Gemeente Harderwijk


Harderwijk gaat toeristisch voor `goud'

Het gemeentebestuur van Harderwijk blijft zich de komende jaren richten op de dagrecreatie. Het college is voorstander van de vorming van een gezamenlijke publiek/private organisatie. Deze moet een sterk toeristisch `merk' en een marketingconcept ontwikkelen rond de driekleur Goud - Blauw - Groen. Blauw staat voor water: de randmeren, het Dolfinarium en het Waterfront. Groen is de natuur en het landelijke Hierden. Cultuur, Binnenstad en historie vormen samen het goud.

Deze beleidskeuzes hebben burgemeester en wethouders gemaakt op basis van de Beleidsvisie Recreatie en Toerisme en het bijbehorende businessplan dat adviesbureau DHV voor Harderwijk heeft opgesteld. Vanavond geeft de gemeenteraadscommissie Beleid algemeen over nota en keuzes haar oordeel. De vergadering, vanaf 19.30 uur, is openbaar.

Sterke troeven
Harderwijk heeft vele en veelzijdige sterke toeristisch-recreatieve troeven, zo stelt de nota vast. Ze zijn echter goed samen te vatten onder de driekleur Blauw - Groen - Goud. Waar het op aankomt is om ze verder te ontwikkelen en beter te verkopen. Een groei in bezoekersaantallen en in omzet van 5 % per jaar is reëel haalbaar. Gemeente en bedrijfsleven moeten daartoe hun organiserend vermogen ingrijpend verbeteren. Voor de gemeente ligt er een rol als coördinator, (mede)gastheer en voorwaardenschepper. De bedrijven moeten, inspelend op de trends in het toerisme, hun producten vernieuwen en verbreden.

Toerisme is namelijk behoorlijk trendgevoelig en daarop is het huidige aanbod in Harderwijk onvoldoende toegesneden. Om in te kunnen springen op steeds wisselende trends adviseert de nota een keuze voor `Vier seizoenen Welvaren´ als variatiemogelijkheid. Vier seizoenen welvaren richt zich op het verlengen van het toeristisch seizoen. Welvaren staat voor `zich lekker voelen, iets leren en iets doen', de actuele trends in recreatieland.

Het college stemt in met de door DHV voorgestelde marketingconcepten. Ook onderschrijft het college dat het vormen van één organisatie voor toerisme en recreatie gezamenlijk met de toeristische bedrijven een belangrijk speerpunt is. Deze organisatie moet Harderwijk promoten, ontwikkelt een gezamenlijk beeldmerk en ondersteunt de organisatie van evenementen en arrangementen.

Hoewel blauw, groen en goud elkaar moeten versterken, wil het college prioriteit geven aan versterking van de `gouden' Binnenstad. De huidige Kwaliteitsslag Binnenstad speelt hier al op in. Het Waterfront zal het `blauwe' aanbod met name voor de vaartoerist verstevigen en zorgt voor een metamorfose van onder andere het Boulevardgebied. Groen biedt slechts beperkte ontwikkelingsmogelijkheden gezien de druk op het behoud van de Veluwe.

Gezinnen en senioren
Als kansrijke doelgroepen voor het nieuwe Harderwijkse concept ziet de beleidsvisie gezinnen met kinderen (toch al aanwezig vanwege het Dolfinarium) en de vitale senioren: 50+ers met meer vrije tijd en mogelijkheden. Geconstateerd wordt dat de huidige beeldvorming van Harderwijk door het Dolfinarium te eenzijdig ligt op een jong publiek.

Voor het versterken van `goud' moet Harderwijk een inhaalslag maken door middel van evenementen, historische routes en creatieve samenwerking tussen de toeristische partners. Ook een gevarieerder aanbod aan winkels en horeca is belangrijk om de aantrekkingskracht te vergroten.
De ambitie moet volgens de Beleidsvisie Recreatie en Toerisme zijn dat Harderwijk tegen 2020 wordt erkend als een parel, met blauwe, groene en gouden uitstraling.

De Beleidsvisie Recreatie en Toerisme is tot stand gekomen via een interactief proces. Bureau DHV is begeleid door een klankbordgroep van mensen uit de toeristische sector. De klankbordgroep onderschrijft de conclusies en aanbevelingen van de nota ten volle. Dat geldt ook voor de constatering dat het van belang is het organiserend vermogen van gemeente en bedrijfsleven te bundelen. Het college heeft met het oog op versterking van de toeristische activiteiten besloten meer menskracht in te zetten op het beleidsveld Economische Zaken en Recreatie en Toerisme. Dit met het oog op het grote belang voor de economische groei en werkgelegenheid.

De Beleidsvisie Recreatie en Toerisme is te lezen in de Stadswinkel en via www.harderwijk.nl.