Miko


Miko neemt Leo Coffee uit Hamburg over

Brussel, 6 juli 2006 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, kondigt een participatie van 49 % aan in het in Hamburg (Duitsland) gevestigde koffieservicebedrijf Leo Coffee GmbH. De overige 51 % van de aandelen zijn onderworpen aan een strikte call-overeenkomst, die Miko de garantie geeft om - tegen een vooraf bepaalde formule - de overige 51 % te verwerven ten laatste in 2012.

Leo Coffee GmbH is een koffieserviceorganisatie die sedert een decennium actief is op de Duitse markt. De focus van de verkoop ligt op de 'buitenhuismarkt', met name waar koffie wordt aangeboden aan verbruikers buiten de eigen huiselijke sfeer: horeca, bedrijven en instellingen. Dit gebeurt met directe verkoop in en rond Hamburg, en met verkoop via verdelers in de rest van Duitsland. De productverkoop bedraagt 800.000 EUR.

Leo Coffee heeft sinds zijn ontstaan schulden opgebouwd en kampt met terugbetalingsmoeilijkheden. Miko wijst erop dat het leeuwenaandeel van de overname gebeurt door schuldovername. 'Wij zijn ervan overtuigd dat, mits een professionalisering van het beleid en een aangepaste groeistrategie, Leo Coffee binnen enkele jaren voor ons winstgevend kan zijn', aldus Frans Van Tilborg, gedelegeerd bestuurder van Miko Koffie.

Frans Michielsen, CEO en gedelegeerd bestuurder van de Miko-groep, voegt eraan toe: 'Eind 2004 zijn wij in Duitsland een zeer grote private label klant verloren, waaraan wij vele jaren leverden. Dit hebben wij toen aan onze aandeelhouders bekend gemaakt. Na dit verlies zijn wij niet 'bij de koffiezakken blijven zitten', maar zijn wij dadelijk op zoek gegaan naar een overname-opportuniteit in Duitsland. Met zijn meer dan 80 miljoen inwoners biedt dit land immers zeer grote mogelijkheden. De zoektocht heeft 2 jaar geduurd, en is het gevolg van onze strenge selectiecriteria. Met Leo Coffee rekenen we erop dat we binnen enkele jaren de plotse verkoopdaling van 2004 in Duitsland terug hebben opgehaald. En deze keer zal dat niet meer via een grote verdeler zijn, maar via een eigen organisatie waarvan ons de omzet niet gewoonweg via mail kan worden afgenomen'.

OVER MIKO

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van 82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE