Verzekerde en huisarts negatief fusies zorgverzekaars

Marketresponse b.v.

Zorgverzekerde en huisarts negatief over fusies zorgverzekeraars

Een aantal weken geleden kondigden VGZ en Univé aan hun krachten op het gebied van zorgverzekeringen te bundelen. Onlangs volgden Menzis, Agis en de Delta Lloyd groep met eenzelfde bericht. Aanleiding voor MarketResponse om aan verzekerden en huisartsen te vragen hoe zij deze ontwikkeling ervaren.
Verzekerden en huisartsen oordelen negatief over de fusiegolf. Beide groepen geloven in grote meerderheid dat vooral de zorgverzekeraar beter wordt van de fusie (verzekerden 62%, huisartsen 83%). Een kleine groep verzekerden (22%) denkt dat ook de klanten van de fuserende maatschappijen zullen profiteren van de voordelen. Bij de huisartsen is de groep die de voordelen ziet voor de consument nog kleiner (14%). Zowel verzekerden als huisartsen vinden dat de macht van de verzekeraar in de zorg te groot wordt.

Mening van de zorgverzekerde
59% van de verzekerden is bekend met ten minste 1 van beide aangekondigde fusies. De meeste verzekerden (55%) vinden de fusies een logisch gevolg van de groeiende marktwerking in de zorg.
Maar iets meer dan een kwart (30%) van de verzekerden vindt de fusies ook in het belang van de consument. De grootste angst is dat de dienstverlening na de fusie minder goed zal zijn dan bij niet-fuserende verzekeraars. Verzekerden vinden verder dat de fuserende zorgverzekeraars te veel macht krijgen in de gezondheidszorg. 63% van hen is het met deze uitspraak eens.

Verzekerden van de fusiepartners hebben veelal niet de verwachting dat hun premie lager zal zijn dan die van niet-fuserende maatschappijen. Slechts 25% denkt er financieel voordeel bij te hebben dat de maatschappijen gaan fuseren. Een meerderheid van de verzekerden denkt dat hun zorgverzekeraar na de fusie beter zal kunnen inkopen bij zorgverleners dan partijen die niet fuseren. Het voordeel dat hieruit mogelijk voortvloeit, blijft volgens de verzekerden echter bij de verzekeraar. Bijna tweederde van alle verzekerden (62%) is het dan ook eens met de stelling 'De zorgverzekeraars gaan alleen maar fuseren om meer winst te maken'. Dit is opvallend, daar een aantal van de fuserende partijen zegt geen winstoogmerk hebben.

Mening van de huisarts
Van de huisartsen is 87% bekend met ten minste 1 van de 2 aangekondigde fusies. Driekwart beoordeelt de fusiegolf als negatief of sterk negatief. In de eerste spontane reactie van de huisartsen op het onderwerp zijn 4 hoofdstromen waar te nemen:

- Zorgverzekeraars krijgen te veel macht (36%)

- De consument wordt de dupe/er blijft geen of te weinig keuzevrijheid voor de consument (23%)

- Het is logisch/was te verwachten (12%)

- Het is makkelijk, want het scheelt in de administratieve belasting van de praktijk (12%)

Bij het totaaloordeel over de fusies blijkt dat huisartsen vooral het belang van de consument zwaar mee laten wegen. Driekwart van de huisartsen vindt dat de fusies niet in het belang van de consument zijn. Slechts 7% verwacht dat de consument er beter van wordt.
Huisartsen oordelen verder dat de kwaliteit van zorg niet gediend is door de fusies. Door de fusie zullen de zorgverzekeraars bovendien nog meer macht krijgen vindt 90%. Een deel van deze groep wijst er daarbij op dat het verzekeraars wel wordt toegestaan te fuseren, terwijl het huisartsen niet wordt toegestaan om verregaand samen te werken of gezamenlijk in te kopen.

De voordelen die de huisartsen zien zijn beperkt tot het administratieve voordeel voor de eigen praktijk. Minder zorgverzekeraars betekent minder factuuradressen en dus een efficiëntere declaratie en betalingstroom. Het is echter slechts een kleine groep (12%) die deze voordelen spontaan weet te noemen.

Over het onderzoek
Het onderzoek onder verzekerden is uitgevoerd met gebruikmaking van telefonische interviews en opgenomen in een omnibus, binnen het panel van MarketResponse: De Onderzoek Groep. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 12 tot 17 juni 2006, onder een representatieve steekproef (506 waarnemingen), van personen van 18 jaar en ouder.

Het onderzoek onder huisartsen is uitgevoerd door middel van internetonderzoek onder de leden van het huisartsenpanel van MarketResponse. Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 19-24 juni 2006, onder een representatieve steekproef (110 waarnemingen).

Inzicht in de scores of vragen naar aanleiding van dit persbericht? Op onze website www.marketresponse.nl is dit persbericht terug te vinden inclusief een grafisch overzicht van de scores van de respondenten (rubriek Nieuws linksonder op de homepage). Voor een toelichting op de resultaten van het onderzoek kunt u contact opnemen met:


- Wolter Kloosterboer: w.kloosterboer@marketresponse.nl, 033-3303220 of 06-20618614
- Marieke Welters: m.welters@marketresponse.nl, 033-3303333

Publicatie alleen met bronvermelding MarketResponse BV