RWI: aanbieding SUWI-advies aan minister De Geus

Raad voor werk en inkomen

PERSBERICHT

RWI: wijziging structuur uitvoering sociale zekerheid vooralsnog niet aan de orde

Den Haag, 6 juli 2006

Werkgevers, werknemers en gemeenten constateren in de Raad voor Werk en Inkomen dat de dienstverlening binnen het SUWI-stelsel nog niet op het gewenste niveau ligt. Maar de Raad ziet wel positieve ontwikkelingen in de uitvoering van de sociale zekerheid. Volgens de RWI kunnen de noodzakelijke aanpassingen en verbeteringen, met als doel een meer klantgerichte en decentrale aanpak, binnen het huidige stelsel plaatsvinden. De partijen in de RWI hebben op dit moment dan ook geen behoefte aan ingrijpende structuurwijzigingen in de uitvoering van de sociale zekerheid.
De RWI heeft zijn SUWI-advies vandaag aan demissionair minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangeboden. Tegelijkertijd heeft de RWI zijn Reïntegratiemarktanalyse 2006 gepresenteerd. Beide publicaties verschijnen aan de vooravond van de brede SUWI-evaluatie, die door het kabinet is uitgezet en naar verwachting in het najaar wordt afgerond.

Het SUWI-stelsel ging in 2002 van start. Kernpunt is een keten van dienstverlening door publieke instanties als UWV, CWI en gemeenten. Tegelijkertijd kwam er een reïntegratiemarkt: private bedrijven voeren in opdracht van UWV en gemeenten reïntegratiediensten uit. De RWI vindt dat een discussie nu over de structuur van SUWI (Structuur Uitvoering Werk en Inkomen) de aandacht afleidt van de mogelijkheden die er zijn om binnen het huidige stelstel tot verdere verbeteringen te komen.

De kritiek van de RWI op het functioneren van de uitvoeringsinstanties spitst zich toe op de vaak nog weinig positieve ervaringen van cliënten en werkgevers. Volgens de RWI is het noodzakelijk dat zowel werkgevers als werkzoekenden over vaste contactpersonen kunnen beschikken. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor een vraaggerichte benadering en voor meer samenwerking met private partijen. De Raad wijst hierbij op de sterk toegenomen verantwoordelijkheden van sociale partners voor reïntegratie en preventie van uitval (poortwachterfunctie), en op de positieve effecten hiervan op de aantallen uitkeringsgerechtigden.
In de uitvoering van de sociale zekerheid is meer behoefte ontstaan aan publiek-private samenwerking. De RWI pleit ervoor dat ook het publieke uitvoeringscluster (CWI, UWV en gemeenten) zijn dienstverlening hierop aanpast.
De RWI heeft moeite met bezuinigingen op het bemiddelingsbudget van het CWI. Op een krappe arbeidsmarkt, waarop moeilijk vervulbare vacatures de economische ontwikkeling kunnen schaden, is het van belang dat er genoeg middelen zijn voor het oplossen van knelpunten aan de boven- én onderkant van de markt.

De RWI stelt voor dat het ministerie van SZW het UWV en het CWI meer vrijheden geeft om eigen beleid te voeren en keuzes te maken, ook als het gaat om besteding van de hen toegekende budgetten. Hierdoor kunnen op decentraal niveau gemeenten en CWI- en UWV-kantoren veel meer dan nu het geval is met elkaar zakelijke prestatieafspraken maken. Ook adviseert de RWI het instellen van gezamenlijke regionale managementteams. Volgens de Raad oriënteren werkzoekenden zich bij uitstek lokaal of regionaal en hebben werkgevers juist op die niveaus vacatures in de aanbieding. Vandaar de noodzaak dat ook de uitvoeringsinstanties zich op het lokale en/of regionale niveau gaan focussen. De RWI wijst in dit verband op zijn recente voorstellen om een adequaat regionaal arbeidsmarktbeleid van de grond te krijgen.

Op belangrijke onderdelen schieten de prestaties van de uitvoeringsinstanties nog te kort. Zo krijgen kansarme werkzoekenden nauwelijks reïntegratietrajecten aangeboden, terwijl gebleken is dat die bij uitstek voor hen zinvol zijn. Ook wordt er nog te weinig aan scholing gedaan. Verder valt op dat er nauwelijks geïnvesteerd wordt in vervulling van moeilijk vervulbare vacatures, terwijl daar juist maatschappelijk veel winst te behalen valt. De RWI wil dat dit soort activiteiten van de uitvoeringsinstanties opgewaardeerd worden. Dit kan bijvoorbeeld door bijzondere prestaties extra mee te laten wegen in de prestatieindicatoren of er financiële prikkels aan te verbinden.

De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de regering over het brede terrein van werk en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en het verbeteren van de kwaliteit op de reïntegratiemarkt behoort eveneens tot de kerntaken van de RWI.

Voor de redactie,