Senaat stemt op voorwaarden in met NZa
woensdag 5 juli 2006
Met aanneming van de Wet marktordening gezondheidszorg heeft de Eerste
Kamer dinsdag 4 juli het groene licht gegeven voor de definitieve
instelling van de Nationale Zorgautoriteit (NZa). Deze moet erop
toezien dat door voldoende marktwerking in de zorg de kosten binnen de
perken blijven en de kwaliteit verbetert. In de Eerste Kamer werd
benadrukt dat ook de positie van consumenten/patiënten door de Wet
marktordening versterkt moet worden. Zorgen had de senaat over de
verschillende toezichthouders waarmee de partijen te maken hebben
naast de NZa, zoals De Nederlandsche Bank (DNB), de Inspectie
Gezondheidszorg (IGZ), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het
College Bescherming Persoonsgegevens (CBP).
Motie
De Eerste Kamer eiste per motie van minister Hoogervorst inzage in de
samenwerkingsprotocollen die de NZa met de andere toezichthouders
heeft gesloten. De minister zegde toe deze half juli aan de Kamer te
sturen. Alleen met het CBP zijn de afspraken nog niet afgerond. Dat
protocol komt later. De senaat vond deze toezegging niet voldoende en
eiste dat de wet pas in werking treedt als de Eerste Kamer deze
protocollen heeft beoordeeld. Dat zal geschieden in de eerste
vergadering na de zomervakantie op dinsdag 5 september. Als gevolg
daarvan, zo erkende minister Hoogervorst met spijt, kan de Wet
marktordening gezondheidszorg die de instelling van de NZa regelt pas
op 1 oktober in werking treden in plaats van op 1 augustus wat de
bedoeling van de regering was. Nadat de minister deze knieval voor de
Eerste Kamer had gemaakt, trok de PvdA-senator Putters namens de
indieners de motie in.
Toezegging
Tijdens het debat heeft minister Hoogervorst ook enkele andere
toezeggingen gedaan. Zo zal de NZa niet optreden als rechter in eigen
zaak door opeenstapeling van functies te vermijden en zal de minister
zelf de vinger aan de pols houden bij de premiestelling in de zorg en
het bewaken van de kwaliteit, doelmatigheid en toegankelijkheid.
Positie consumenten/patiënten
PvdA-senator Putters zei voorts dat de minister meer aandacht moet
hebben voor de positie van consumenten/patiënten. Hij zei dat de PvdA
een positieve grondhouding aanneemt tegenover een mogelijke
Zorgconsumentenwet. Minister Hoogervorst kondigde aan dat hij ten
behoeve van de kabinetsformateur die na de verkiezingen in november
aantreedt, voorstellen zal nalaten voor de versterking van de positie
van patiënten. Dit zou volgens hem ook kunnen door aanpassing van
bestaande wetten.
Mevrouw Van Leeuwen (CDA) die teleurgesteld was over het feit dat de
minister essentiële vragen niet beantwoordde, haalde de toezegging
binnen dat uiterlijk 1 november de zorgverzekeraars de medezeggenschap
van verzekerden geregeld moeten hebben in hun statuten. Verzekeraars
die dan nog in gebreke zijn, worden in het openbaar aan de schandpaal
genageld door de NZa, zo verzekerde minister Hoogervorst.
Diagnose Behandelingscombinaties
Mevrouw Van Leeuwen klaagde met anderen over de problemen rond de
Diagnose Behandelingscombinaties (DBC's). Deze moeten de behandeling
van verschillende kwalen bij dezelfde patiënt op elkaar afstemmen.
Minister Hoogervorst zei dat het zonneklaar is dat deze problemen
moeten worden opgelost. Nadat er problemen rond declaraties openbaar
waren geworden had hij meteen een Task Force ingesteld, verzekerde hij
de senaat. De minister was niet bereid het oordeel van mevrouw Van
Leeuwen over te nemen dat de tussenrapportage van de voorlopige NZa
over de werking van het nieuwe zorgstelsel 'beschamend' is, vooral
voor de verzekeraars die volgens de CDA-senator niets hebben
gepresteerd op het gebied van de inkoop van zorg.
Autoriteit of adviseur
D66-woordvoerder Schouw hamerde erop dat de NZa meer machtsmiddelen
moet krijgen. Is het nu een autoriteit of een adviseur?, vroeg Schouw.
Hij zag de NZa eerder als adviseur van de Nationale
Mededingingsautoriteit (die bijvoorbeeld fusies tussen
zorgverzekeraars beoordeelt) en als adviseur van de minister zelf.
Namens de fracties van SGP en ChristenUnie wees senator Van den Berg
ook op het belang van invloed van verzekerden en rechten van
patiënten. GroenLinks-senator Van der Lans hekelde de snelheid van
handelen van de minister als het gaat om de invoering van marktwerking
en de traagheid bij het versterken van de positie van patiënten. Hij
betitelde de opmerking van de minister kwaliteit is de motor van de
concurrentie in de zorg als een gevaarlijke kreet. Volgens Van der
Lans leidt concurrentie in de publieke sector niet altijd tot het
resultaat dat men wenst. Naar zijn mening heeft de invoering van DBC's
geleid tot 'verzekeringsbureaucratie'.
Overtuigend
Mevrouw Dupuis (VVD) bracht het voorbeeld naar voren van een huisarts
die 50.000 euro in het rood staat door niet vergoede declaraties. Zij
was het niet eens met de eis van de rest van de Kamer over de
samenwerkingsprotocollen. Volgens haar is de afbakening tussen de
verschillende toezichthouders overtuigend en hoeft de senaat zich daar
niet over uit te spreken. Zij zette wel vraagtekens bij de drang naar
kwaliteitsverbetering. Over welk type kwaliteit gaat het? Volgens
mevrouw Dupuis is het vooral belangrijk dat een patiënt zich juist en
correct bejegend voelt. Mevrouw Slagter-Roukema (SP) wees erop dat het
vooral draait om de vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt. Naar
haar oordeel leidt het nieuwe zorgstelsel vooral tot groei van het
wantrouwen.
Misverstand
Minister Hoogervorst zei dat het een misverstand is te denken dat de
NZa vooral over de kwaliteit in de gezondheidszorg waakt. De Inspectie
Gezondheidzorg is de enige autoriteit op het gebied van kwaliteit. Wel
krijgt de NZa tot taak om manco's in de kwaliteit te signaleren.
---
link (opent in een nieuw venster) stenogram 4 juli 2006 Dit is een
downloadbaar word-bestand van 501 Kilobyte word
link (opent in een nieuw venster) stenogram 3 juli 2006 Dit is een
downloadbaar word-bestand van 310 Kilobyte word
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Eerste Kamer der Staten Generaal