Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Persbericht ministerraad
6 juli 2006

INVOERING 48-URIGE WERKWEEK CHAUFFEURS 'ZWARE' VRACHTWAGEN

De ministerraad heeft ingestemd met een wijziging van het Arbeidstijdenbesluit Vervoer waarin een gemiddelde werkweek van maximaal 48 uur voor chauffeurs in het zware wegverkeer wordt ingevoerd. Tegelijkertijd heeft het kabinet besloten tot een overgangsregeling waarbij voor een periode van vijf jaar op individuele basis en met instemming van de chauffeur een gemiddelde werkweek van maximaal 55 uur wordt toegestaan. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de sector voor een soepele en verantwoorde invoering van de 48-urige werkweek voor chauffeurs. Met de nieuwe regels voert het kabinet een Europese richtlijn uit.

Aan de sociale partners is in juni 2005 door het ministerie van Sociale Zaken en het ministerie van Verkeer en Waterstaat gevraagd met een advies omtrent de invoering van de 48-urige werkweek te komen. De sociale partners hebben uiteindelijk het verzoek gedaan, om het mogelijk te maken dat werknemers in het wegvervoer voor een periode van 5 jaar nog maximaal gemiddeld 55 uur per week kunnen werken. In die tijd wordt een studie uitgevoerd om te kijken naar mogelijkheden hoe na die periode van 5 jaar voor alle werknemers in het wegvervoer de 48-urige werkweek kan worden ingevoerd zonder daarbij de gemiddelde arbeidsduur per werkweek te verlengen. Dit omdat ze hebben aangegeven nu nog niet klaar te zijn voor een algemene invoering van een 48-urige werkweek.

In het nieuwe Arbeidstijdenbesluit wordt het mogelijk, onder voorwaarden, gemiddeld meer dan 48 uur per week te werken (maximaal 55 uur). Zo is individuele instemming van de werknemer nodig, met onder andere een garantie dat geen enkele werknemer nadeel ondervindt van het feit dat hij daartoe niet bereid is. Ook moet de regeling aan de Europese commissie worden gemeld. In afwachting van een meer definitieve aanpassing van de bedrijfsvoering, blijven aldus de negatieve effecten op het inkomen van chauffeurs en de flexibiliteit van de bedrijven door invoering van een gemiddelde werkweek van 48 uur, beperkt.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het ontwerpbesluit voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het besluit wordt openbaar bij publicatie in het Staatsblad.

RVD, 06.07.2006