel beter. Hij zorgt ervoor dat:
a. Zoveel mogelijk organisaties en burgers geïnteresseerd raken in het gebruik van de accommodatie.
b. De verschillende gebruikers worden ingepland.
c. Het beheer en de exploitatie van de accommodatie verantwoord geschied.
d. De accommodatie ordelijk wordt gebruikt.
e. Er afstemming in gebruik bij de vaste gebruikers binnen het gebouw (onderwijs, sport, etc) plaatsvindt.
f. Organisaties, groepen of burgers met de juiste instanties, indien nodig, in contact gebracht worden.
Allemaal zaken die wijzen op een vernieuwde en verzwaarde welzijnstaak.

Op grond van het vorenstaande komen wij met de volgende vragen:
1. Hoe is de ervaring geweest bij de inzet van clustermanagers bij de Forumscholen? Hierbij zouden wij gaarne een inzicht krijgen in de getallen betreffende bezettingspercentage, de kosten van de clustermanagers en de extra inkomsten - juist door de inzet van de clustermanagers.
In Voorn, het eerste multifunctionele voorzieningencluster in Leidsche Rijn is de eerste ervaring opgedaan met een clustermanager (facilitair manager). Vanuit het programma Integraal Accommodatiebeleid is voor twee jaar een stimuleringsbijdrage toegekend aan de gebruikers van Voorn, vanuit de gedachte dat het clustermanagement uiteindelijk door de organisaties zelf bekostigd zou gaan worden. De stimuleringsbijdrage bedroeg in het eerste jaar 50% en in het tweede jaar 25 % van de kosten van het clustermanagement (totale gemeentelijke bijdrage E 74.030, -, inclusief de inzet van het beheer vóór oplevering).
Bij het tweede voorzieniningencluster in Leidsche Rijn, Waterwin, is op basis van de ervaringen in Voorn het facilitair beheer op een andere wijze georganiseerd. In dit geval is voor de ingebruikneming van het gebouw door de verschillende organisaties een ondernemingsplan gemaakt, met ondersteuning door de projectleider Forum. Op basis van dit ondernemingsplan is er een subsidieverzoek ingediend bij gemeente Utrecht voor zowel een projectleider Forum ( voor de inhoudelijke samenwerking) als ook een clustermanager. Dit subsidieverzoek is gehonoreerd voor de periode van twee jaar (periode november 2004 - november 2006). De totale kosten voor de clustermanager bedragen E 85.696, waarvan gemeente Utrecht E 32.136,- betaalt.
De ervaring met accommodatiebeheer is zeer goed. Er is geen sprake van inkomsten door de inzet van een clustermanager, maar door inbreng van haar vakkundigheid en deskundigheid is dit een toegevoegde waarde voor de organisaties die gebruik maken van de voorziening.
Doordat het beheer goed geregeld en gefaciliteerd wordt ontstaat meer ruimte voor inhoudelijke samenwerking, daarmee kan aan het Forum concept inhoud en vorm worden gegeven. We hechten er veel belang aan dat deze koppeling in FORUM locaties versterkt wordt, zie hiervoor ook de beantwoording van vraag 4.
Wij hebben helaas geen gegevens van bezettingspercentages die gerelateerd kunnen worden aan de inzet van het cluster management.

2. Wat waren de maatschappelijke effecten op de sociale samenhang van de buurtbewoners door de inzet van de clustermanagers?
Door de organisaties in o.a. Waterwin worden klanttevredenheidsonderzoeken uitgevoerd, maar die zijn niet gericht op het functioneren van de clustermanager. Maatschappelijke effecten zijn moeilijk meetbaar. De inzet van de clustermanager is niet bedoeld voor / gericht op sociale samenhang in de buurt, zijn taak is om vraag naar gebruik van ruimten en het aanbod zo goed mogelijk te matchen. In goede samenspraak met de organisaties en bewonersgroepen uit de buurt.

3. Hoe verliep het gebruik van de Forumscholen na het terugtrekken van de clustermanagers?
In de Forumclusters Waterwin en 't Zand zijn de clustermanagers nog steeds aanwezig. In cluster Voorn is het clustermanagement weggevallen. In deze voorziening wordt ook in mindere mate een gezamenlijk inhoudelijk programma uitgevoerd en zijn ook minder gezamenlijke ruimten aanwezig dan de andere twee genoemde clusters, Voorn is ook nog geen FORUM locatie. De betrokken organisaties doen het beheer nu in overleg voor zover nodig vanuit de eigen programmering.
Met de beoogde opzet voor facilitair beheer (zie antwoord vraag 4) zal ook overlegd worden met de gebruikers van Voorn om in dit concept mee te gaan doen.

4. Wat is uw oordeel over de meerwaarde van de clustermanager voor enerzijds het gebruik van de accommodatie en anderzijds voor de integratie van de buurt?
De meerwaarde van een beheerder is zeker aanwezig en wordt ook door ons erkend, en is mede de aanleiding om samen met de Forumpartners een structurele oplossing te ontwikkelen voor het beheer. Het streven is om het model m.i.v. 1 augustus te implementeren. Voor de inhoudelijke samenwerking van de partners is een goed geregeld beheer immers randvoorwaardelijk.
Voor de buurt is de meerwaarde van een beheerder vooral zichtbaar in de ruimere openingstijden. Duidelijkheid over wanneer de accommodatie open is en beschikbaar voor buurtactiviteiten bevordert de ontplooiing van buurtactiviteiten en daarmee de integratie.

5. Bent u bereid om te onderzoeken of het welzijnsbeleid toe is aan bijstelling van dit beleid met het oog op het inzetten van clustermanagers (accommodatiemanagers)? Hiermee vindt voor een deel een nieuwe wijze van welzijnswerk plaats dat gericht is op het vergroten van de sociale samenhang van de buurt.
Het clustermanagement dient in onze visie faciliterend te zijn aan alle gebruikers (organisaties) in de accommodaties (onder andere welzijnswerk en scholen) . Door goed professioneel facilitair beheer kunnen het welzijnswerk en de andere organisaties in de cluster zich richten op hun kerntaken, waaronder het vergroten van de sociale samenhang in de buurten. Dit komt tot uiting in de Forumconcepten en de profielen die daarbij horen. Met de ontwikkeling die nu is ingezet in samenwerking met de FORUM partners lijkt ons op dit moment een bijstelling van het welzijnsbeleid op dit onderdeel niet opportuun.


6. Bent u bereid om te onderzoeken of het instellen van clustermanagers (accommodatiemanagers) voor de gewone vrijetijdsaccommodaties - zoals de buurthuizen - een meerwaarde kan hebben voor de sociale samenhang van de buurten?
Op dit moment lijkt ons een dergelijk onderzoek niet wenselijk. Wij onderschrijven het belang van de clustermanagers voor de FORUMlocaties en vullen dat nu ook in op de wijze zoals hierboven beschreven.


---- --