Gemeente Harderwijk
Harderwijk gaat toeristisch voor `goud'
Het gemeentebestuur van Harderwijk blijft zich de komende jaren
richten op de dagrecreatie. Het college is voorstander van de vorming
van een gezamenlijke publiek/private organisatie. Deze moet een sterk
toeristisch `merk' en een marketingconcept ontwikkelen rond de
driekleur Goud - Blauw - Groen. Blauw staat voor water: de randmeren,
het Dolfinarium en het Waterfront. Groen is de natuur en het
landelijke Hierden. Cultuur, Binnenstad en historie vormen samen het
goud.
Deze beleidskeuzes hebben burgemeester en wethouders gemaakt op basis
van de Beleidsvisie Recreatie en Toerisme en het bijbehorende
businessplan dat adviesbureau DHV voor Harderwijk heeft opgesteld.
Vanavond geeft de gemeenteraadscommissie Beleid algemeen over nota en
keuzes haar oordeel. De vergadering, vanaf 19.30 uur, is openbaar.
Sterke troeven
Harderwijk heeft vele en veelzijdige sterke toeristisch-recreatieve
troeven, zo stelt de nota vast. Ze zijn echter goed samen te vatten
onder de driekleur Blauw - Groen - Goud. Waar het op aankomt is om ze
verder te ontwikkelen en beter te verkopen. Een groei in
bezoekersaantallen en in omzet van 5 % per jaar is reëel haalbaar.
Gemeente en bedrijfsleven moeten daartoe hun organiserend vermogen
ingrijpend verbeteren. Voor de gemeente ligt er een rol als
coördinator, (mede)gastheer en voorwaardenschepper. De bedrijven
moeten, inspelend op de trends in het toerisme, hun producten
vernieuwen en verbreden.
Toerisme is namelijk behoorlijk trendgevoelig en daarop is het huidige
aanbod in Harderwijk onvoldoende toegesneden. Om in te kunnen springen
op steeds wisselende trends adviseert de nota een keuze voor `Vier
seizoenen Welvaren´ als variatiemogelijkheid. Vier seizoenen welvaren
richt zich op het verlengen van het toeristisch seizoen. Welvaren
staat voor `zich lekker voelen, iets leren en iets doen', de actuele
trends in recreatieland.
Het college stemt in met de door DHV voorgestelde marketingconcepten.
Ook onderschrijft het college dat het vormen van één organisatie voor
toerisme en recreatie gezamenlijk met de toeristische bedrijven een
belangrijk speerpunt is. Deze organisatie moet Harderwijk promoten,
ontwikkelt een gezamenlijk beeldmerk en ondersteunt de organisatie van
evenementen en arrangementen.
Hoewel blauw, groen en goud elkaar moeten versterken, wil het college
prioriteit geven aan versterking van de `gouden' Binnenstad. De
huidige Kwaliteitsslag Binnenstad speelt hier al op in. Het Waterfront
zal het `blauwe' aanbod met name voor de vaartoerist verstevigen en
zorgt voor een metamorfose van onder andere het Boulevardgebied. Groen
biedt slechts beperkte ontwikkelingsmogelijkheden gezien de druk op
het behoud van de Veluwe.
Gezinnen en senioren
Als kansrijke doelgroepen voor het nieuwe Harderwijkse concept ziet de
beleidsvisie gezinnen met kinderen (toch al aanwezig vanwege het
Dolfinarium) en de vitale senioren: 50+ers met meer vrije tijd en
mogelijkheden. Geconstateerd wordt dat de huidige beeldvorming van
Harderwijk door het Dolfinarium te eenzijdig ligt op een jong publiek.
Voor het versterken van `goud' moet Harderwijk een inhaalslag maken
door middel van evenementen, historische routes en creatieve
samenwerking tussen de toeristische partners. Ook een gevarieerder
aanbod aan winkels en horeca is belangrijk om de aantrekkingskracht te
vergroten.
De ambitie moet volgens de Beleidsvisie Recreatie en Toerisme zijn dat
Harderwijk tegen 2020 wordt erkend als een parel, met blauwe, groene
en gouden uitstraling.
De Beleidsvisie Recreatie en Toerisme is tot stand gekomen via een
interactief proces. Bureau DHV is begeleid door een klankbordgroep van
mensen uit de toeristische sector. De klankbordgroep onderschrijft de
conclusies en aanbevelingen van de nota ten volle. Dat geldt ook voor
de constatering dat het van belang is het organiserend vermogen van
gemeente en bedrijfsleven te bundelen. Het college heeft met het oog
op versterking van de toeristische activiteiten besloten meer
menskracht in te zetten op het beleidsveld Economische Zaken en
Recreatie en Toerisme. Dit met het oog op het grote belang voor de
economische groei en werkgelegenheid.
De Beleidsvisie Recreatie en Toerisme is te lezen in de Stadswinkel en
via www.harderwijk.nl.