Provincie Zuid-Holland

Vergadering Gedeputeerde Staten 4 juli 2006

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 4 juli 2006. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder 'Stateninformatie'.

Zomerreces 2006 In de zomer en vakantieperiode vergaderen GS minder. De laatste GS-vergadering voor het zomerreces is op 4 juli. De eerste vergadering na het zomerreces is 22 augustus.

Meetellen en meedoen in Zuid-HollandAls burgers deelnemers zijn aan de samenleving, is hun eigen belang verbonden aan dat van het geheel en willen zij in dat geheel ook investeren. Meedoen is niet vrijblijvend, maar noodzakelijk. Het is ook van belang voor economische en ruimtelijke ontwikkelingen in de komende jaren. Juist kwetsbare groepen hebben hierbij bijzondere aandacht nodig. Dat stelt het college van GS in de visie Samenleving "Meetellen en meedoen". In deze visie vormt participatie een belangrijke sleutel tot succes. In de notitie gaat het college onder meer in op de jeugdzorg, de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, de zorg voor ouderen, de voorzieningenstructuur en op behoud en ontwikkeling van culturele waarden. De visie Samenleving wordt aangeboden aan Provinciale Staten (PS).De visie Samenleving is binnenkort op de website www.zuid-holland.nl te vinden onder Samenleving en Cultuur.

Werken met ideeën uit de regio over landbouw en landschapGS hebben de Contourennota Levend Landschap vastgesteld als beleidskader voor de grondgebonden landbouw en het landschap in de provincie. Het uitgangspunt van de provincie is doen wat werkt; geen extra regelgeving, maar werken met de ideeën uit de regio. Zuid Holland omvat een grote afwisseling aan karakteristieke landschappen. De kernkwaliteiten zijn beschreven en vormen het vertrekpunt voor het opstellen van uitvoeringsprogramma's. De provincie nodigt de regio uit om deze uitvoeringsprogramma's op te stellen. In de Contourennota worden vijf gebieden genoemd, waar de provincie prioriteit aan geeft: Hoeksche Waard, Krimpenerwaard, Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, Midden Delfland en Reeuwijk Boskoop.

Meer dynamiek in de detailhandelIn de structuurvisie detailhandel worden locaties vastgelegd waar regionale detailhandel gevestigd mag worden. Daarbij is onder andere gekozen voor het benutten van de mogelijkheden van enkele Stedenbaanlocaties. Tevens wordt in de visie beschreven waar locaties voor de gebundelde opvang van perifere detailhandel komen. Met de structuurvisie willen GS niet alleen de dynamiek in de sector bevorderen, maar ook een grotere vrijheid aan de gemeenten toekennen voor lokale winkelcentra. Daarom wordt in de visie de verantwoordelijkheid voor ontwikkelingen in winkelcentra tot een maximum bedrijfsoppervlak van 2000 vierkante meter bij de gemeenten neergelegd. Voorheen lag de grens bij 1000 vierkante meter.

Inzicht in de kantorenmarkt Zuid-HollandOm inzicht te krijgen in de kantorenmarkt in Zuid-Holland, is een onderzoek uitgevoerd door de Stec Groep. In het onderzoek wordt zowel ingegaan op de kwaliteit als op de kwantiteit van vraag en aanbod op de kantorenmarkt. De resultaten geven een goed beeld van de situatie per type kantorenlocatie, nu en in de toekomst, en aanknopingspunten voor provinciaal beleid. Uit het onderzoek blijkt dat leegstand op de kantorenmarkt circa 12 tot 15 procent bedraagt en dat de kans groot is dat een hoge leegstand voor een aantal locaties structureel wordt. Aanpak van deze locaties door middel van herstructurering, transformatie en sloop is dan ook noodzakelijk. Verder blijkt uit het onderzoek dat de komende decennia een belangrijke verschuiving plaats zal vinden van 'uitbreidingsvraag' naar 'vervangingsvraag'. De notitie over de kantorenmarkt wordt aangeboden aan PS.

