Suzuki Grand Vitara & Monster Tajima overall winnaar van âPikes Peak
International Hill Climbâ
(7/6/2006)
Op 1 juli j.l. werd in Colorado Springs, USA, de 84e âPikes Peak
Internationalâ heuvelklim georganiseerd en âMonsterâ Tajima behaalde
in zijn Suzuki Grand Vitara Hill Climb Special de overall overwinning,
90 jaar na de eerste editie van dit beroemde evenement!
Direct al tijdens de eerste test bewees Tajima met prima
trainingstijden het ware potentieel van de Suzuki. Tijdens beide
testdagen draaide de Suzuki-rijder de snelste tijd op het eerste en
het laatste traject. Op de wedstrijddag zelf pakten - letterlijk -
donkere wolken zich samen boven het parcours van de heuvelklim nadat
de motorrijders hun wedstrijd hadden gereden. Plotseling begon het op
het hoogste deel van het traject te sneeuwen, later zelfs gevolgd door
grove hagel. De heuvelklim werd door de verslechterende
weersomstandigheden diverse malen stilgelegd en uiteindelijk besloot
de wedstrijdorganisatie om de raceafstand met eenderde in te korten
tot 16 mijl.
De kortere wedstrijdafstand weerhield Tajima er echter niet van met
âmaximum attackâ van start te gaan. Zijn split time was dan ook
sneller dan die van recordhouder Rod Millen en hij passeerde de
Devil's Playground eindstreep als allersnelste, tot groot enthousiasme
van de toeschouwers. De tweede plaats was voor W. Dallenbach die met
een tijd van 7 min. 38 sec vierenveertig seconden meer nodig had in de
race naar de top.
âPikes Peak Internationalâ Heuvelklim
De Pikes Peak International heuvelklim wordt ook wel de âDe Race naar
de Wolkenâ genoemd. De geschiedenis gaat terug naar 1916 en dit jaar
was het de 84e keer dat de race naar de top werd georganiseerd. De
startstreep bevindt zich op een hoogte van 2.862 meter en de
finishlijn op 4.300 meter. Deelnemers moeten dus afrekenen met een
hoogteverschil van maar liefst 1.400 meter.
De afstand bedraagt 20 kilometer en het traject kent 156 bochten. De
formule van de race is heel simpel: wie het snelst boven is, is de
winnaar.
Het parcours is onderverdeeld in drie secties: het lager gelegen hoge
snelheidsdeel na de start, het bochtige middelste deel en het verlaten
hoogste deel na 3.660 meter waar geen bomen meer groeien.
Het wegdek van de drie secties is afwisselend en varieert van stukken
met asfalt tot ruw onverhard, en â uiteraard â ontbreekt de vangrails.
Dat betekent dat iedere foute manoeuvre wordt âbeloondâ met een
duikeling de helling af.
Door de grote hoogte hebben de coureurs ook rekening te houden met het
geringe zuurstofgehalte in met name de derde sectie. De auto moet
daarnaast voorzien zijn van grote vleugels, een uitstekende
aërodynamische balans en, bovenal, van 1.000 pk.
Suzuki en âMonsterâ Tajima kwamen in 1989 voor het eerst in actie op
de flanken van de Pikes Peak. In 1993 won hij met de Cultus, voorzien
van twee motoren, de Unlimited Division. En in 1995, toen de race door
de slechte weersomstandigheden ook al was ingekort, draaide Tajima met
zijn tweemotorige Escudo de allersnelste tijd van alle deelnemers.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai