Ingezonden persbericht


Persbericht
4 juli 2006

Zomervakantie: aangepaste dienstregeling NS

Tijdens de zomervakantie reizen minder mensen met het openbaar vervoer, vooral in de spitsuren.

Daarom stemt NS de treindienst, vooral in de Randstad en in de spitsuren, af op het lagere aantal reizigers. Op de meeste trajecten blijven minstens 2 treinen per uur rijden. De vakantiedienstregeling geldt van maandag 10 juli t/m vrijdag 18 augustus, in de regio Noord- Holland van maandag 24 juli tot en met vrijdag 1 september. 's Avonds en in het weekend verandert er niets.

In vakantieperioden ligt het aantal treinreizigers, vooral in de spits, ongeveer 30% lager. NS speelt daarop in door ongeveer 7% minder treinen te rijden. Er zijn van maandag tot en met vrijdag aanpassingen op de volgende trajecten:

Spitstreinen Enkhuizen/Hoorn Kersenboogerd ­ Amsterdam Centraal* Spitstreinen Lelystad ­ Duivendrecht ­ Schiphol (één richting)* Stoptreinen Amsterdam Centraal ­ Uitgeest* SpitsPendels Rotterdam Centraal ­ Vlaardingen Centraal Spitstreinen Rotterdam Centraal ­ Gouda Goverwelle Spitstreinen Gouda ­ Leiden Centraal Spitstreinen Leiden Centraal ­ Utrecht Centraal Stoptreinen Geldermalsen ­ Utrecht Centraal Sneltreinen (Hoorn-) Haarlem ­ Den Haag Centraal Stoptreinen Leiden Centraal ­ Dordrecht Sneltreinen Amsterdam C ­ Haarlem ­ Den Haag HS ­ Rotterdam C ­ Dordrecht (-Breda) stoppen extra in Den Haag Laan van NOI

Op de gele vertrekstaten op de perrons, in het spoorboekje en op www.ns.nl is de vakantiedienstregeling opgenomen, zodat reizigers in de vakantieperiode hun reisschema vooraf kunnen aanpassen.

Op www.ns.nl is via de Treinplanner (Plus) gemakkelijk de reis vooruit te plannen. Voor een telefonisch reisadvies op maat: 0900-1475 ( 0,35 p.m.).


* deze aanpassingen gelden van 24 juli tot en met 1 september, de overige van 10 juli tot en met 18 augustus.

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --