CBS

Conjunctuurbericht
Maandag 10 juli 2006 10:00

Nederlandse consument positiever dan Europese

Het consumentenvertrouwen in Nederland is in een jaar tijd fors verbeterd. In de andere EU-landen nam het vertrouwen minder sterk toe. Nederlandse consumenten zijn vooral optimistischer over de toekomstige werkloosheid. In de afgelopen vijftien jaar was de Nederlandse consument over het algemeen positiever gestemd dan de Europese consument.

Grootste verbetering vertrouwen in Nederland

Het Nederlandse consumentenvertrouwen volgens de Europese geharmoniseerde definitie lag in juni 2006 op 16. Dit is 21 punten hoger dan een jaar eerder. Andere landen waar het consumentenvertrouwen aanzienlijk verbeterde, zijn Estland en Duitsland. In geen enkel Europees land echter was de verbetering zo groot als in Nederland. Er zijn maar zes landen waar het consumentenvertrouwen het afgelopen jaar daalde. Vooral in Ierland en Hongarije werden consumenten negatiever. Gemiddeld nam het consumentenvertrouwen in de EU met 5 punten toe.

Verandering consumentenvertrouwen EU-landen

Het Europees geharmoniseerde consumentenvertrouwen

Naast het CBS stelt ook de Europese Commissie (EC) een indicator voor het Nederlandse consumentenvertrouwen samen. De indicator van de EC wordt opgebouwd uit het oordeel van de consument voor de komende twaalf maanden over de financiële situatie, de algemene economische situatie, de bereidheid om te sparen en de ontwikkeling van de werkloosheid. In de EC-berekening ligt de nadruk dus geheel op de verwachtingen voor de toekomst. Bij het CBS wordt ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden meegenomen. De beide reeksen verschillen van elkaar maar tonen wel globaal eenzelfde beeld. In het artikel "Twee indicatoren voor het Nederlandse consumentenvertrouwen" is dieper ingegaan op deze verschillen.

Vooral betere werkloosheidsverwachting

De stijging van het Nederlandse consumentenvertrouwen komt vooral door een verbeterde werkloosheidsverwachting. Deze was in juni 2006 maar liefst 50 punten verbeterd ten opzichte van een jaar eerder. In vrijwel alle landen waar het vertrouwen hoger lag dan een jaar eerder, was dit grotendeels te danken aan een verbeterde werkloosheidsverwachting. Nederlandse consumenten werden het afgelopen jaar ook positiever over de toekomst van de economie en de eigen financiën. De spaarverwachting veranderde slechts weinig.

Vertrouwen consument in de lift

Het Nederlandse consumentenvertrouwen zit de laatste tijd weer in de lift. Het niveau is lange tijd laag geweest. Tijdens de zomer van 2003 bereikte het Nederlandse consumentenvertrouwen een dieptepunt (-19), waarna een jaar van voorzichtig herstel volgde. Vanaf medio 2004 schommelde het vertrouwen ruim een jaar rond een laag niveau zonder duidelijke op- of neerwaartse trend. Het laatste driekwart jaar is er sprake van een stijging: vanaf oktober vorig jaar tot en met juni 2006 nam het vertrouwen met 23 punten toe. In december 2005 passeerde het vertrouwen de nullijn. Dat wil zeggen dat er vanaf dat moment meer positief dan negatief gestemde consumenten waren.

Het Europese consumentenvertrouwen vertoont een veel vlakker beeld. Weliswaar is het Europese vertrouwen het afgelopen jaar ook verbeterd, maar het ligt nog steeds ruim onder het nulpunt.

Consumentenvertrouwen in Nederland en de EU

Nederlandse consument ook over langere periode optimistischer dan Europese

Het Europese consumentenvertrouwen bedroeg tussen januari 1990 en juni 2006 gemiddeld -11. Dat betekent dat binnen de EU de pessimistische consumenten de afgelopen vijftien jaar de overhand hadden op de optimistische. Consumenten uit Griekenland en Cyprus zijn het meest pessimistisch. Hier ligt het langjarig gemiddelde op -30. De meest optimistische consumenten komen uit Scandinavië. Nederland behoort tot de vijf landen van de EU waar de consumenten gemiddeld over de afgelopen vijftien jaar positief zijn.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persdienst van het CBS. Tel. (070) 337 44 44
Fax (070) 337 59 71
E-mail: persdienst@cbs.nl