Belangrijkste opgaven rond ValkenburgLocatie Valkenburg is een van de vijf kernprojecten in het gebied As Leiden-Katwijk. Als opvolging van het ontwerpatelier As Leiden-Katwijk, waarin creatieve oplossingen voor de samenhang en knopen van deze projecten worden gezocht, is ook besloten tot een ontwerpatelier Valkenburg. Basis voor dit atelier zijn afgeronde studies en het voorliggende Programma van Uitgangspunten (PvU) dat is opgesteld door de stuurgroep Valkenburg. Het college van GS stemt in met het PvU, maar maakt hierbij twee kanttekeningen. Ten eerst moeten de gebieden Tjalmastrook en het deel tussen de N 206 en de A 44 in het afbakeningsgebied worden opgenomen. Ten tweede willen GS een actualisatie van de behoefte aan bedrijventerreinen op regionaal niveau, waarmee aangetoond kan worden of een bedrijventerrein op Valkenburg nodig is.

Stand van zaken woningbouw In de tweede voortgangsrapportage provinciale Woonvisie 2005-2014 worden de stand van zaken van de woningbouw, de actuele thema's in het beleid en bijzondere acties weergegeven. De rapportage maakt duidelijk dat de woningproductie van 2005-2006 achterblijft. De regio's hebben aangegeven dat zij dit in 2008-2009 denken in te halen. Daarnaast is als actueel thema opgenomen dat er volgens het rijk een mogelijke structurele bevolkingsdaling aankomt en dat deze prognoses moeten worden verwerkt in het bouwprogramma 2010-2020. Een van de bijzondere acties uit de voortgangsrapportage is het vergroten van de respons voor de gezamenlijke monitoring door provincie en regio. Het betreft een gezamenlijke monitoring woningproductie, waarin de gerealiseerde en lopende productie wordt gemeten ten opzichte van het programma.

Bestrijding van explosieven op bodem Noordzee geen taak provincieVoorzover dat redelijkerwijs mogelijk is moeten explosieven in de visgronden worden geruimd. Dat antwoorden GS op vragen die 30 mei zijn gesteld door Statenleden Lamers en Dijkstra (beiden CDA). De bevoegdheden hiertoe liggen echter op nationaal niveau. De provincie is geen bevoegd gezag rond de bestrijding van explosieven, zoals mijnen, bommen of torpedo's op de bodem van de Noordzee. Dit is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Defensie en de Kustwacht. Naar aanleiding van het ongeluk met het vissersschip 'Ouddorp 1' zijn diverse acties ondernomen, zoals het geven van voorlichting aan de visserijsector over explosieven. Naar aanleiding hiervan geven GS aan op dit moment geen aanleiding te zien tot verdere acties op dit punt.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2023 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Aanpak vervuiling en verkeersmanagement 80 km zonesDe leden Lamers (CDA) en Van der Sloot (PvdA) hebben in een eerder stadium vragen gesteld over 80 km zones rond de steden. Naar aanleiding van het antwoord hebben de leden aanvullende vragen gesteld, vooral over luchtkwaliteit en dynamisch verkeersmanagement. GS geven aan dat bijvoorbeeld op de Utrechtse Baan in Den Haag het verkeer richting Utrecht meer vervuiling oplevert dan voor de invoering van de 80 km/u maatregel. Ook "stad in" is dat het geval, maar de verhoging van concentraties betreft minder bevolkte gebieden. De leden vragen ook naar inzet van dynamisch verkeersmanagement. Het college antwoordt hierop dat er met Rijkswaterstaat regelmatig over dit onderwerp overleg is en dat er in diverse samenwerkingsverbanden bekeken wordt hoe de bereikbaarheid kan worden verbeterd.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2019staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Streven naar balans in risico's met breed gedragen visie Zuid-Holland zoekt naar een balans tussen economische en ruimtelijke ontwikkeling aan de ene en veiligheid aan de andere kant. Daarvoor hebben GS een visie bepaald die ingaat op keuzes die in Zuid-Holland gemaakt moeten worden over bedrijfsvestiging, woningbouw en infrastructuur voor het transport van gevaarlijke stoffen. Een hoofdrol is daarbij weggelegd voor het Rijnmondgebied. In de nota 'Risico's in balans, Provinciale visie op externe veiligheid met regionale uitwerking voor het Rijnmondgebied' worden de keuzes uitgewerkt. De visie wordt breed gedragen: de provincie heeft het document samen met DCMR Milieudienst Rijnmond, gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond en Stadsregio Rotterdam opgesteld. Alle partijen hebben de visie ook vastgesteld. De betrokken partijen willen voorkomen dat er nieuwe risico's ontstaan door productie, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. Verder gaan ze er voor zorgen dat bedrijven zelf verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid in de omgeving en maatregelen nemen om die veiligheid te waarborgen. Ook gaan de instanties een oplossing zoeken voor bestaande risico's door productie, opslag en vervoer van gevaarlijke stoffen. Daarnaast worden zorgvuldige communicatie met burgers over risico's en de zorg voor een goede samenwerking tussen en kwaliteit van hulpverlenende instanties als belangrijke doelstellingen aangewezen.Lees het hele persbericht.Samenwerkingsovereenkomst glastuinbouw in de ZuidplaspolderDe stichting Glastuinbouw Zuidplaspolder spant zich in om een locatie van 280 hectare netto nieuwe glastuinbouw (inclusief hervestiging) te realiseren in de Zuidplaspolder. De stichting heeft de provincie verzocht om samen met het ministerie van LNV en de Stichting Glastuinbouw Zuidplaspolder, de financiering van de procescoördinatie over te nemen. Het ministerie van LNV en de provincie hebben zich daartoe bereid verklaard. De provincie betaalt maximaal ruim 58.000 euro het rijk 56.000 euro, De resterende kosten zijn voor rekening van de stichting. De provincie en het ministerie bepalen mee hoe het proces eruit gaat zien. De overeenkomst omvat voorbereidende werkzaamheden voor een glastuinbouw-ontwikkelmaatschappij maar leidt niet tot deelname daaraan. De overeenkomst geldt tot het einde van de looptijd van de gezamenlijke opdracht, naar verwachting eind 2006.

