Ingezonden persbericht
Persbericht
4 juli 2006
Zomervakantie: aangepaste dienstregeling NS
Tijdens de zomervakantie reizen minder mensen met het openbaar vervoer, vooral in de spitsuren.
Daarom stemt NS de treindienst, vooral in de Randstad en in de spitsuren, af op het lagere aantal
reizigers. Op de meeste trajecten blijven minstens 2 treinen per uur rijden. De
vakantiedienstregeling geldt van maandag 10 juli t/m vrijdag 18 augustus, in de regio Noord-
Holland van maandag 24 juli tot en met vrijdag 1 september. 's Avonds en in het weekend
verandert er niets.
In vakantieperioden ligt het aantal treinreizigers, vooral in de spits, ongeveer 30% lager. NS speelt daarop in
door ongeveer 7% minder treinen te rijden. Er zijn van maandag tot en met vrijdag aanpassingen op de
volgende trajecten:
Spitstreinen Enkhuizen/Hoorn Kersenboogerd Amsterdam Centraal*
Spitstreinen Lelystad Duivendrecht Schiphol (één richting)*
Stoptreinen Amsterdam Centraal Uitgeest*
SpitsPendels Rotterdam Centraal Vlaardingen Centraal
Spitstreinen Rotterdam Centraal Gouda Goverwelle
Spitstreinen Gouda Leiden Centraal
Spitstreinen Leiden Centraal Utrecht Centraal
Stoptreinen Geldermalsen Utrecht Centraal
Sneltreinen (Hoorn-) Haarlem Den Haag Centraal
Stoptreinen Leiden Centraal Dordrecht
Sneltreinen Amsterdam C Haarlem Den Haag HS Rotterdam C Dordrecht (-Breda) stoppen
extra in Den Haag Laan van NOI
Op de gele vertrekstaten op de perrons, in het spoorboekje en op www.ns.nl is de vakantiedienstregeling
opgenomen, zodat reizigers in de vakantieperiode hun reisschema vooraf kunnen aanpassen.
Op www.ns.nl is via de Treinplanner (Plus) gemakkelijk de reis vooruit te plannen. Voor een telefonisch
reisadvies op maat: 0900-1475 ( 0,35 p.m.).
* deze aanpassingen gelden van 24 juli tot en met 1 september, de overige van 10 juli tot en met 18
augustus.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070
NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Datum
Pagina 2/2
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn
2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --