Technische Universiteit Delft

Eco-Runner rijdt eerste race in Engeland

De Eco-Runner van het Eco-Runner Team Delft heeft na ruim zeven maanden van ontwerpen, bouwen, afbreken, herontwerpen, opnieuw opbouwen en afbreken het stadium van ongeduwde voortstuwing bereikt. Op 12 en 13 juli 2006 zal de Eco-Runner zijn eerste officiële race rijden in de Shell Eco-Marathon op het circuit van Rockingham in het Verenigd Koninkrijk. De presentatie van het voertuig is a.s vrijdag 7 juli van 10.00-12.00 buiten voor de Aula TU Delft, Mekelweg 5 in Delft.

De Eco-Runner is een racewagen die voldoet aan de huidige behoefte aan efficiënter en schoner energieverbruik. Het streven is om één liter benzine op vijfhonderd kilometer te verbruiken! Voor een normale auto zou dat betekenen dat voor een rondje om moeder aarde slechts anderhalve tank benzine benodigd zou zijn.

De wagen is gebouwd op een lichtgewicht chassis van aluminium buizen met een kooiconstructie voor de veiligheid. De bestuurder zal in een hangmat komen te liggen met een flexibele stuurstang tussen de benen. Achter de bestuurder zit een brandbeschermende folie met daarachter de motor met aandrijving naar de achteras.

De wagen wordt aangedreven door een Honda GX31 viertakt motor met anderhalve paardenkracht. Deze motor wordt normaal gesproken gebruikt in een grasmaaier, zoals gebruikt door de plantsoenendienst. Op deze motor is een elektrische startmotor gemonteerd die met een knop op het stuur kan worden bediend. Bovendien wordt gebruik gemaakt van een injectiesysteem en een MegaSquirt systeem. Dit laatste systeem kan worden gekoppeld aan een laptop om de afstelling te regelen en om data over een run te verkrijgen waarmee het verbruik kan worden geanalyseerd.

Het Eco-Runner Team Delft bestaat uit zeven Belgische en vier Nederlandse tweedejaarsstudenten van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delft.

Racen!

Op 10 juli zal het Eco-Runner Team Delft afreizen naar het Verenigd Koninkrijk.

Na een dag van oefenruns en afstellen worden op 12 en 13 juli in totaal zes races gereden, waarvan het gemiddelde verbruik het eindresultaat is. Elke race bestaat uit het rijden van een vastgesteld aantal ronden, bij elkaar ongeveer 17 kilometer, op het circuit van Rockingham met een gemiddelde snelheid van minimaal 30 km/h. Elke race zal dus maximaal ongeveer een half uur duren.

Uiteindelijk zullen aan het einde van 13 juli de winnaar van de Eco-Marathon en de winnaars van de andere prijzen bekend gemaakt worden.

De Shell Eco-Marathon

De eerste race van de Shell Eco-Marathon werd zo'n vijftig jaar geleden gereden en was een vriendschappelijke wedstrijd tussen Shell medewerkers in de VS. De winnaar reed toen ruim twintig kilometer op een liter benzine. Het huidige officiële record stamt uit 2005 en werd gevestigd door een team uit Zwitserland. Dit team reed maar liefst 3836 kilometer per liter.

Om het energieverbruik te minimaliseren worden in de Eco-Marathon voertuigen zeer veel verschillende en originele technieken toegepast. Zo zijn er verbeteringen toe te passen op het motormanagement, de massa, de aërodynamica en banden. Maar ook de iets minder voor de hand liggende rijtechniek is zeer bepalend voor het verbruik. Door nieuwe technieken te onderzoeken en toe te passen wordt een stap gezet in de richting van een lagere CO2-uitstoot en een beter milieu.

Behalve voor de meest efficiënte wagen, zijn er ook andere prijzen te winnen in de Eco-Marathon. Eco-runner Team Delft dingt mee in de prijs voor de beste nieuwkomer. Voor volgend jaar wordt gericht op een top vijf plaats voor meest efficiënte wagen.