Adviescommissie LeefomgevingkwaliteitGS zijn akkoord gegaan met de samenstelling van en de opdracht aan de Provinciale Adviescommissie Leefomgevingkwaliteit (PAL).Deze commissie is de opvolger van de PAL-in-oprichting die vanaf mei 2004 actief is geweest. De belangrijkste taak van de commissie PAL is het geven van advies aan GS en PS over de kwaliteit van de leefomgeving en de duurzaamheid bij grote strategische projecten. Bijvoorbeeld bij de uitwerking van grootschalige plannen op het gebied van groen, water en milieu, mobiliteit of van de Provinciale Economische visie. De commissie telt maximaal 15 leden die afkomstig zijn uit allerlei geledingen van de maatschappij, zoals bestuur, bedrijfsleven, waterbeheer, wetenschap, landbouw, milieu, natuurbescherming en recreatie en enkele onafhankelijke leden. Evaluatie van de Pal-in-oprichting levert onder meer op dat de commissie eerder moet worden betrokken bij en moet werken aan professionaliteit en zichtbaarheid.Indien PS in september ook akkoord gaan met de samenstelling en de opdracht van de PAL, kan de commissie op 1 oktober worden geïnstalleerd.

Provinciale bijdrage aan recreatieschappen in 2007De programmabegrotingen over 2007 voor de Natuur- en Recreatieschappen in Zuid-Holland zijn opgesteld en ter vaststelling aan PS gestuurd. De provincie Zuid-Holland is deelnemer in tien natuur- en recreatieschappen. Deze schappen zijn organisaties op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Als één van de deelnemers in deze schappen is de provincie Zuid-Holland gehouden aan deze Wgr, wat inhoudt dat zij samen met de andere deelnemers het jaarlijkse exploitatietekort van het schap voor haar rekening neemt. De verdeling van het exploitatietekort onder de deelnemers is vastgelegd in de Wgr. De gemeenschappelijke regeling schrijft formeel voor dat de deelnemers in gelegenheid worden gesteld om hun zienswijze kenbaar te maken. Hiervoor staat een termijn van zes weken.

Integratie & inburgering 2007: meer aandacht voor milieuHet Uitvoeringsprogramma 2007 voor integratie en inburgering heeft een nog sterker integraal karakter dan in 2006. Zo heeft de samenwerking met het beleidsveld milieu een verdieping in de aanpak aangebracht. Er komen projecten die gericht zijn op duurzaamheid, samenwerking en wijkontwikkeling. Voor een gezamenlijke aanpak is een platform van instellingen - milieu- en natuurorganisaties, welzijnswerk en CMO's - in het leven geroepen. Met ingang van 2007 zullen ook bibliotheken nadrukkelijker worden betrokken. Tot slot levert ook de provincie zelf een bijdrage aan de bestrijding van hoge jeugdwerkloosheid onder (vooral) allochtone jongeren door het bieden van extra stages en leerwerkplekken.

Aanpak slachtoffers loverboysSinds 2004 werkt Zuid-Holland aan de bestrijding van de problemen rond loverboys in de provincie. Zo is er een provinciale conferentie georganiseerd (maart 2005), besteedt de provinciale jongerensite www.blixum.nl aandacht aan het thema, is er voorlichting op scholen, aan professionals en ouders en is een betere hulpverlening aan en opvang van slachtoffers gerealiseerd. De acties voor het jaar 2007 zijn onder meer: doorgaan met de voorlichting op scholen en aan ouders (binnen opvoedbureaus), de productie van een voorlichtingsfilm en de verspreiding van de methodiek voor de behandeling van slachtoffers zoals die is ontwikkeld in het project 'Valor' van de Hoenderloo Groep. GS hebben de voortgangsnotitie 'Aanpak Slachtoffers Loverboys' vastgesteld en bieden deze notitie aan PS ter kennisneming aan.

Natuurmonument SolleveldAan het bestuur van de Stichting Bewonersbelangen Kijkduin, gemeente Den Haag zijn maatregelen toegezegd ter verbetering van het beheer, het onderhoud en het toezicht in het natuurmonument Solleveld in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998.

Subsidies

GS hebben ingestemd met de gewijzigde meerjaren activiteitenplan en begroting van het project Leiden -Life Meets Science en de verlening van de projectduur tot en met 31 december 2008. Hierdoor is de subsidie gewijzigd naar 100 procent van de subsidiabele kosten (1.714.199 euro) tot maximaal 450.000 euro. Aan de Stichting Cardea te Leiden is een projectsubsidie verleend van 286.000 euro voor diverse zorgtrajecten en investeringen in accommodaties. Aan de Stichting Horizon zijn een boekjaarsubsidie van bijna 160.000 euro voor capaciteitsplaatsen Hand in Hand en een subsidie van 103.051 euro ten behoeve van ATW vergoeding MKT Oostvoorne verleend. Aan de Stichting Wellant, de Algemene Vereniging voor Rietcultuur in Nederland (AVRN), de Stichting Groene Hart en de Boerderijenstichting Zuid-Holland zijn incidentele subsidies verleend van totaal 25.000 euro in het kader van Kwaliteitsimpuls Groene Hart Zuid-Holland 2006. GS stellen aan PS voor de volgende subsidies, uit de BIKL-middelen Sociale Infrastructuur, beschikbaar te stellen:

Maximaal 114.216 euro in 2006 en 228.432 euro in 2007 aan ProBiblio voor het project ICT-netwerk Kleine Kernen. Maximaal 75.000 euro aan de gemeente Lisse voor het project Back-office Basisbibliotheek Bollenstreek. Maximaal 78.110 euro aan de gemeente Schiedam voor het project Service Plus Punten. Maximaal 284.410 euro aan stichting De Knoop voor het project Brede School/De Knoop in Nesselande. Last onder dwangsomBij overtredingen van wet- en regelgeving kan de provincie een 'last onder dwangsom' opleggen.

Een last onder dwangsom is opgelegd aan Bunnik BV te Nieuwerbrug wegens overtreding van de Wet Milieubeheer. De last onder dwangsom in het kader van de Wet Milieubeheer opgelegd aan Uzimet te Rijswijk wordt opgeschort tot 1 september 2006.