Gouden Gids: voorsprong op Google met nieuwe local search site

Creative venue

voorsprong op concurrenten Google en Telefoongids
Gouden Gids slaat met nieuwe site toe op 'local search' markt

Amsterdam, 6 juli 2006 - Gouden Gids lanceert vandaag twee compleet nieuwe internetsites om bedrijfsinformatie te zoeken en te vinden: goudengids.nl en nationaletelefoongids.nl. De introductie betekent volgens de uitgever van gedrukte en digitale bedrijfsinformatie een verdere versterking van haar leidende positie als lokale bedrijven 'zoekmachine'. Naast een Nederlandse is er nu ook een Engelstalige versie voor buitenlanders die in Nederland wonen en werken. Daar waar de concurrentie op internet terrein verliest met 'local search', blijft Gouden Gids in hoog tempo investeren. Op dit moment heeft Gouden Gids op haar websites al ruim 3,7 miljoen unieke bezoekers per maand. Het aantal raadpleging van zowel de gedrukte Gouden Gids en de twee internetsites bedraagt nu ruim 260 miljoen per jaar. (bron: Interview-NSS, april 2006)

Gouden Gids heeft bij de ontwikkeling gebruikgemaakt van de laatste inzichten en productinnovaties uit andere landen waar eigenaar World Directories opereert (o.a. België, Ierland en Portugal). Marktleiderschap op de online 'local search' markt is strategische topprioriteit, ook voor investeerders Cinven en Apax Partners. De komende jaren blijft het concern dan ook fors investeren in online producten, adverteerdersfunctionaliteiten en gebruikersoplossingen. De nieuwe site ligt op dit moment, zo stelt de internationale directie, in de huidige explosief groeiende markt, straatlengtes voor op concurrenten als Google en De Telefoongids.

Beter en handiger
De nieuwe website www.goudengids.nl biedt ten opzichte van deze belangrijkste concurrenten onder andere meer geavanceerde nieuwe zoekfunctionaliteiten waarmee consumenten en zakelijke gebruikers informatie nog fijnmaziger kunnen zoeken, vinden en - uniek voor een bedrijven 'zoekmachine' - ook de resultaten onderling met elkaar kunnen vergelijken. Dat laatste voorziet in een behoefte van consumenten om reeds online een eerste voorkeur te ontwikkelen voor een bedrijf. Daarnaast is elke resultaatpagina en afzonderlijke bedrijfspresentatie voorzien van geavanceerde plattegronden. Ook bestaat de mogelijkheid een eigen adressenboek aan te maken, 'Mijn Gids' genaamd. Gebruikers kunnen hiermee hun eigen adressengids aanleggen en bijvoorbeeld vanaf hun eigen huisadres als standaard vertrekpunt, heel makkelijk routebeschrijvingen uitdraaien en eigen persoonlijke aantekeningen maken.

Eerste keus
Marketing manager online Niek Veendrick bevestigt de concurrentiestrijd op de 'local search' markt en de noodzaak om te blijven investeren in Gouden Gids als online bedrijven zoekmachine. De 'online' activiteiten zijn daarom intern ondergebracht in een speciale 'online-expertorganisatie' met eigen internetontwikkel- en verkoopteams. Wereldwijd wordt er gericht samengewerkt met de beste toeleveranciers voor internetproductapplicaties.

'Het gaat erom dat je sneller en beter informatie verstrekt en daarnaast ook nog informatie die relevanter is. Dat vraagt investeringsprioriteit, kennis van zaken en kritische massa wat betreft 'content', dus voldoende adverteerders. Bij ons is 'local search', het op lokaal niveau vinden van bedrijven en producten, een strategische topprioriteit en we hebben het met de twee nieuwe sites heel concreet en praktisch ingevuld opdat een gebruiker ook echt iets heeft aan zijn zoekresultaten. Het groots ingezette 'Google Local' daarentegen beperkt zich feitelijk tot 'Google Maps' en mist relevantie als je heel bewust iets wil aanschaffen en gericht op zoek bent naar een leverancier. Onze ambitie is de 'eerste keus' te zijn voor gebruikers. Daar ligt een grote marktbehoefte, daar laat de concurrentie ons de ruimte en daar doen we alles aan', aldus Veendrick.

Lokaal zoeken, met koopintentie
Uit onderzoek blijkt dat consumenten en zakelijke gebruikers Gouden Gids met name raadplegen als ze daadwerkelijk een koopintentie hebben en bewust op zoek zijn naar een bedrijf. Voor adverteerders is dat aspect heel belangrijk. Uiteindelijk telt het transactieresultaat want daarmee kun je het rendement op de geïnvesteerde advertentie-euro makkelijker aantonen. Gedegen kennis van het zoekgedrag van kooplustige consumenten is dan ook van groot belang. Daarbij verandert het zoekgedrag van consumenten, zeker online. 'Vandaar dat we heel gericht moeten blijven investeren in relevante en state-of-the art 'tools' om bij dit zoekgedrag aan te sluiten en altijd een relevant resultaat terug te spelen. Onze adverteerders zijn meer geïnteresseerd in gebruikers die van plan zijn iets te kopen, bijvoorbeeld een keuken, dan in gebruikers die zich vrijblijvend op internet oriënteren, bijvoorbeeld door alles over Britney Spears te willen vinden. En dat laatste is veel meer de markt waar Google in zit', zegt Veendrick.

Engelstalige informatievoorziening in Nederland
Volgens Gouden Gids groeit de markt van Engelstalige gebruikers in Nederland. Naast toeristen die steeds vaker ter plaatse hun informatiebehoeftes willen invullen (hotel, autoverhuur), hebben buitenlandse bedrijven en particulieren die permanent in Nederland wonen of gevestigd zijn behoefte aan makkelijk toegankelijke en in het Engels beschikbare plaatselijke informatie (producten, diensten, instellingen en instanties). Zo blijkt uit recent onderzoek onder 'expats' in de regio Amsterdam (naar de relatie tussen de beschikbaarheid van lokale informatie en de beleving van de gastvrijheid van de stad Amsterdam) hoe pover de informatievoorziening (in het Nederlands) op dit moment nog steeds is vanuit gemeentelijke instellingen.

Fotobijschrift (te downloaden via www.creativevenue.nl, zie persruimte Gouden Gids): Gouden Gids heeft een nieuwe internetsite gelanceerd en neemt afstand van de concurrentie op de markt van zoekmachines voor lokale bedrijfsinformatie. De zeer gedetailleerde plattegronden zijn handig. Gebruikers kunnen de lokale zoekresultaten bijvoorbeeld ook onderling vergelijken met een speciale 'compare' functionaliteit. 'Mijn Gids' biedt de mogelijkheid een eigen adressenboek aan te maken met routebeschrijvingen op maat en persoonlijke notities.